Rc Araçlar Ve Gerekli Ekipmanlar Üzerine Bilgi Konusu
-
Evet arkadaşlar evin işi sonraya sarktı bende biraz yazayım dedim. İkinci posta yazıyorum gerekli imla ve düzenlemeleri yapacağım ve resimler ekleyip, konuyu daha da uzatacağım şimdilik bunları yazdım. Ara ara güncelleme yapacağım
-
Öncelikle araçları 3 grupta toplayalım.
Nitrolu, benzinli ve elektirikli olanlar;
Nitro motorlar nitrometan denen özel karışım bir yakıt yakarlar. genelde ayar sıkıntıları vardır. zengin karısım fakir karısım, karbüratör ayarı bazen insanı çıldırtabilir. motoru modifiye imkanı zordur. motoru komple değiştirmek gerekir. çok ses çıkarırlar ve bazen çıkardıkları sesin yarsısı kadar gitmezler. Bir depo 10 dakika kadar götürür. Şunuda yazalım os gibi bir markadan bir motor alırsanız ayar ve diğer sıkıntılar o derece azalır ama fiyat farkıda diğer motorlara göre fazladır.
Benzinli olanlar, ayarları çok daha kolay olup bildiğimiz 95 oktan benzin ve bir miktar 2 zamanlı yap karısımı koyularak çalısan iki zamanlı motorlardır. Sadece large scale yani büyük ölçek 1/5 araçlarda kullanılır. Su an piyasaya cıkmayan hpi in bir argesi var onunla beraber daha ufak benzınlı motorlar göreceğiz. Benzinli motorlar modifiye acısından çok rahattırlar motor ömrü bitti diyelim 26 cc olan kafa kitini 30.5 cc ye değiştirebilirsin. Kesmedimi performans tipi karbüratörler takabilir oda kesmez ise performans egzozu ile aracı iyice coşturabilirsiniz. Ayrıca benzın fiyatları ne kadar pahalı olsada ülkemizde genede nitordan daha ucuza gelirler. Bir Depo le 45 dakika sürebilirsinizElektirikli motorlar
Şimdi gelelim elektiriklilere; herkes nitroluların daha hızlı olduğunu sansada kazın ayağı öyle değildir. Yakıtlı araçlarda debriyajın kavrama süresi ve motorun devrini alması bir süre gerektirir. elektiriklilerde ise bu durum böyle değildir. Elktirikli motorn son devrini alması 0.5 saniye gibi bir zamanda gerçekleşir.
İki türü vardır fırçalı ve fırçasız, elektirikli motorların ününü zedeleyenlerde fırçalılardır. Alt devielerde torku daha fazla olmasından dolaı drift araçlarında kullanılsa bile fırçasız motorlara göre çok yavaş ve totaldeki tork olarak çok geridedirler ve elektirik sarfiyatı konusunda gene geride kalırlar. Fırcasız teknolojisi motor milinin üzerine gelen sarımı motor yatağına atar mil boşta kalır ve onun üzerine neodyum denen çok daha güçlü mıknatıslar gelir. fırcalılarda kömür denilen siyah mıknatıslar kullanılır. Sonuç itibari ile elektirikli motorlar hız ve tork isteyenlerin ve benzindi ayardı vs vs di istemeyenlerin favori motorlarıdır. Bu motorları kullanmak için esc denen bir bilgisayar gibi çalısan kontrolculer gerekmektedir. Bunlar aracın ne kadar hızlı gideceğini ve fren fonksiyonunu üstlenir. Güçleri amper cinsinden ve desteklediği pil kadardır.Fırçalı motor
Fırçasız motor
Evet arkadaşlar motorları genel olarak tanıdık şimdide bu araçlar üzerinde yer alan elektronik ve mekanik sistemler ve araçlara bakacağız
Esc: Bu alet olmazsa ise motoru tek başına tabiki kullnamayız. En büyük özelliği proportional yani oransal derecede bize hız verme durumudur. rc olmanın en büyük şartlarından birde budur. yukarıda bahsettiğimiz gibi, motorun ne kadar hızlı gideceğini ve fren fonksiyonunu üstlenir. Fren yapması için motora ters akım vererek motoru kilitlerler. Amper değeri ve s değerine göre performans değerleri vardır. 6s lipo ve 150 amper değeri buluna bir esc güzel bir fırcasız motorla kombin edilirse çılgınsal hızlara ulaşılabilir. İçlerinde çalısan yazılım sayesinde bir çok ayarı kolayca yapabilirsiniz. Fren sertliği, kalkış hızı. timing vs vs
Servo : yine proportional olayı burada devreye giriyor biz direksiyondan tekeri ne kadar çevirirsek bu alet sayesinde tekerimiz o kadar döner gerçek arabalardaki gibi. En iyi markalar savöx ve hitec denilebilir. Fiyatı hızına ve torkuna göre değişir benim kullandığım savöx 0.08 tepkime hızı ve 12 kg lık torku ile aracımı çok rahat bir şekilde kontorl etmemi sağlar. Ayrıca bu servolar orantısal oldugu ıcın yakıtlı araçlarda gaz kelebeğini cekerek aracın hızlanmasını sağlar. Fren pozisonunda ise yakıtlı araçlarda fren disklerini sıkarak aracı durdururlar.
Kumandalar: evet rc olmanın en büyük şartı tabiki kumanda. Önceleri mhz bandında ve birbiri ile çakısan kumandalar vardı. Bir piste gittiğinizde mhz banıdana göre anteninize o renk kurdele bağlardınız aynı renkten birisi var ise kesinlikle araç çalıştırlmazdı. Yoksa sinyaller karısır ve aracın peşinden koşardınız. Şimdi ise ghz bandında ( 2.4 ghz ) çalışan kumandalar revaşta daha hızlı tepki süresi sinyal karışmama gibi bir çok avantajı vardır yüzlerce kişi aynı anda aracını kullanabilir. Genelde araba kumandaları pistol grip tarzında olurlar uçak kumandaları ise oyuncak araba kumandalarına benzeyen tarzdadılar hepimiz biliriz onları. Kumanda fiyatları çok değişkendir 20 dolarada bulursunuz binlerce lirayada, sen gider bir rtr araç alırsın ( ready to run: kullanıma hazır ) ama bazısı gelir sadece o paraya kumanda alır :D
Lipo bataryalar: elektirkli araçların olmazsa olmazıdır. nedenmi fırçasız motorlar kwh lere varan elektrik çekebilirler. Normal nimh bataryalar 8 saat şarj 5 dakika oyun süresi verirken lipolar, birazda yüksek mah almışsanız 1 saat şarj 1 saat oyun süresi bile verebilir. Güçleri üzerindeki s ve c değerine göre anlaşılır. S demek içindeki hücre sayısıdır. Bir hücrenin nominal voltajı 3.7 dir full dolu olduğunda 4.2 volt verebilir. Bu lipoları 3.0 ın altına indiremeyiz o zaman geri dönüşü olmayan tahribata yol açar, bunuda gene esclerimizin içinde bulunan cut off denen seçeneten ayarlayabiliriz. 6s 5000 mah 40c bir lipo demek içinde 6 tane hücre olan full dolu olduğunda 4.2x6 volt verebilen kapasitesi 5000 mah olan ve 40c boşalma hızı olan bir batarya demektir. C değeri ne kadar yüksekse o kadar iyidir. Basit bir hesapla 5.0ax40c: 200 amper. Escmiz 150 amper ise pilin minumum 200 amper vermesi lazımki esc kendine yeten elektiriği ihtiyacı oldugu kadar cekip motora aktarsın. Softcase ve hardcase olarak geçerler offroad araçlarında hardcase tercih edilir delinme ve patlama olmaması içinHardcase
Softcase
Lipo şarj aletleri: lipolar sıradan şarj aletleri ile şarj olmazlar akıllı şarj aleti almak ve buna adaptör bağlamak gerekir.
Birazda mekaniğe girelim
Açık diferansiyeller: Araçların yol tutuşunu arttırmak, ve savrulmalarını en az indirmek için gerçek araçlarda olduğu gibi açık difransyel kullanılır. Viraj çıkışlarında aracın kıç atmaması için içerideki teker daha az dönerek savrulmayı engeller. Havada iken tekerleri çevirdiğimizde biri sağa dönerken diğeri sola döner. Bazı araçlarda üç tane olup ön ve arka arasındaki çekiş farkınıda kontrol eder ve aracın ön kaldırmasını engeller. Kilitleme oranı içine koyulan yağın sertliğine göre belirlenir. Ne kadar sert yağ o kadar kilit oranı
Servo saver: Araçlardaki servoları koruma amaçlı olarak kaza anındaki enerjiyi servoya aktarmak yerine bir yay mekanizması ile enerjinin bir kısmını tolere eden bir sistemdir
Salıncak: Belkide en çok kırılan parçalardandır. Görevi teker ve şasi arasında baplantı kurmaktır. Teker salıncağa salıncakta şaseye sabitlenir. Uzunluğu araç klasmanını değiştirecek kadar önemlidir.
Kep (Kaporta ): Araçların üzerine takılan kaporta diyebileceğimiz aracın iç mekanizmasını taklardan koruyan ve görnüm veren lexan denilen esnek malzemeden yapılan esnek plastiklerdir. Eline ilk kez alan birisi bu ne ya hemen kırılır bu desede sağlamdırlar ve bunu esnekliklerine borçludurlar. Esnek olmaları sebebi ile boyanın dökülmemesi için esnek boyalar ile boyanırlar. Boya iç tarafdan atılırki dışarıdan gelecek darbelere karşı çizilmesin diye. Üzerine decal denen stickerlar yapıştırılarak gerçekci bir görünüm verilir
Yazılıp anlatılacak çok şey var şimdlik her konuya hafiften giriş yapıyorum, sonradan her başlığı daha derine indiririm
Şimdi gelelim araç boyutlarına.
1/5 araçlar: En büyük araç sınıfı bunlardır. Yukarıda bahsettiğimiz gerçek benzinle çalışan motor kullanırlar. Bazı conversion kitleri ile çok büyük fırçasız motorlarla kullananlarda vardır. Genel olarak en çok yarışları tutulan türdür. Gerçek bir aracınız yoksa bulaşmamanız tavsiye edilir. Çünkü sadece kendileri 15 kilo gelirler. Ivır zıvır sayılmadan. Ve bu sınıfta dünya lideri sayılabilecek ve yarışlarda dünyanın tercih ettiği bir marka olan mcd türklerindir. İkitellide üretim yapmaktadırlar. Sayısız kupaları vardır. Offroadda rrv4 aracı tutulurken bu klasmanda ona rakipleri azda olsa bulunsada onroad klasmanında rakipsizdir
1/8 boyutlular: Large scalerden sonra en büyük ve rc dünyasının belkide en dengeli araçlarıdır. Düz alimünyum şaseleri üzerine basit gibi gözüksede çok etkin bir dizilimle sıralanan komponetleri sayesinde çok dengeli araçlardır.
Örnek olarak kendi aracımı veriyorum. 1/8 truggy sınıfındadır. Daha sonra truggy buggy sc nedir bunlarıda öğrenicez
Sıralama 1/10 , 1/16 diye uzar gider ama gerçek bir sürüş deneyimi için 1/10 un aşağısana inmemek lazım
Sırada araç türleri var.
Monster Truck ( mt ): Yerden yüksek genellikle büyük tekerlekli, pek fazla dengeli olmayan araçlardır. Kullanım amaçları genellikle hoplamak zıplamak üzerine kuruludur. Viraj alma ve dengeleri çok zayıf olmasına rağmen sağlam araçlardır. Tr'de en çok tutulan mt araç hpi firmasının savage aracıdır. Kendine has şase dizaynı ve sağlamlığı ile fenomen haline gelmiştir. ÜZerinde gelen nitro ve elektirk motorları gerçekten kaliteli komponentlerdir. Elektirikli yani flux modeli durduğu yerde backflip yapacak kadar güçlüdür. Durmaksınız geriye doğru taklalar atabilir
Short Course ( Sc ): Mt lere göre daha dengeli ve daha gerçekçi görüntüsü olan araçlardır. 1/10 boyutlarında olanlar pek dengeli olmasalarda 1/8 olanlar buggy şaselerinin taklidi olduğu için daha dengelidirler. Tr'de en çok tutulan model traxxas firmasının 1/10 boyutunda olan slash 4x4 modelidir. Bu aracıda etkin olarak kullanıyorum ve yol tutuşu dengesi mt ye göre iyi olsada diğer aracım olan truggy e göre çok geridedir. Bu çok normal, klasman farkından kaynaklanır. Şasesi plastik oldugu için hafiftir. Hafif olması gerçekçi bir sürüşten uzallaştirsada kırılma durumunu minunmum seviyeye indirir.
Buggy: Offroad dünyasının formula araçları gibidirler. Yere biraz yakın olmalarından mütevellit çok fazla engebeye giremesede pist ortamında en dengeli araçlardandır. En çok 1/8 yarışı kategorisi buradan çıkar. Trde en çok hpi firmasının vorza modeli tutulur. Şase ve elktronik kalitesi çok iyi seviyededir. Ama daha üst modellerde bulunmaktadır ve kit olarak satılırlar ve kullanıma hazır değillerdir.
Truggy: Buggy şasesi ile hemen hemen bir olsada salıncakların uzun olmasından dolayı takla atma olayı sıfıra yakındır. Ve tekerleri buggylerden daha büyük oldugu için biraz daha yüksektirler. Salıncak mesafesinin uzunluğundan dolayı yanal kuvvetlerle kesinlikle takla atmazlar. Ama teker mesafesinin aralığı fazla olduğundan beraberinde farklı sorunlarda getirirler. Dönüşerde kesinlikle spin atmazlar ama spin atmaya yeltenirsede toplamak zodur. Benim en çok sevdiğim kategoridir. Aracım tr'de belkide en çok tutulan modeldir trophy truggy flux yine hpi firmasına aittir.
Crawler: İçerisinde farklı şase türlerini barındıran bir türdür. Tırmanma amaçlı ve hız amacı olmayan araçlardır. Scale görünüm verilmiş olanlar resimlerde gerçeklerinden kesinlikle ayrılamaz. Arkadaşlarınıza gerçek diye yutturabilirsiniz. Diffler kitlidir tırmanma performansı arandığı için ve hız aranmadığından.
Evet şimdi geldik asfalt araçlarına. Bu klasman içinde çok egzotik araçlar bulunmasına rağmen şimdilik sadece bilindik touring ve drift şaselerine değinicem. Daha sonradan pan car denilen egzotik araçlarada bakarız
Touring ( hız ) Araçları: Şase yapıları birbirinden farklılık göstermekle beraber temel amacı yol tutuşu ve asfalt üzerinde hız yapmak için tasarlanmış araçlardır. Kimileri ralli tipi güçlendirilmiş şasi kullanırken kimisi daha hafif malzeme olan karbon üzerine kurulmuş aralardır. Diffleri açık olan bu araçlarda şaft sistemide kullanılsada genelde kayış sistemi kullanılır.
Drift Araçları: Bu araçların en büyük özelliklerinden biri diferansiylerin kilitli olması sonucu kıç atmaya müsait olmaları. CS yani counter steer denilen olayla arka teker öne nazaran daha fazla döner, buda arkadan bir savurma sağlar. One way denilen rulman takılarakda fren yapıldıgı sırada el freni çekilme etkisi gösterir. Lastikleri sert plastik malzeye benzer touring araçlarındaki gibi yere yapışan yumusak lastikler yoktur.
ülkemizde 3racingin sakura modelleri çok tutulur ( d3 şasisi). Ama daha egzotik modellerde aranırsa bulunabilir.
DestinatioN tarafından 09/Mar/13 19:20 tarihinde düzenlenmiştir -
Eline sağlık güzel bi yazı olmuş elektirkli daha mantıklı geliyor ama gönlüm Nitroluda benzinli çıksa HP daha güzel olur ama bakalım ne zaman çıkarsa.
-
hocam normal benzin motorları var piyasa da temiz ve ikinci eli de var ve daha uygun oluyor genellikle işini göre bilir ama acemi isen öncelik le ucuz ve elektrikli den başlarsan iyi olur zarar etmez sin :D sonra yükseltirsin.
-
Ellerine sağlık hocam.
-
mYMusti bunu yazdı
hocam normal benzin motorları var piyasa da temiz ve ikinci eli de var ve daha uygun oluyor genellikle işini göre bilir ama acemi isen öncelik le ucuz ve elektrikli den başlarsan iyi olur zarar etmez sin :D sonra yükseltirsin.
normal benzin motorları bu iş için pek uygun değil
bu motorlar hızar motorlarının bu iş için revize edilmiş halleri gibidir
RC takısına dikkat
Bu arada önemli değil hocalar daha araç türlerinide tanıtıcam
DestinatioN tarafından 07/Mar/13 14:43 tarihinde düzenlenmiştir -
DestinatioN bunu yazdı
Evet arkadaşlar evin işi sonraya sarktı bende biraz yazayım dedim. İkinci posta yazıyorum gerekli imla ve düzenlemeleri yapacağım ve resimler ekleyip, konuyu daha da uzatacağım şimdilik bunları yazdım. Ara ara güncelleme yapacağım
eyvallah müdür emeğine sağlık..
-
doğru hocam haklısın az değiştirilmiş halidir ama performans işin içine girince diğerleri halt eder :D :D
-
konuya gel, eline sağlık :O bi konuda tank yapıyorum diyen de sen miydin hocam?
-
bugünlük bu kadar yeter. araç türlerinide ekledim ;)
-
DestinatioN bunu yazdı
bugünlük bu kadar yeter. araç türlerinide ekledim ;)
O kadar işin içinde gene yazdıgın için sagol hocam çok yararlı bilgiler bunlar :D Deddigin gibi bende nitroluları en hızlı biliyordum ama degilmiş :)