Pascal Programlama Dili

Eşitlikler şu şekildedir: <(küçüktür), >(büyüktür), <>(eşit değildir), =(eşittir), <=(küçük eşittir), >=(büyük eşittir), in(soldaki değer sağdaki kümenin içinde ise).

Bir de and,or ve not eşitlikleri vardır. and iki şartta doğruysa or en az biri doğruysa not doğru değilse anlamı verir.
9. sınıfta gördüğümüz ve öss de çıkmadığı için aman ne aptal konu dediğimiz mantık konusu işte burada işe giriyor. ve, veya olayı.

Program mantik;
uses wincrt;
var
x,y:integer;
Begin clrscr;
writeln('bir sayı giriniz');
readln(x);
clrscr;
writeln('bir sayi daha giriniz');
readln(y);
clrscr;
if (x in [1..9]) and (y in [1..9]) then
writeln('Girdiginiz iki sayı da 1den 9a kadar bi sayı')
else
writeln('Girdiginiz sayilardan biri veya ikisi de 1 ile 9 arasında degil');
readln;
end.

Burada anlayacağınız gibi sayılardan ikisinin de 1 ile 9 arasında olması drumu ve birisinin olmama durumu söz konusu.

Program mantik;
uses wincrt;
var
x,y:integer;
Begin clrscr;
writeln('bir sayı giriniz');
readln(x);
clrscr;
writeln('bir sayi daha giriniz');
readln(y);
clrscr;
if (x in [1..9]) or (y in [1..9]) then
writeln('Girdiginiz iki sayı dan en az biri 1den 9a kadar bi sayı')
else
writeln('Girdiginiz sayilardan ikisi de 1 ile 9 arasında degil');
readln;
end.

Aradaki farkı anlamışsınızdır umarım.

Case .. Of
Case .. of komutu if'e göre daha az alan kaplar ve aynı ifteki gibi farklı değerler için farklı işemler yapmaya yarar. Kullanımı da if kadar basittir.

Case degisken of
deger1: islem1;
deger2: islem2;
deger3: islem3;
...
...
end;

Ama unutmayın eğer bu işlemler birden çok satırsa begin ve end başlıklarını kullanıcaz.

Şimdi bir program yapalım ve bu programda menü olsun bir sayı girilsin ve menüdeki işlemlere göre sayı üzerinde işlemler yapılsın.

Program menulu_program;
uses wincrt;
Label
first;
var
x:integer;
secim:char;
cikis:boolean;
begin
clrscr;
cikis:=false;
writeln('Bir sayı giriniz: ');
readln(x);
first:
clrscr;
gotoxy(20,8);
writeln(':.:.:.:.MENU.:.:.:.:');
gotoxy(20,10);
writeln('[1] Sayinin karesini göster');
gotoxy(20,11);
writeln('[2] Sayinin kubunu goster');
gotoxy(20,12);
writeln('[3] Sayinin karekokunu goster');
gotoxy(20,13);
writeln('[4] Programdan cik');
gotoxy(10,18);
writeln('Menuden bir seçenek seçiniz.');
gotoxy(20,15);
writeln('Seçiminiz: ');
secim:=readkey;
case secim of
'1': begin
clrscr;
gotoxy(20,10);
writeln(x,'nin karesi: ', x*x);
secim:=readkey;
end;
'2': begin
clrscr;
gotoxy(20,10);
writeln(x,'nin kubu: ', x*x*x);
secim:=readkey;
end;
'3': begin
clrscr;
gotoxy(20,10);
writeln(x,'nin karekoku: ', sqrt(x):10:4);
secim:=readkey;
end;
'4': cikis:=true;
end; {Case burada bitiyor.}
if (not cikis) then goto first;
clrscr;
writeln(' Anlamissinizdir umarim');
end.

Tarih:
Hit: 4001
Yazar: ZoRKaYa



Yorumlar


Siftahı yapan siz olun
Yorum yapabilmek için üye girişi yapmalısınız.