folder Tahribat.com Forumları
linefolder Genel
linefolder Hangi Dilde Acaba ?

Hangi Dilde Acaba ?

1. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    erc
    erc's avatar
    Erkek

Det skal videre anføres et enkelte ord har en annen uttale enn den som ville falt naturlig i moderne 

skandinaviske språk. Det heter for eksempel ikke valkyrje, men  valkyrje med trykk på a og ikke på

y. Leseren bør også være oppmerksom på navn som Loki som uttales Låki, og ikke rett frem Loki. 

Til slutt vil jeg påpeke at jeg flere steder bruker en blandingsform av ord, eksempelvis jötner som er 

en blanding av den norrøne formen og den moderne norske formen av ordet. Dette har jeg gjort for 

å ha en gjennomgående og konsekvent uttale av enkelte ord. Det er kanskje ikke  nødvendig, men 

jeg har likevel valgt å skrive dem på denne måten

şu üstteki yazılan yazı hangi dilde acaba ?

2. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    u235
    u235's avatar
    Erkek

danca yada isveçce olabilr

3. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    scuderia
    scuderia's avatar
    Erkek

iskandinav ülkelerinin birinden...

l enfer c est les autres Sartre ...
  4. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    maxxis39
    maxxis39's avatar
    Erkek

Chrome norveççe dedi ama bana sorarsan bilmiyorum :)

..
  5. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    u235
    u235's avatar
    Erkek

maxxis39 bunu yazdı:
    -----------------------------

Chrome norveççe dedi ama bana sorarsan bilmiyorum :)

-----------------------------

6. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    ehveniser
    ehveniser's avatar
    Erkek
    norveççe bu ya .

Koca hestiy aya bedenem ?
  7. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    erc
    erc's avatar
    Erkek

I denne avhandlingen blir norrøne skrifttegn brukt i sin latinske form i de fleste navn. Dette fordi 

det er i navnenes opprinnelige betydning mytenes mening kommer frem. Odal-tegnet, Ð/ð, uttales 

th som i engelsk that. Thurs-tegnet, Þ/þ, uttales th som i engelsk thing. Den  såkalte «o med kvist» 

blir her skrevet som en svensk Ø/ø (Ö/ö), men uttales som en kort å. En Ó/ó er en lang O/o, en Í/í en 

lang I/i, en É/é en lang E/e. Til slutt bruker jeg en lang Ø/ø, som skrives Œ/œ. Den kan ligne  på

Æ/æ og må derfor legges merke til. En Á/á er tegnet for en vanlig Å/å. 

O/o uttales flere steder som en kontinental O/o, altså som en skandinavsk Å/å. Som i tysk Gott ist 

Tod (Gud er  død) som utales  Gått ist  Tåt. Det samme gjelder U/u som i norrønt uttales som en 

kontinental U/u, det vil si som en skandinavsk O/o. Som i tysk Gut (God/Godt) som uttales Got. 

Ásatrú uttales altså Åsatro, med en lang o i slutten av ordet. G foran vokalen e uttales gj (hvor g er 

stum), som i Gerðr (Jerðr) og  Børge (Børje). Ey uttales  øy som i Beyla (Bøyla) og Eyvind 

(Øyvind). 

På norrønt  bøyes også alle navn i kasus. Da disse  bøyninger blir forholdvis uforståelige i moderne 

skandinaviske språk, utover i nominativ og genitiv, avstår jeg fra å bruke akkusativ og dativ, og jeg 

holder meg til en moderne genitivsform (som Heimdalls istedenfor Heimdallar, Hels istedenfor 

Heljar etc.). Eksempelvis er Óðin i akusativ og Óðni i dativ, men bruken av denne  bøyningen vil 

kun  føre til forvirring. Jeg bruker derfor kun nominativ (til der det skulle ha  vært akkusativ og 

dativ) og genitiv (eiendomsformen) som i de moderne skandinaviske språk. Videre avstår jeg fra å

bruke bestemtform av disse ordene, som igjen vil kunne  føre til forvirring. Eksempelvis omtales 

Ásgarðr som et moderne egennavn, mens det i nominativ bestemtform ville ha  vært  Ásgarðrinn 

(Åsgarden), eller Ásgarðsins (Åsgardens) i genitiv bestemtform. 

yazının devamı da bu :S

8. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    o6u2
    o6u2's avatar
    Erkek

ya norsk ya da isveçce

http://kocaer.me
  9. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    kvasir
    kvasir's avatar
    Erkek

norveççe norveç mitolojisinden bahsediyor.

10. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    Sherlock.
    r10aldinho
    r10aldinho's avatar
    Erkek

Norveçce

İlk batışını ben gördüm güneşin, Gün dönümüne sen yetiştin, Kaptanı benim bu geminin, En son ben çıkarım, Panik etmeyin ___________________________________________________________ iletisim: www.tahribat.com@gmail.com
  11. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    🧿
    BlackApple
    BlackApple's avatar
    Üstün Hizmet Madalyası Üstün Hizmet Madalyası
    Erkek

google amca norveççe diyor :)

Toplam Hit: 2919 Toplam Mesaj: 17