Dostum Delphi
-
Delphi ile program yapmak kolaydır
Size Delphi zor VBasicle uğraş diyenlere aldırmayın sakın.
VBasic hem kalp kıran hemde Delphiye göre zor bir dildir.
Bu derste Delphi ile programlama ile ilgili genel kavramları öğreneceğiz.
Ama herşey gibi Delphi de sabır ister.
Size tavsiyem bu dili aklınızın en boş olduğu zamanlarda çalışın.
Gerekenler:
Delphi 5 , 6 , 7 (herhangi biri[Delphi 5 tavsiyemdir]);
Sabır;
Orta Seviye İngilizce;
Mantık;
Bir delphi projesinin yapısı:
Konsol:
program Project1;
{$APPTYPE CONSOLE}{Bu satır programın Konsol içerdiğini bize gösteren info satırıdır.}
uses SysUtils;{Kullanılan komutların bulunduğu kütüphaneler.("C" deki headerlar gibi)
Delphi dizinin içindeki lib dizininde file.dcu(SysUtils.dcu gibi)diye yer alır.Eğer derleyici
bu dosyayı bulamazsa "file not found dosyaadi.dcu;" hatasi verir.}
begin
{Kodlar begin ve end in arasına yazılır}
end. { programın bittiğini belirtir.}
Burda bir konsol programı gördük ama biz Delphi ile görsel programlar yapacağız bu sadece ön bilgi.
Win32:
program Project1;{Programın ismini belirtir. Hatlarda , diyaloglarda aksi programa belirtilmedikçe
bu isim başlık olarak kullanılır}
uses{Kullanılacak libraryleri belirtir}
Forms,
Unit1 in "Unit1.pas" {Unit1.pas dosyasındaki Unit1 programının kullanılacağını gösterir};
{$R *.RES}
begin
Application.Initialize;{Programı tanıtır}
Application.CreateForm(TForm1, Form1);{Form1 değişkenadı altında TForm1i yaratır}
Application.Run;{Programı gösterir}
end.
Bu programın sadece ana kodudur burda:
TForm1 değişken formunu içeren Unit1 dosyası çağrılır ve bu dosyanın içerdiği TForm1:
"Application.CreateForm(TForm1, Form1);" kodu altında Form1 olarak çağrılır;
Şimdi "unit1.pas"ı inceleyelim:
unit Unit1;{Bu "Unitin" adını "Unit1" olarak atar}
interface{Genel içeriktir}
uses
Windows, Messages, SysUtils, Classes, Graphics, Controls, Forms, Dialogs;
type {Burda programda kullanılan button , webbrowser vb. gibi classlar, procedure adi verilen
genel kodlar register edilir}
TForm1 = class(TForm){TForm1 değişkenini TForm classı olarak register eder}
private{Kişisel komutları içerir}
{ Private declarations }
public{Genel komutlari içerir}
{ Public declarations }
end;{interface bolümünü bitirir}
var
Form1: TForm1; {Form1i TForm1 olarak atar}
implementation
{$R *.DFM}
{Buraya fonksiyonlar , register edilmiş procedureler yazilir program burda yazilan kodları işler}
end.
Evet programın kodlarını gördünüz.
Şimdi bazı açıklamalar yapıp aklınızda parlayan soruların bir kısmını silelim:
Register etmek: O procedure veya class"ın programda kullanabilinmesi için tanıtılmasıdır.
Procedure: İçine birden çok komut kullanılabilen, register edilmesi şart olan komut dizisidir.
Class: Bir bileşenin türünü belirten register tipidir.
Evet şimdi basit bir Şampiyon Türkiye programı yapabiliriz:
Delphiyi açın açtığınızda zaten yeni bir form ekrana gelir:
forma iki kere tıklayın ve:
"var
Form1: TForm1;"
satırlarını bulun(tırnaklar hariç)
onun altına
"mesaj: string;"
satırını ekleyin(tırnaklar hariç)
burda mesaj bir diye string değerler taşıyan bir değişken oluşturduk.
sonra formun üzerine bir label bileşeni koyun (Yukarıdaki Standart sekmesinde kalın A harfi ile belirtilmiş bileşendir):
Sonra formun üzerine çift tıklayın karşınıza şu satırlar gelecek(tırnaklar hariç):
"procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject);
begin
end;
end."
Burda "begin" ve "end;" satırları arasına şu satırları ekleyin:
width:=130;
height:=53;
mesaj:="En büyük Türkiye!";
label1.Caption:=mesaj;
showmessage(mesaj);
caption:=mesaj;
Burda
birinci satırda: Enlemi 130 olarak atadık. Bu sayede formumuzun enlemini 130a küçülttük,
ikinci satırda: Boylamı 53 olarak atadık. Bu sayede formumuzun boylamını 53e küçülttük,
üçüncü satırda: Daha önce string değerlere atadığımız mesaj değişkenine En büyük Türkiye! değerini atadık,
dördüncü satırda: Label1in captionına yani görsel değerine mesajı yani En büyük Türkiye! değerini atadık,
beşinci satırda: Bir diyalog gösterdik ve burda mesaj değişkeninin değerini göstermesini istedik,
altıncı satırda: Formun başlığını mesaj değişkenin değeri olarak atadık.
GENEL OLARAK;
1.Kullanılan her koddan sonra ";"(Noktalı virgül) işareti kullanılmalıdır,
2.Delphi her bir kodun önüne Form1 ekler yani biz width yazarsak delphi bunu Form1.width olarak algılar.
TANIMLAR
"string":Karaktersel değerleri taşır (A..Z,0..9 vs.vs.) mesela stringe "3 + 4" yazarsak ekrana "3 + 4" yazılır bu değerler ".." şeklinde(iki tırnak işareti arasında) yazılır.
"integer":Bunu kodda kullanmasakda açıklamakta fayda var.Sayısal karakterler içerir mesela integere "3 + 4" yazarsak ekrana "7" yazılır.Bu değerler sade olarak kullanılır ".." gibi yazılmaz.
"width": enlem.
"height": boylam.
"mesaj": string değerler alabilen bir değişken.
"değişken": istenilen şekilde değiştirilebilen veriler.
"label1": Etiket bileşeni bu değişken caption propertysindeki değeri ekrana yazar.
"property": Değiştirilebilinir özellik.
"showmessage()": Bilgi diyalog kutusu gösterir parantez içindeki string değerini görsel olarak yansıtır.
"caption": Daha önce delphinin kodların önüne form1 satırını koyduğunu vurgulamıştık;form1.caption form1in titleını simgeler.
Evet Bu Ders Bitmiştir Dağılabilirsiniz Çocuklar
ŞmpYn.Türk tarafından hazırlanmıştır:TRKnights(C)2003
Teşekkürler
-
Yalnız orada " yazan yerlere tek tırnak işareti koymalısınız yani shift ve 2 tuşlarına basınca ortaya çıkan karakter
-
tek tırnak olarak güzeltirsek oldukça güzel bir bilgi eyvallah
-
Tek tırnağa çeviremezsiniz. Tahribat ın forum scriptindeki filitrelemeden kaynaklanan bir sorun o.
-
Tek tırnak çift tırnagı bırakında bi konunun açılış tarihine bakın önce konu tarihine bakın sonra cevap yazın:S
-
eski konuları hortlatamasınız, tahribatın forum scriptinden kaynaklanan bi sorun :P
-
Kozana katılıyorum :)
Ve hep aynı kişiler yapıyor bunu! :D
Toplam Hit: 3148 Toplam Mesaj: 7