O Halde Tanrı"Yı Kim Yarattı?
-
Tanrı'yı Kim Yarattı?
Dizaynın Gelen Ateolojik Bir Argüman
"Tanrı'yı kim yarattı" sorusu Yahudilik, Hristiyanlık, Müslümanlık ve diğer pek çok tek tanrılı dinde geleneksel olan tanrı tiplemelerinin varlığına itiraz etmek için sıkça kullanılır. Aslında bu bağımsız bir argüman değildir, çünkü kendiliğinden öne sürülmemiştir. Aksine, evrenin tasarlanmış olamayacak kadar karmaşık ve girift olduğunu iddia eden bir çürütme olarak ortaya çıkmıştır.
Bilindik teolojik argümana göre, evren ve onun doğa yasaları kadar karmaşık hiçbir şeyin tesadüfen var olması asla mümkün değildir. Bu sebepten, bunların hepsinin inananların "tanrı" dedikleri şey tarafından dizayn edilmiş ve yaratılmış olması gerekir. Aslında bu mantık sadece yaratıcı bir tanrının varlığını iddia edebilir, fakat çoğu zaman inananlar bu argümanın yanına başkalarını da ekleyerek, yaratıcı bir tanrının ancak kendi dinlerindeki tanrı olabileceğini söylemektedirler.
"Tanrı'yı kim yarattı?" sorusu üstteki argümanın önemli bir kusurunu açığa vurmaktadır. Eğer evren dizayn edilemeyecek kadar karmaşık bir yapıysa, o halde Tanrı da dizayn edilemeyecek kadar karmaşık bir şeydir. Yaratıcı bir tanrı asla basit bir şey olarak tasvir edilemez, özellikle evrenden daha basit olması mümkün değildir. Eğer tanrı en az evren kadar karmaşıksa, o halde tanrının da tıpkı evren gibi bir tasarımcıya ve yaratıcıya ihtiyacı vardır.
İnananlar bu soruya alışıldık itirazlardan birisiyle karşılık verirler. İlki yaratan tanrının henüz evren yokken bile hep varolduğu savıdır. Bu sava göre evren bir andan sonra var olmaya başlamıştır. Bu yüzden tanrının, evrenin aksine herhangi bir yaratıcıya ihtiyacı yoktur. Ne yazık ki, inananlar tanrının sürekli varolduğu savına herhangi bir dayanak göstermezler. Aslında gösterecekleri bir dayanak bile yoktur. İnananlar bizim inanmamız için herhangi bir sebep gösteremediklerinden bu iddiaları havada kalmaktadır. Evrenin varolmaya "başlaması" da bu savın başka bir sorunudur. Çünkü zamanın kendisi halihazırda evrenin bir parçasıdır, dolayısıyla evren zamanın "içinde" varolamaz. Bu nedenle "evrenin öncesinden" ya da "evrenin sonrasından" bahsetmek pek mantıklı değildir.
İnananlar tarafından sunulan bir başka itiraz ise tanrının varlığının "zorunlu" olduğu ve bu nedenle bir "yaratıcıya" ihtiyaç duymadığıdır. Maalesef, bu iddia da desteklenmemiştir ve desteklenemez de. Bu keyfi savın hiç bir dayanağı yoktur. Bu iddia inananların, tanrıların varlığını makul gösterebilmek için evreni bahane etme çabasıdır.
Üstelik, tanrının varlığına dair öne sürülen yukarıdaki iki gerekçe evren için de kullanılabilir. Neden evrenin kendisi "zorunlu" olmasın veya neden evren bir "yaratıcıya" ihtiyaç duysun? Neden evrenin "her zaman" varolduğunu, evrenin öncesinde herhangi bir başlangıç noktasının tespit edilemediğini söyleyemeyelim? Kimisi şunu söyleyebilir; ne de olsa, evren ya da evrenler hakkında böylesine tahminler yürütebilecek kadar yeterli bilgiye sahip değiliz. Şüphesiz bu doğrudur, ancak tanrılar hakkında tahminler yürütebilecek kadar kanıtlanabilir bilgimiz de bulunmamaktadır.
Makul bir başka itiraz ise, aynı zamanda doğanın bir kanunudur çünkü "karmaşıklık" ancak maddi cisimlerin birer niteliğidir. Bu argümana göre tanrı, ruhani olduğu için, maddeler ile aynı standartlara tabi tutulamaz. Aslında bu itiraz bile sendelemektedir, çünkü bunu öneren insanlar aynı zamanda maddeden bağımsız ruhlara inanmaktadırlar. Ancak bahsi geçen iddia ile inanç birleştiği zaman semavi dinlerin dışına çıkılmaktadır. Bu durumda tanrı ruhların yaratıcısı olamaz, çünkü ruhların da zamandan ve mekandan bağımsız olarak varolabilmeleri gerekir. Kimileri buna inanıyor olsa bile, büyük ihtimalle bu durum pek karşılaşabileceğiniz türden değildir. Sonuç olarak, bu itirazın tutarlı bir şekilde veya başırılı olarak inançlara sebep gösterilmesi zordur.
"Tanrı'yı kim yarattı?" sorusu Yahudilerin, Hristiyanların, Müslümanların ve diğerlerinin geleneksel tanrılarının olmadığını bütünüyle kanıtlamayamaz. Ancak, aynı argüman bizlere, böyle tanrıların varlığına olan inancı desteklemekte kullanılan bilindik ve popüler sebeplerin büyük ölçüde sorunlu olduğunu gösterir ve kişileri ikna edebilmek için rasyonel dayanaklar sağlayamadıklarını ispatlamayı başarır. -
Kusura bakmayın başlıkta dizaynın yazmışım.
*Dizayndan olacak.
-
tanrıyı yaratan biri olsaydı ona tapacakmıydın? tanrının varlıgını göremiyen gözler bunları nasıl görüyor? herkes görmek istedigini görüyor desek daha dogrusu nefsine göre hareket ediyor sanırım ;)
-
pim bunu yazdı:
-----------------------------
ateist bir insanin dine bu kadar ilgi gostermesi sacma gelmeye basladi artik
-----------------------------amacını belli ediyor işte
-
hocam bi yerden sonra baymıyo mu cidden?
-
Tanrı zavallı benliğimi yöneten hükümdar.
Ruhumuzuda göremiyoruz ama var olduğunu biliyor öyle değil mi?
O yüzden tanrıyı ruha benzetmekteyim her anımda.
-
Ninja Kaplumbağalar.
-
Prometheus bunu yazdı:
-----------------------------
hocam bi yerden sonra baymıyo mu cidden?
-----------------------------Fena baydı hemde
Yaw kardeşim sen bi insan yaratabiliyo musun? Yoo. O zaman Allah seni yaratmış niye saygı göstermiyosun. Ha Allah yok diyosan şunu sorarım: ''Seni kim yarattı.''
-
http://www.tahribat.com/Forum-Cennet-Ve-Cehennemin-De-Mi-Sonu-Var-101600/
bu soruya da cevap bulabilen var mı ?
kafayı yiyecem kaç gündür...
-
ats30 bunu yazdı:
-----------------------------
http://www.tahribat.com/Forum-Cennet-Ve-Cehennemin-De-Mi-Sonu-Var-101600/
bu soruya da cevap bulabilen var mı ?
kafayı yiyecem kaç gündür...
-----------------------------:) buldum diyordun
-
ats30 bunu yazdı:
-----------------------------
http://www.tahribat.com/Forum-Cennet-Ve-Cehennemin-De-Mi-Sonu-Var-101600/
bu soruya da cevap bulabilen var mı ?
kafayı yiyecem kaç gündür...
-----------------------------Yaw sen tuvalete gidince şimdi nolcak diyon mu ? Onu da gidince öğrenirsin. Hem gitmesen ne olur bu hayat bile büyük nimet değil mi ?