Uçak Kanatları Hakkında
-
Arkadaşlar,ben hava alanında çalışıyorum yıllardır izliyorum bu uçakları fakat halen aklım almış degil içi boş olan bu kanat denilen müthiş buluşun bu kadar G ye,gövdenin ağırlığına, motorun itme kuvvetine vs vs nasıl dayanıyor,şimdiye kadar ki izlenimlerim ve araştırmalarıma göre uçuş sırasında kanadı kırılarak düşen bir yolcu uçağı kazasına denk gelmedim.
Kanat yapıları üzerinde elinde video veya bilgi tecrübesi olan arkadaşlar paylaşabilirlermi.
Bilmeyenimizde vardır sanırım bazı uçaklarda kanatlar 2 parçadan oluşmakta,bu baglantılar nasıl yapılıyorda bu kadar saglam olabiliyor ?
Bu konuda merakı olan arkadaşlarım bilgi ve tecrübelerini bizlerle paylaşabilirse çok sevinirim.
http://f1203.hizliresim.com/v/g/3jfhr.jpg
-
ortada lonjoron adı verilen gövdenin tam içinden geçen esas çıta var,
lonjoronlar gövde ortasında birbirlerine birden fazla mil ile kenetleniyorlar...
Her ucağın kanatlarının dayanacağı bir maksimum g miktarı var, daha üzerinde kırılabilir, ki laboratuvar testlerinde kırılana kadar ne kadar g kuvvetine dayandığının testleri yapılıyor.
Genellikle kanatların dayanabildiği g kuvvetine insanoğlu dayanamadığından dolayı, kanatları kıracak kadar akrobatik hareket yapamıyoruz malesef :)
Yoksa akrobasi sıranda kanat kırılabiliyor teorik olarak :)
Evet müthiş bir buluş ama tam olarak buluş dememek lazım, kuşların kanatları incelenerek sadece demirden ve tahtadan olanları yapılmış :)
Wright kardeşler uzun süre kuş kanatları ile ilgili araştırma yapmışlar ilk kanadı gerçekleştirmeden önce, ki diğer kanat ve ucuşla uğraşanlarda aynı şekilde kuşları incelemişler.
Olay aslında çok basit, kanadın altı düz üstü damla şeklinde ki buna yarım damla profili deniyor, kanadın altında geçen hava birim zamanda kanadın üstünden geçen havadan daha az yol altığı için, kanadın üstündeki hava göreceli olarak daha hızlı oluyor. Hız arttıkça basınç azalır prensibinden dolayı belli birhızın üstüne çıokıldığında kanadın altında üstüne doğru olan kaldırma kuvveti uçağı havada taşıyabilecek miktara çıkıyor.
DOlayısıyla her ucağın minimum ucacağı bir perdövites hızı dediğimiz hız var, perdövites hızından aşağı düştüğün anda kanatlardaki kaldırıcılık ucağın toplam ağırlığını kaldıramaz hale geldiği için uçak taş olup düşüyor :)
-
Hocam uçakların kullandığı kanatlarda genelde perçin veya çok farklı sıkı geçme gibi birleştirme elemanları kullanılıyor tahminimce
birde şu su damlası olayı var alçak basınç-yüksek basınç falan rüzgar akıp gidiyor :) elbet kırılırda bi sınırı vardır
Bunun yanında elbette en büyük dayanıklılığı,torka dayanabilmeyi sağlayan uçak gövde ve kanatlarında
kullanılan kompozit malzemelerdir. Benim bilgim bu kadar.
@edit büdüt : tam da reneye sor diyecektim :) rene hocam cevaplamış . hızır gibi yetişti -
uçak kabin bakım okumak istiyordum kısmet olmadı
http://www.uzmantv.com/ucak-kanatlari-hangi-parcalardan-olusur
-
yamulmuyorsam normal uçuşlarda 7 metreye kadar esneyebiliyor leylek gibi mübarek.kanat koptuğunada şahit oldum pilotun mallığından olabilir normalde uçağın bir risk alma kapasıtesi var hava koşullarına göre muhtemelen ya ona dikkat etmemiştir ya da esnetmiştir kafasına göre. Bu arada geleceğin uçaklarında böyle kanatlar olmayacak bildiğimiz deltakanatlar olacak manevra sorununu çözdükleri zaman
-
2-3 maddelerine bakarsan motorlardan kaynaklı kuvvet ile rüzgardan kaynaklı kuvvetin birine zıt olduğunu görürsün yani bunlar birbirini götürür
4-1 maddelerde baktığında onların aşağı doğru kuvvetine karşılık havanın kanatları yukarı iterken uyguladığı kuvvet bir birine zıt yönlü
5 maddede ise g kuvveti (aslında bu farklı bişey bildiğin merkez kaç kuvveti(aslında böyle bir kuvvete yokta neyse) fizikten anlamayan adama kuvveti anlatırken işte birader 1 g bildiğin yerdeki ağırlığın kadar kuvvet 2g yerdekinin 2 katı felan gibisinden g onu temsil ediyor aslında)
gene burada merkez kaç kuvveti ile havanın kanatların etrafındaki kuvvetleri birrine zıt yönlü
buradaki tek sıkıntı ani hızlanma ve ani yavaşlamada olur
sabit hızla giderse uçak hava havada uçmuş ha yerde durmuş bir farkı yok
-
Bilgiler için teşekkürler arkadaşlar,
renegadealien; ortada lonjoron adı verilen gövdenin tam içinden geçen esas çıta var,
demişsin,bu çıta tek parça degil demi,bizim uçak bakımda gördügüm kanatlar,kalın vidalar ile gövdedeki bölüme vidalanıyordu ?
Yolcu uçaklarındaki tek bir parçamı ?
-
Bu nedir arkadaş ya :D
http://www.dailymotion.com/video/x6lcgp_antonov-an-225-mriya_news
Uçtuğunu görmesem uçabileceğine inanmazdım.
-
IRET bunu yazdı:
-----------------------------Bu nedir arkadaş ya :D
http://www.dailymotion.com/video/x6lcgp_antonov-an-225-mriya_news
Uçtuğunu görmesem uçabileceğine inanmazdım.
-----------------------------
dünyanın en büyük kargo uçağı o dünyada 1 tane var ve o uzay mekiğini taşımak için yapılmış daha sonra atıl bir halde bi köşeye atılmış daha sonra bir hava kargo şirketi alarak bu uçağı devasal nakliyatlarda kiralıyor tabi uçuk rakamlara ;) -
uçak kanatlarının ağırlığı önemli değil çünkü zaten kanat boyunca alttan hava basıncı farkı dolayısıyla bir kuvvet uygulanıyor, ve bu kuvvet kanatları kaldırmakla yetmeyip uçağı da kaldırıyor, yani ağırlı burada mevzu deil.
Sağlamlığa gelince, aşırı esnek birkere, kuşların kanat çırpması gibi metrelerce yukarı aşağı esnediği halde deforme olmaz. Ayrıca çok sağlam bir iskelet ve kaplaması var.
-
Yolcu uçaklarının imalatı ile ilgili belgesel falan varmı arkadaşlar ?