Sahne Heyecanını Önleme Yolları Nelerdir?

  1. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    arkinfes
    arkinfes's avatar
    Kayıt Tarihi: 07/Haziran/2007
    Erkek

    Sahne Heyecanını Önleme Yolları Nelerdir?

      Sahne heyecanı, başlangıç düzeyi ya da profesyonel düzey gözetmeksizin birçok müzisyeni etkileyen önemli bir sorundur. Sahneye çıkma düşüncesi çoğu müzisyen için kabus olmakta ve bunun sonucu olarak konserde başarı oranları düşmektedir. Bazı sanatçılar da bu kaygılarla başa çıkabilmekte ve kendilerini motive ederek sahnede başarılı performans sergileyebilmektedirler. Sahne heyecanının belirli nedenleri olduğu gibi sahne heyecanını önleme yolları da mevcut. Sahne heyecanını önleme yolları nelerdir sorusunu yanıtlayabilmemiz için ilk olarak sahne heyecanı nedir sorusuna cevap vermemiz gerekir.

    Sahne Heyecanı Nedir?

      Her gün hiç aksatmadan saatlerce enstrümanını çalışan bir müzisyen, dünyanın en yetenekli müzisyeni olsa bile sahnede seyirci önüne çıkınca aşırı heyecandan iyi performans sergileyemeyebilir. Birçok genç yetenekli müzisyen, günlerce hatta aylarca çalışmasının sonucu olarak çalıştığı eseri dinleyici ile kavuşturmak ister ama sahne heyecanı buna engel olmaktadır. Her müzisyen sahne alırken heyecan yaşamaktadır ancak bu heyecan müzisyenin kontrolünü kaybetmesine neden oluyorsa işte bu noktada sahne heyecanını önleme yollarına başvurulması gerekmektedir. Sahne heyecanının İngilizce'deki yaygın adı “Performance Anxiety” olarak bilinmektedir.

      Sahne heyecanı, sergilenecek eserin performansı ile ilgili yaşanılabilen tasa, endişe veya korku sonucunda sanatını icra eden kişinin performans anlamında olumsuz etkilenmesi olarak tanımlanmaktadır.

      Sahneye performans sergilemek üzere çıkan her müzisyenin vücudunda adrenalin salgılanmaktadır ve bunun sonucu olarak vücut fiziksel tepkiler verir. Bu yüzden kuliste ya da performans anında, terleme, ellerde titreme ve çarpıntı gibi bedensel tepkiler gerçekleşir. Bu tepkimeleri Walter Cannon, “savaş ya da kaç mekanizması” (fight or flight mechanism) olarak adlandırmıştır.

    Sahne Heyecanı Nedenleri

      Sahne heyecanına psikolojik etmenler kadar fizyolojik etmenler de neden olmaktadır. Performans sırasında otonom sinir sisteminin, icracının performansla başa çıkabilmesi için devreye girmesi, icracının çeşitli seviyelerde uyarılmasına neden olur. Performans sırasında yüksek ya da düşük uyarım seviyeleri, icracıda fiziksel ve zihinsel olarak zayıf ya da aşırı bir etkileşime neden olup icracının daha fazla hata yapmasına ve dikkatinin dağılmasına yol açarak performansını olumsuz etkilenmesine neden olur.

      Eğer müzisyen sahne heyecanı yaşıyorsa ve bunun üzerine çalışmalar yapmıyorsa konserlerde performans sırasında yaşayacağı fizyolojik ve psikolojik olumsuzluklar performansını kötü yönde etkileyecek ve bunun sonucunda büyük hatalar yapacaktır. Hatta konserindeki performansının bir kere kötü olması bir sonraki konseri için kafasında, olumsuz düşünceler kurmasına neden olacak ve bunun sonucu olarak da bir sonraki konserinde yaşadığı heyecan ilk konserinkinden daha yüksek oranda olmasına neden olacaktır. Bu sorunu yenemeyip müzisyenliği bırakan icracılar bulunmaktadır.

      Bazı durumlarda sahne heyecanı, kişinin performansına konsantre olmasından daha çok konserde başına gelebilecek başarısızlıkları düşünmesinden kaynaklanır. Ayrıca müzisyen hata yaparsam herkese rezil olurum düşüncesi içerisine girdiğinden dolayı da sahne heyecanı yaşamaktadır.

      Dale Fogle'nin araştırmasında kaygının her zaman toplumsal değerlendirme ile ilgili olmayabileceği ve müzisyenin kendini değerlendirmesi nedeniyle de ortaya çıkabileceği kanıtlanmıştır. Örneğin; müzisyen konserde eserin icrası sırasında hata yapıp seyirciye rezil olurum düşüncesiyle kaygılandığını düşünsek de bazen, icracı yeterli seviyede tekniğinin ve yeteneğinin olmadığını düşünerek, kendi özgüvenini eksiltici bir biçimde kendini değerlendirmektedir ve bu da sahne heyecanına yol açmaktadır.

      Konser öncesi müzisyenin vücudunda kas gerilimi bulunmaktadır. Enstrümanımızı doğru bir şekilde çalabilmek için vücudumuzun belirli organlarında bulunan kaslarımızı doğru kullanmamız gerekmektedir; biz bu kasları kullandıkça vücudumuzda gerilimler meydana gelir bundan dolayı bu gerilimin bir kısmını icra sırasında kullanırken bir kısımı da kas dokusunda kalır ve icracıda sahne heyecanından ötürü var olan gerilime kas dokusunda kalan gerilim eklenir. Bu durum sahne heyecanını arttırmakta hatta sakatlanmalara bile yol açmaktadır.

      Müzisyenin heyecan oranı belirli oranı geçmediği sürece, performansına daha çok konsantre olur ve yaptığı işten zevk alır. Genel olarak sanatla uğraşan, sosyal açıdan girişken kişiler heyecanı böyle olumlu olarak kullanabilmektedir. Ancak heyecanın miktarı gereğinden fazla arttıkça, heyecan kontrol edilemez bir hal alır ve müzisyenin performansında hatalar yapmasına neden olur. Ünlü müzisyenlerin youtube üzerinden izlediğimiz performanslarında, zor pasajları bile çok rahat, akıcı ve müzikle bütün olarak icra edebilmelerinin nedeni heyecanlarını kontrol edebilmelerinden kaynaklanmaktadır.

      Dinleyiciler müzisyene dikkat ile bakarken, müzisyenin dinleyicilere bakarak bunu fark etmesi, müzisyenin dikkatini dağıtarak sahne heyecanının artmasına neden olur. Müzisyen bu durumda “acaba eseri yorumlamamı beğenmediler mi?, neden bana bakıyorlar?” gibi düşüncelere kapılır.

      Bir başka etmen de müzisyen icra edeciği eser üzerinde yeteri kadar çalışmamışsa, yetersiz olduğunun bilincinde olduğundan konser heyecanı yaşar ve performans sırasında hatalar yapar.

      Müzik öğrencilerinde, yetersiz sahne deneyimi kaygı nedeni oluşturmaktadır. 1987'de Stroptoe ve Fidler tarafından yapılan bir araştırmanın sonuçları, öğrencilerde topluluk karşısında performans deneyimi arttıkça, kaygının azaldığı gözlemlenmiştir.

    Sahne Heyecanını Önleme Yolları

      Bu aşama, büyük özveri, sıkı çalışma ve zaman içerisinde gerçekleşecek bir aşamadır. Kaygı ve heyecan duygusu insan hayatının bir parçası olduğu için komple yok etmek imkansızdır. Bu nedenle müzisyen heyecanı kontrol altına alıp en aza indirmeyi öğrenmelidir.

    Performansı sergilenecek olan eserin, iyice özümsenerek çok ayrıntılı şekilde öğrenilmiş olması gerekmektedir:

    . Esere iyi çalışarak bol tekrar yapmak esere hakimiyeti arttırdığı için konserde performansı olumlu yönde etkilemektedir. Çalışmak sadece eserin belirli kısımını oturup saatlerce çalmak değildir. Eseri CD veya internet aracıyla ünlü müzisyenlerden dinleyerek analiz etmek de büyük bir çalışma şeklidir.

    Sahne deneyimlerine küçük yaşlarda başlamak:

      İnsanın, küçük yaşlardayken yaptığı işin zorluğuna ilişkin farkındalığı azdır bu nedenle yapmaktan kaygı duymaz. Yani öğrencinin yaşının küçük olması, beğenilme arzusu sonucu oluşan “hiç hata yapmadan mükemmel çalmalıyım” düşüncesinin, konser yaklaştıkça veya konser anında “ya hata yaparsam o zaman mükemmel çalamam” düşüncesine dönüşüp sahne heyecanına yol açmasına neden olmaz.

      Küçük yaşta sahne almaya başlamış bir müzisyen zamanla sahne ortamına alışacak ve ileri yaşlarda sahne ortamı onun için sıradan bir ortam haline gelecektir. Unutmayalım ki ağaç yaş iken eğilir.

    Sahneye çıkmadan önce aile üyeleri/arkadaş/tanıdıklar önünde performans sergilemek:

      Müzisyen, konserde çalacağı esere iyice hazırlandıktan soran aile üyeleri, arkadaş ve tanıdıkları önünde eseri sergilemesi başkalarının önünde konsantre olmasını ve heyecanını kontrol altına almayı öğrenmesini sağlar. Bu aşamada dinleyicilerin performans hakkında yorum yapmaması sağlanmalıdır çünkü konsere yakın bir tarihte, olumsuz eleştiri alınması kaygılanmaya yol açar.

    Performası kaydetmek ve değerlendirmek:

    Birçok müzisyen sahne heyecanının verdiği etkiyle performans sırasında yaptıklarını hatırlamamaktadır. Bu durum, performansta yaptıkları hataları daha sonra gözden geçirmelerine engel olmaktadır. Buna çözüm olarak, müzisyen yakınından rica edip performansının kameraya kaydedilmesini sağlamalıdır.

      Bu yöntemi, sırf konser performansı için değil, müzisyen günlük çalışmalarında nasıl performans sergilediğini analiz etmek için de kullanabilir. Enstrüman çalışırken bazı durumlarda müzisyenin kendini duyması zor olabilir bu nedenle çalışmasını kayıt altına aldıktan sonra izlemek kendisini duymasını kolaylaştırarak, eseri çalış biçiminde düzeltmeler yapmasını sağlayacaktır.

     

    İlk dakikaların önemi:

      Sahne heyecanının en yoğun hissedildiği kısım, sahneye ilk çıkış anı ve sonraki bir birkaç dakikadır. Bu esnada ortaya çıkan kalp çarpıntısı, titreme ve mide bulantısı gibi semptomların konser sonuna kadar devam ettiği çok seyrek görülür. Müzisyen sahneye çıktıktan sonra derin nefes alıp bu esnada dikkatini esere yoğunlaştırarak, performansa başlama süresini biraz uzatabilir. Bu esnada eserin temposunu, nereleri nasıl çalacağını hatırlatan düşünceler, müzisyenin konsantrasyonunu arttırarak ilk dakikalardaki heyecanını yenmesini sağlayacaktır.

    Beta bloker türü ilaçların kullanımı:

    İlk öncelikle bu kesinlikle bir öneri veya yapılması gereken yöntem değildir. Özellikle bu tür ilaçların doktora danışmadan kullanılması insan sağlığı açısından çok büyük hasarlara yol açmaktadır.

      Sahne heyecanını önlemek için birçok müzisyen yatıştırıcılara ve alkole başvurmaktadır. Bu tür yöntemler, yüksek derecede koordinasyon ve konsantrasyon gerektiren enstrüman performansını olumsuz yönde etkilemektedir.

      Beta bloker olarak adlandırılan bu ilaç grupları kalp ve damar hastaları üzerindeki stresi hafifletmek ve kalp krizini riskini önlemek için kullanılır. Bu ilaçlar, sahne heyecanını önlemek için kullanıldığında kan basıncını ayarlayarak kalp atışlarını düzenlemekte ve ellerin titremesine engel olmaktadır.

      Beta bloker kullanımı bağımlılık yapmaktadır. Müzisyenler bir daha ilaç olmadan sahne alamayacak hale gelebilmektedirler. Doktorunuz reçete etmediği sürece kesinlikle kullanmamalısınız.

    Genel Özet Olarak Yapılması Gerekenler:

    Gül Çimen, bazı önermelerde bulunmuştur:

    *)Sahne deneyimi kazanmak için konser olanaklarından yararlanmalıyız ve sürekli kendimizi cesaretlendirmeliyiz.

    *)Duygular ve düşünceler arasındaki ilişkiyi kavrayarak, amaca uygun, gerçekçi ve olumlu ifadeler yaratmalıyız.

    *)Kusursuz bir performans beklentisi içinde olmak kaygı nedenidir; bu nedenle, profesyonel sanatçıların bile hata yapabileceği bilincine varmalıyız.

    *)Öğretmenimizden kendi sahne deneyimlerini paylaşmasını isteyerek, başkalarının yaşadığı duyguları da anlamaya çalışmalıyız.

    *)Konsere başlamadan önce, bir iki derin nefes almak ve konsantre olmak için kısa bir süreye ihtiyacımız vardır. Bu süre içerisinde, eserin ilk iki ölçüsünü içimizden söylememiz parçaya doğru tempo ve karakterde başlamamızı sağlayacaktır.

      Sahne heyecanı çoğunlukla psikolojik nedenlerden oluştuğu için ve insan beyninin de çok güçlü özellikleri olduğu için uzun çalışmalar sonucu bu sorun çözülebilir. Eğer çözüme ulaşılamıyorsanız psikoloğa başvurmanız sorunu kesin olarak çözecektir.

     

    Gece uyuyamamanın faydası :d basit bir yazı daha yazayım dedim. Çok Ayrıntıya giremedim ama elimdeki bulgularda feldenkrais metodu ve alexander tekniği var. Bunlarla bir yazı yazmak bildiğiniz akademik makale olur sadece genel derlediğim ve benim de yorumda bulunduğum bilgiler. 

    Sevgilerimle

    arkinfes tarafından 16/Mar/20 07:01 tarihinde düzenlenmiştir

    Do majör soylu ve açık sözlü , Do minör patetik , Re majör parlak , Re minör melankolik , Mi bemol majör soylu ve patetik , aydinlik ama soylu ve karamsar tonmu lazim ozaman; mi majör , Mi minör doğanin ilk minör tonu olmasina karsin biraz melankoliktir , Fa majör karışıktır , Fa minör hepsinden patetiktir , Fa Diyez majör iste güçtür çünkü degiştirgeçlerle asiri yuklenmistir , Si majör parlak ve oyun bozannn :))
  2. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    Mylitta
    Mylitta's avatar
    Kayıt Tarihi: 13/Nisan/2008
    Erkek

    Dideral hap.

    Ben mahkemeye çıkacağım zaman aldım 2-3 kere. Heyecanı inanılmaz kesiyor. Sanatçı adamsınız yapın kafanızı çıkın :)


    Ayılıp bayılıp ayılıyoruz, bütün sokakları ayıkıyoruz
  3. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    PanxeR
    PanxeR's avatar
    Kayıt Tarihi: 02/Ekim/2007
    Erkek

    Çok fazla yapmadım ancak okulda birşey anlatacağım zaman yada topluca bir eğitim benzeri eğer konuşma çok uzun olmayacaksa kendi kendime yaptığım birkaç şey var.

    1.si ne söyleyeceğimi kesinlikle önceden belirlerim yani anlatacağım konu ne ise içeriğini belirlerim

    2.si anlatacaklarımı maddelere bölerim bu maddelerin ise başlıklarını ezberlerim

    3. konuda birşeyi unutsam bile başlığı biliyorsam gerisi gelir

     

    tabi herkesin kendi yöntemi vardır.

    bir gün önemli bir toplantı vardı eski şirkette patronla 6-7 kişiyiz herkes o toplantıya kadar işte şundan şikayetçiyiz şu şöyle olsun bu böyle olsun dedi dedi dedi

    toplantı başladı adam dediki siz anlatın neler söylemek istiyorsunuz neler yapabiliriz neler doğru neler yanlış o 6-7 kişi sustu sadece bakıyor.

    tabiki ben 10 maddelik bir hazırlık yapmıştım

    şak şak şak söyledim patron bile şaşırdı önerdiğim herşeyi kabul etti.

     

    Hazırlık Hazırlık Hazırlık. Çok önemli.

  4. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    KotomineKirei
    KotomineKirei's avatar
    Kayıt Tarihi: 23/Temmuz/2013
    Erkek

    Halk müziği korolarında yer alıyorum. Solo eser okumaktan, türkü söylemekten çekiniyorum ben de. Toplu durunca sorun yok, ama diğer türlü geriliyorum terleme heyecan oooooo alıyor başını gidiyor. 


    They were crying when their sons left. God is wearing black. He's gone so far to find no hope, He's never coming back. They were crying when their sons left. All young men must go. He's come so far to find the truth, He's never going home.
  5. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    2021 Talihlisi
    samaccc
    samaccc's avatar
    Kayıt Tarihi: 02/Ekim/2007
    Erkek

    bence tamamen antreman 

    al eline boş mikrofon evde kendi kendine konuş .

    deli gibi yatağa çık 2 3 dk konuş. 

    alıştığın zaman kürsü ,kalabalık, korku vs kalmayacaktır. 


    Minimalist Değilim Tembelim
  6. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    RitmFarbRacourci
    RitmFarbRacourci's avatar
    Kayıt Tarihi: 14/Mart/2008
    Erkek

    Geniş boy aynasının karşısında kendinle sohbet de iyi olur her'âlde. ^^`

    KeepPractiCing karikatür'ü güzelmiş , (AlleFarben)

    MetroNom,

    ReC,

     

    RitmFarbRacourci tarafından 16/Mar/20 14:35 tarihinde düzenlenmiştir

    I'şıkY'ılı;^^`) Zk't^^` RnSySyTk.Ödl.SpRtÇzBşBkYd Kryptia.agogE Sa'd-l'Suûd az.ç'k 'lmyn'Dşn Pnct'tnAnNttn Blgi,YpBlgi 'Ct'nDrm.CmdyDrm.MdrnDrm hRşYdşR ClptcPth'Strsm M'nPhs' Ld,X/Y YrYnZmnGrçklk,AlgBzklğ KrzFrst'tr Tiytr' Pugchv,Jtrn,İmmlmn,FllngLef,Pik' SuprmcySprrty CoBehTh elFnmno:NzrioRonldo AdnKy TkSs,TkHrf(?) .RtNsTk.KvMp.Mk.TrmDyn ScklkNmRzgr ŞkHcBy ccp.kky Snrlr'Çz SnaSnLzmsn 'NsnKsknçtr BgDppr.MagllnCl'ds.S'thCro's Ch'kW'ng CreazioneDiAdamo^^`, Arctrs.Spic' ArcScnd,YySnye TrbProp,TrbJet,TrbFan ~3.10^5km/sn~343m/sn ~900-1240m/snMacH RamJt,ScRamJt Przdi^^' Tbu.XL Prsek MAtv^^` mLAT G'dWllHnting(f). 3id't^^` TareZmenPr ParaMotor TrflrVArsİlşklr (-)+.(/)*,~ ZminŞkil . ..Bu imza @SubZero tarafindan degistirilmistir. "Bu kadar uzun karmakarisik bir imza yapma diye uyardim ama heeheeeey(^^D)_hey kim söylüyor, kim dinliyor." Imzanizi SubZero'ya bilgi vermeden degistirmeyiniz. Tesekkurler...
  7. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    kral.
    C-force
    C-force's avatar
    Kayıt Tarihi: 21/Nisan/2007
    Erkek

    Herşeyden önce Özgüven şart 

    Ayrıca hazırlıksız olmaz 


    Bazen Varsın , Bazen Yoksun...
  8. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    RETRET
    RETRET's avatar
    Kayıt Tarihi: 16/Eylül/2007
    Erkek

    karşındakiler de insan. sahneden inince kimse seninle ilgilenmeyecek, sahnedeyken bile arkalarda telefonuyla oynayan olacak büyütmene gerek yok.

    2009 senesinde bir seminerdeyiz rahat 900 kişi var, heyecan yapacaktım ki birinin burnundan kocaman bir parça çıkarıp koltuğa sürdüğünü gördüm, sokarım dedim heyecanına hepsi hayvan bunların.


    ulan hepiniz yaşlanmışlınız size inat ben yaşlanmayacam saç da ektirecem pilates de yapacam, götümü yiyin.
  9. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    italyan
    italyan's avatar
    Kayıt Tarihi: 03/Aralık/2003
    Erkek
    arkinfes bunu yazdı

     


    Gerçek yoktur.Herşey yorumdur. - KKK - Düşünürseniz, acı çekersiniz. Şüphe ederseniz, delirirsiniz. Hissederseniz, yalnız kalırsınız. O yüzden koy goethe
  10. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    zeybekustasi
    zeybekustasi's avatar
    Kayıt Tarihi: 24/Mayıs/2012
    Erkek

    Geçen aylarda bi tv kanalına gece kuşağında konuk olarak katıldım. Altıma zıçtım düşüp bayılacak gibi oldum sunucuyla konuşurken. Ama ekranda kendimi seyrederken yüzüme kötü ifade yansımamıştı ona şaşırmıştım.

    Malum adım zeybekustasi yarışmalarda kalbim çıkacak gibi oluyordu ama hiç çıkmadı yerinden.

    Heyecanı yenmek için hazırlık şart. Bi de malum linç kültürü çok yaygın. Yaptığın bi hareket ya da söz ile ortalık malı olabilirsin. Linç edilebilirsin. (Sen kim 700 milyon ne yaptın diyen kadın örnek mesela. Belki çoluğu çocuğu rahatsız oluyordur ama artık beyinden silinmiyor)


    https://www.youtube.com/watch?v=WC3-71NKwPw
Toplam Hit: 1281 Toplam Mesaj: 10
müzik sahne sahne heyecanı konser heyecanı konser korkusu