Bi Türlü Cevap Bulamadım
-
Kader vardır ,değiştirilebilinir bunuda özgür iradenle yaparsın bu kadar basitti hocam belkide benmı yanlıs anladım soruyu :S
-
Bosluk bunu yazdı:
-----------------------------
Kader vardır ,değiştirilebilinir bunuda özgür iradenle yaparsın bu kadar basitti hocam belkide benmı yanlıs anladım soruyu :S
-----------------------------kader var bende yok demiyorum ama degiştirilemez işte (:
-
Sual: Dua ile kader değişir mi? (Allah yazdıysa bozsun) deyimindeki mana nedir? Dua etmeyi dilemek de kaderden mi? Kaderin ömrü nereye kadardır? Ezeli mi, yoksa ebedi mi? Kaderin de bir kaderi var mı?
CEVAP: Önce kaza ve kader ile çeşitlerini bilmek gerekir.
Kader, Allahü teâlânın, olacak şeyleri ezelde bilmesidir. Kaza, kaderde bulunan şeyleri, zamanı gelince yaratmasıdır. Yani kader, maaş bordrosu gibidir. Kaza ise, bu maaşın dağıtılmasıdır. Allahü teâlâ, herkesin ne yapacağını, nerede nasıl öleceğini bilir. Buna, kader, kısmet, baht, nasip, talih, yazgı, alınyazısı deniyor. Kur'an-ı kerimde mealen buyuruluyor ki:
(Allah, onların işlediklerini ve işleyeceklerini bilir.) [Bekara 255]Kaderin değişeni de, değişmeyeni de vardır. Mesela değişmeyen ecele, ecel-i müsemma denir. Bir âyet-i kerime meali şöyledir:
(Ecel bir an gecikmez ve vaktinden önce de gelmez.) [Araf 34]İnsanın işine göre, ömrü ve rızkı değişebilir. Kur’an-ı kerimde mealen buyuruluyor ki:
(Allah, dilediğini siler, dilediğini değiştirmez. Ümm-ül-kitab [levh-i mahfuz] Ondadır.) [Ra’d 39]Ümm-ül kitap, ezeli olan kelam-ı İlahinin yazılı olduğu kitaptır. Melekler, bunu anlayamaz. Zamanlı değildir. Allah’tan başka, kimse bilmez. Hiç yok olmaz. Levh-i mahfuzda değişiklik olur. Bunu melekler görür. İnsanın, işine göre, ömrü ve rızkı değişir. İyiler kötü, kötüler iyi olarak değiştirilebilir. Bir başka âyet meali de şöyledir:
(Herkesin ömrü ve ömürlerin kısalması elbette kitapta yazılıdır.) [Fatır 11]Değişebilen kaza kadere kaza-i muallak denir. Bir kimse, iyi amel yapıp duası kabul olursa, o kaza değişebilir. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Kaza-i muallakı hiçbir şey değiştirmez. Yalnız dua değiştirir.) [Hakim](Kader, tedbirle, sakınmakla değişmez. Ama kabul olan dua, bela gelirken korur.) [Taberani]
(Sıla-i rahm ömrü uzatır.) [Taberani]Kaderin levh-i mahfuzda yazılması kazadır. Bir kimseye takdir edilen bela, kaza-i muallak ise, o kimsenin dua etmesi de takdir edilmişse, dua eder, kabul olunca belayı önler. Duanın belayı önlemesi de kaza ve kaderdendir. Şemsiye yağmura siper olduğu gibi, dua da belaya siper olur.
Ecel-i müsemma değişmez ama; Ecel-i kaza değişebilir. Bir örnek: İki kişi, Hazret-i Davud’a birbirini şikayet etti. Azrail aleyhisselam gelip, (Bu iki kişiden birinin eceline bir hafta kaldı. İkincisinin ömrü de, bir hafta önce bitmişti; ama ölmedi) dedi. Hazret-i Davud, hayret edip sebebini sorunca cevaben dedi ki:
(İkincisinin bir akrabası vardı. Buna dargın idi. Bu gidip onun gönlünü aldı. Bunun için Allahü teâlâ, bunun ömrünü 20 yıl uzattı.) [Levh-i Mahfuz ve Ümm-ül-kitab risalesi]SONUC:Degerli Kardeşim eger ki buraya alıntı yaptıgım bu yazıyı okurasn,kafandaki soru işaretinden kurtulacagına eminim.Bende eskiden cok dusunurdum senın gıbı.Madem hersey bılınıyor neden yaşıyoruz tarzında.ama araştırdıkca ve okudukca şükürler olsun dogru olan bılgılere ulastım ve soru ısaretlerımdem kurtuldum.
-
apokontek bunu yazdı:
-----------------------------
Sual: Dua ile kader değişir mi? (Allah yazdıysa bozsun) deyimindeki mana nedir? Dua etmeyi dilemek de kaderden mi? Kaderin ömrü nereye kadardır? Ezeli mi, yoksa ebedi mi? Kaderin de bir kaderi var mı?
CEVAP: Önce kaza ve kader ile çeşitlerini bilmek gerekir.
Kader, Allahü teâlânın, olacak şeyleri ezelde bilmesidir. Kaza, kaderde bulunan şeyleri, zamanı gelince yaratmasıdır. Yani kader, maaş bordrosu gibidir. Kaza ise, bu maaşın dağıtılmasıdır. Allahü teâlâ, herkesin ne yapacağını, nerede nasıl öleceğini bilir. Buna, kader, kısmet, baht, nasip, talih, yazgı, alınyazısı deniyor. Kur'an-ı kerimde mealen buyuruluyor ki:
(Allah, onların işlediklerini ve işleyeceklerini bilir.) [Bekara 255]Kaderin değişeni de, değişmeyeni de vardır. Mesela değişmeyen ecele, ecel-i müsemma denir. Bir âyet-i kerime meali şöyledir:
(Ecel bir an gecikmez ve vaktinden önce de gelmez.) [Araf 34]İnsanın işine göre, ömrü ve rızkı değişebilir. Kur’an-ı kerimde mealen buyuruluyor ki:
(Allah, dilediğini siler, dilediğini değiştirmez. Ümm-ül-kitab [levh-i mahfuz] Ondadır.) [Ra’d 39]Ümm-ül kitap, ezeli olan kelam-ı İlahinin yazılı olduğu kitaptır. Melekler, bunu anlayamaz. Zamanlı değildir. Allah’tan başka, kimse bilmez. Hiç yok olmaz. Levh-i mahfuzda değişiklik olur. Bunu melekler görür. İnsanın, işine göre, ömrü ve rızkı değişir. İyiler kötü, kötüler iyi olarak değiştirilebilir. Bir başka âyet meali de şöyledir:
(Herkesin ömrü ve ömürlerin kısalması elbette kitapta yazılıdır.) [Fatır 11]Değişebilen kaza kadere kaza-i muallak denir. Bir kimse, iyi amel yapıp duası kabul olursa, o kaza değişebilir. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Kaza-i muallakı hiçbir şey değiştirmez. Yalnız dua değiştirir.) [Hakim](Kader, tedbirle, sakınmakla değişmez. Ama kabul olan dua, bela gelirken korur.) [Taberani]
(Sıla-i rahm ömrü uzatır.) [Taberani]Kaderin levh-i mahfuzda yazılması kazadır. Bir kimseye takdir edilen bela, kaza-i muallak ise, o kimsenin dua etmesi de takdir edilmişse, dua eder, kabul olunca belayı önler. Duanın belayı önlemesi de kaza ve kaderdendir. Şemsiye yağmura siper olduğu gibi, dua da belaya siper olur.
Ecel-i müsemma değişmez ama; Ecel-i kaza değişebilir. Bir örnek: İki kişi, Hazret-i Davud’a birbirini şikayet etti. Azrail aleyhisselam gelip, (Bu iki kişiden birinin eceline bir hafta kaldı. İkincisinin ömrü de, bir hafta önce bitmişti; ama ölmedi) dedi. Hazret-i Davud, hayret edip sebebini sorunca cevaben dedi ki:
(İkincisinin bir akrabası vardı. Buna dargın idi. Bu gidip onun gönlünü aldı. Bunun için Allahü teâlâ, bunun ömrünü 20 yıl uzattı.) [Levh-i Mahfuz ve Ümm-ül-kitab risalesi]SONUC:Degerli Kardeşim eger ki buraya alıntı yaptıgım bu yazıyı okurasn,kafandaki soru işaretinden kurtulacagına eminim.Bende eskiden cok dusunurdum senın gıbı.Madem hersey bılınıyor neden yaşıyoruz tarzında.ama araştırdıkca ve okudukca şükürler olsun dogru olan bılgılere ulastım ve soru ısaretlerımdem kurtuldum.
-----------------------------saollasın baya bi açıklayıcı oldu (:
-
Ne demek kardeşim,yeterki sen o şeytanın kafana yerleştirdigi sorulardan biran once kurtul,o yeter bize :)
-
Kader denen uzun yola çıkarsın. Uzun yollarda her zaman gereklilikler vardır.Ne bileyim işte; kemerini bağlarsın, uykunu tam anlamıyla alırsın, lastiklerini kontrol edersin, arqabanın suyunu yağını kontrol edersin. Bu senin yolda başına gelebilecek rutin kazaların önüne geçmeni sağlar. Fakat bundan sonra, hatalı bir başka araç veya lastiğine bakan sivri bir cam parçası, senin kontrolün dışındadır. İşte kaderdede olay böyle.Bir yere kadar önlem alırsın, bu sana düşen görevdir. Bir yerden sonra işe kaçınılmazlık söz konusudur. ÖZgür irade dediğin kısım, elinden geldiği kadarıdır. Mantıklı olanıda budur.KOlay gelsin...
-
Bu dinin çelişkilerinden biridir, eğer kıvırma ve boş laf salatası yapılmazsa mantıklı bir açıklaması yoktur.
Deniyor ki kader Allahın senin yaşayacaklarına karar vermesi diil, neyi seçip neyi yaşicağını bilmesi.
Bidefa zaten bilmemesi saçma olur, koca Allah sonuçta. Ama biliyorsa daha beter.
Burada madem biliyor niye yaşatıyor, cehenneme atıyor vs. soruları ortaya çıkar. Buna verilen cevaplar oldukça komiktir.
Yok direk atsa da o zaman nerden biliyosun belki kötülüğü seçmicektim fln dermişiz, mantığa bak, lan niye her türlü cehenneme girmek zorunda olsun bu adam?
Olay eninde sonunda Allah'ın kendi kurup kendi oynatıp kendi izlediği bencil bi oyun manzarasıyla başbaşa bırakır seni. Ki bu da en yüce en güçlü vsvs Allah tanımına direk çelişmektedir, koca Allah başını sonunu bildiği ufak ufak şeylerle uğraşıp eğleniyo düşünsene, kendi inandıkları Allaha en büyük saygısızlık kendi dinleri bu adamların :)Yeterince mantıklı sorular sorarsan alacağın son yanıt: "Bizim aklımız ermez, Allah'ın takdiri" vs olacaktır. Eh oradada bişeyler çakmıyosa artık ne diyem ben daha.
-
çizik
-
Sen özgür iradenle önündeki seçeneklerden en mantıklı olanını seçersin.Ama aynı zamanda bu seçeneği seçeceğin zaten biliniyordu vsvs .
-
bu dünyaya geliş amacın zaten kendi seçimlerini gör diye
Yoksa Allah zaten biliyor ne yapacağını sen seçmekte özgürsün ama ne seçeceğinde belli,
Ancak Allah senin seçeceklerini bildiği halde hiç dünyaya göndermeden cennet veya cehenneme koysaydı buna itiraz ederdin ben öyle yapmazdım derdin
Yani bu dünyanın varlığının sebebi senin kendi seçtiklerini görmen yoksa haşa Allahın acizliğinden değil Kulun acizliği ve geleceğini bilmemesinden kaynaklı
Kader vardır bellidir