folder Tahribat.com Forumları
linefolder Derin Konular
linefolder Uğur Dersanesi Sebatayist Mi ?



Uğur Dersanesi Sebatayist Mi ?

  1. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    Naacal
    Naacal's avatar
    Kayıt Tarihi: 06/Nisan/2007
    Erkek
    karem bunu yazdı:
    -----------------------------

    Sabetayistler geçmişi ve planları

    On yedinci yüzyıldan itibaren, muhtelif Osmanlı şehirlerinde, bilhassa Selânik’te, Müslüman adı ve kıyafeti altında yaşayan Musevî cemaati fertlerine verilen ad.
    Çeşitli dinlerden Müslüman olanlara mühtedî denildiği halde, bu tabir bunlar hakkında hiçbir zaman ve hiçbir yerde kullanılmamış, yüksek tabaka tarafından, bir dereceye kadar nezaketen “avdetî” tabiri kullanılmıştır. Kendilerine; ma’âmînim (mü’minler) veya haberim (ortaklar), bir de ba’ale milhamah (mücahitler) isimlerini verirlerdi.

    Gizli bir mezhep sayılan dönmelik, aslen İspanyalı olup, İzmir’e yerleşen Mordehay Sevi adlı bir Yahudi'nin oğlu olan Haham Sabatay Sevi tarafından kuruldu. Özel bir eğitim görüp haham olarak yetişen Sabatay Sevi, ilk önce, 1648’de İzmir’de Mesihliğini ve İsrâiloğullarını kurtarmak için Allahü teâlânın göndereceği peygamber veya kurtarıcı olduğunu iddia etti. Musevîler, Mesih’in Filistin’e hükümdar olacağına ve Kudüs’ü merkez yaparak dünyanın dört köşesine dağılan Yahudileri burada toplayacağına inandıkları için, onun etrafında toplandılar. İzmir’deki hahamlar, ona karşı çıkınca, 1650’de İstanbul’a geldi. İstanbul hahambaşısı da Sabatay Sevi’ye karşı çıkınca, kendisine daha uygun bir muhit olan Selânik’e geçti. Selânik’teki hahamlar tarafından sevgi ve saygıyla karşılanan Sabatay Sevi, bazı tepkilerle karşılaşınca Selânik’i de terk ederek, Atina’ya ve tekrar İzmir’e döndü. İzmir’de kaldığı üç yıl içinde, dikkati çekecek bir davranışta bulunmaktan kaçındı. 1663’te Mısır’a giden Sabatay Sevi, kısa bir müddet Kahire’de kaldı. Burada Rafael Josef Çelebi adında zengin bir sarrafla tanıştı. Daha sonra Kudüs’e gitti. Musevîlerin takdirini kazanmak için Kudüs’ün mukaddes yerlerini ve evliya kabirlerini ziyaret etti. Davranış ve çekici konuşmalarıyla Kudüs halkının itibarını kazandı. Josef’ten aldığı paraları bunlara dağıttı.

    Nayir adındaki Polonyalı bir hahamın kızı olan Sara ile evlendikten sonra Gazze’ye gitti. Orada Abraham Nathan adlı Yahudi ile tanıştı. Abraham Nathan, kendisinin Mesih’ten önce gelecek olan peygamber olduğunu ve Sabatay’ın da Mesih olduğunu söyledi. Böylece Sabatay Sevi’nin taraftarları çoğaldı. Kudüs’e tekrar döndüğünde, kendisinin Mesih olduğunu gizlemeye gerek duymadı. Kudüs’teki hahamlar karşı çıktılarsa da, Sabatay’ın taraftarları gün geçtikçe arttı. Mısır, İstanbul, İzmir ve Avrupa’nın çeşitli şehirlerine Mesihliğini ilan ve propagandasını yapmaları için sadık adamlarını yolladı. Kudüs’ten Halep’e geçti. 1667’de tekrar İzmir’e döndü. Sabatay Sevi, Musevîlerin dinî âyin ve törenlerinde bazı değişiklikler yaptığı gibi, sinagoglarda okunan duaların çoğunu değiştirdi. Musevîler kendisini bir kral olarak görmeye başladılar.

    O ise kendisini kralların kralı olarak görüyordu. Dünyayı, kendi hesabına göre 38 krallığa böldü. Her birine de, kardeşlerini ve sadık adamlarını kral tayin etti. Çeşitli beyannameler yayınla[KÜFÜR YOK], Osmanlı idaresine karşı harekete geçti. Musevîler, Müslümanlara karşı taşkınlıklarını arttırdılar. Musevîlerin, Müslümanlara karşı yaptığı işler ve Sabatay Sevi’nin durumu üzerine, Köprülüzâde Fazıl Ahmed Paşa, sahte Mesih ile hakkında düzenlenecek evrakın İstanbul’a gönderilmesini emretti. Yakalanan Sabatay Sevi ve adamları, 1668 senesi Ocak ayında İstanbul’a gönderildi.

    İstanbul’a getirilen Sabatay Sevi, sorgulamasında, korkusundan yaptıklarını inkâr etti.

    Sadaret Kaymakamı Mustafa Paşa, Şeyhülislâm Minkârizâde Yahya Efendi ve Sultan’ın imamı Vânî Mehmed Efendi huzurunda, kendisinin Mesih olmadığını söyledi, yaptıklarını inkâr etti ve Müslüman olduğunu ilan etti. Mehmed Efendi ismini aldı. Böylece, Osmanlı tarihinde dönmeler meselesi başlamış oldu.

    Onun Müslüman olmuş görünmesiyle ilgili olarak Vânî Mehmed Efendi; “Bu adamın, Müslümanlığı kalbî hisler ve ihlâsla kabul ettiğine kâni değilim. Fakat dinimiz şüpheyi reddeder ve kişinin imanı üzerine hüküm, ancak cenâb-ı Hakk’ındır. Bu itibarla ihlâsla Müslüman olmasını niyâzdan başka şey yapamam...” demekten kendini alamadı.

    Sabatay Sevi’nin Müslüman olmuş görünmesi, Türkiye ve diğer memleketlerdeki Yahudiler arasında şaşkınlığa sebep oldu. Sabatay Sevi, taraftarlarını yatıştırmak için de; “Tanrı beni İsmâilî, yani Müslüman yaptı. Ben kardeşiniz kapıcıbaşı Mehmed’im. O öyle emretti. Ben itaat ettim” dedi. Müslüman olmuş görünmesine rağmen, Mesihlik iddiasından vazgeçmedi, eski faaliyetlerine devam etti.

    Bu arada padişaha ve müftüye başvurarak, Yahudileri hidayete davet etmek üzere kendisine izin verilmesini istedi. Sabatay’a, sinagoglarda, isteyenlere Müslümanlığı anlatması için müsaade çıktı. Bundan istifade ederek, taraftarlarını toplamaya çalıştı. Müslümanlar arasına giren Musevîler, kıyafetlerini değiştirip Ahmed, Mehmed, Mehmed Ali, Abdullah, İsmail gibi isimler almaya başladılar. Mehmed ismini aldıktan sonra, Mesihlik iddiasından vazgeçmeyen Sabatay Sevi, Selânik ve İstanbul’dan sonra, sürgüne gönderildiği Bağdat ve Ürgüp’te kaldı. Bu arada Sabatayistlik, yani dönmeliğin esas inanış ve ibadetlerini bir araya toplayan on sekiz emri yayınladı ve kutlayacakları bayram günlerini tespit etti. Dönmelerin uyması gereken 18 maddelik; “On sekiz emir” denilen nizamnâmenin özeti şöyledir: “Allah’ın birliğine ve Sabatay Sevi’nin Mesihliğine inanılacak, yalan yere yemin edilmeyecek, Allah’ın adı anıldığında saygı gösterildiği gibi, Mesih’in zikri geçince de saygı gösterilecek, Mesih’in sırrını anlamak için toplantılar yapılacak. Adam öldürülmeyecek, zina edilmeyecek, Yahudi yılının dokuzuncu ayı olan Kislev’in 16. günü bayram yapılacak. Yalan yere şahitlikte bulunulmayacak, birbirlerine karşı mürüvvetli ve merhametli davranılacak, her gün Mezâmir okumaya gizlice devam edilecek. Müslüman Türklerin âdetlerine, onların gözlerini boyamak maksadıyla riayet edilecek. Ramazan orucunu tatbik için sıkıntı çekilmeyecek, aynı şey Kurban için de yapılacak. Dinî merasimlere zahiren uyulacak, Müslümanlarla evlenmekten kaçınılacak. Kamerî ayların ilk günlerine dikkat ve hürmet gösterilecektir.”

    Bu emirleri neşreden Sabatay Sevi’nin yaptığı işler, Sadrazam Köprülüzâde Fazıl Ahmed Paşaya anlatılınca, onu çağırıp sorguya çekti. Sabatay Sevi; “Aman efendimiz! Hakkımda size söylenenlerin hepsi yalan ve iftiradır. Bir takım dost ve akrabalarımı etrafıma topladığım doğrudur. Ama bunun hakikî sebebi, onları da hidayete erdirip Müslüman eylemektir. Eğer bu suç ise türlü cezaya razıyım. Boynum kıldan incedir” dedi. Sadrazamı bu sözlerle kandırdığını zanneden Sabatay Sevi, Kuruçeşme ve Kâğıthane’de taraftarlarıyla gizlice İbranice âyin yapıp dualar okurken yakalandı. Adamlarıyla birlikte Arnavutluk’a sürüldü. Bir müddet orada kalan Sabatay Sevi, 30 Eylül 1675’te Berat kasabasında öldü.

    Kadınları sarı mest ve beyaz car giyinen, erkekleri ise, beyaz keçe üzerine yeşil sarık saran, görünüşte Müslüman bilindikleri ve Müslüman adı taşıdıkları halde bayramdan bayrama namaza giden dönmeler, Sabatay Sevi’nin ölümünden sonra, Yâkubîler, Karakaşlar, Kapancılar olarak üçe ayrıldılar. Değişik adlar alan bu grupların nesl-i şerîf denilen en yüksek asil ailelere mensup birer reisi vardı. Bunlar, cemaat ihtiyarlarının reyleriyle seçilirler, ölünceye kadar bu mevkide kalırlardı. Ab-be-din denilen reisler tarafından tayin olunan ruhanî reisler, dinî vazifeleri yerine getirirlerdi. Dönmelerin bu üç zümresi, hariçten veya birbirlerinden kız alıp vermezlerdi. İlk zamanlar Selânik’te yerleşen dönmeler, Balkan Harbi'nden sonra, Selânik’ten tamamen ayrılarak İstanbul’a geldiler. Ekseriyetle Nişantaşı ve Şişli semtlerine yerleştiler. Çocuklarını da Türk okullarına vermemek için, Feyziye Lisesi ve Şişli Terakkî Lisesi adında iki okul açtılar ve bu okullara gönderdiler. Aralarındaki eski katı gruplaşmaları kaldırıp, dayanışmaya yönelerek ticarî hayatta tesirli oldular. Bunun yanında valilik, müsteşarlık ve siyasî olarak da milletvekilliği ve bakanlığa kadar yükselenler ve gazetecilik mesleğinde muvaffak olanları da oldu.[B]Selânik’ten tamamen ayrılarak İstanbul’a geldiler. Ekseriyetle Nişantaşı ve Şişli semtlerine yerleştiler. Çocuklarını da Türk okullarına vermemek için, Feyziye Lisesi ve Şişli Terakkî Lisesi adında iki okul açtılar

    Alıntıdır.


    -----------------------------

     

    yazdıkların doğrudur.bi iki tane de ben ekleme yapmak istiyorum.

    Sabetay'ın saraydaki sorgulamasında "Bu can bu bedende olduğu sürece müslümanım" demesinden sonra hayranların ve taraftarlarının bazıları sabetay ın bu kararını bi ihanet olarak görüp sabetayistlikten vazgeçti hatta kimileri bu yeni duruma karşı çıkıp intihar etti.Çoğunluk ise müslümanlığı kabul etti.

    Her birinin hem türkçe hemde ibranice adı vardı.Türkçe isimleri toplum içinde,ibranice isimleride aile ve cemaat içinde kullanıyorlardı.

    Sabetay Sevi,ölmeden önce Hz.Musa 'nın 10 emrine benzer, 13 emir yazdı. 

    Yakubi,Karakaş ve Kapanî olmak üzere 3 gruba ayrılırlar.

  2. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    DEVSIRME
    DEVSIRME's avatar
    Kayıt Tarihi: 24/Eylül/2007
    Erkek
    tbtmad bunu yazdı:
    -----------------------------

    DEVSIRME bunu yazdı:
    -----------------------------
    bilen yok mu yav çok önemli bir konu !
    -----------------------------

    Sanane kim şöyle kim böyle Dersaneye giden gider gitmeyen gitmez.Sebatayist sede kendi tercihi.İnsanları sebatasyisti kafiri hristiyanı diye bölmeyin. 


    -----------------------------

    yav kardeşim ben uğur dersanesine gitmeyin gibi birşey söyledim mi ? direk sanane diye tersliyorsun uğur deranesine gitmek istemiyorum fakat bahçeşehir üniversitesine gitmek istiyorum! ama eğer sebataistse gitmeyeceğim !

    hıristiyanı kafiri diye bölmeyin diyon yok ya masonu yahudisi kardeş kardeş geçinelim tıpkı onların gazzede kardeş kardeş geçindikleri gibi !

  3. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    CaPTiXX
    CaPTiXX's avatar
    Kayıt Tarihi: 10/Ekim/2007
    Erkek

    7 tane ok var ikisindede..aynı özgürlük heykelindeki hatunun kafasındaki ve aqp nin ampulunun saçtığı ışıklarda olduu gibi dikkatimi çekti amk:S

    kesin bi bilgim yok ama olamaz diyemem..bu 7 muhabbeti bence önemli bişe..ayrıca uğur geçmişte baya saçmalıklar yapmıştı deneme sınavlarında falan..(İstiklal Marşı'mızın sözlerini deiştirmişti galiba..bikaç bişe daha vardı ama htırlayamıyorum şu an) 


    Hakanlar Hakanı, Sultanlar Sultanı Cennetmekan II.Abdulhamid Han..
  4. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    DEVSIRME
    DEVSIRME's avatar
    Kayıt Tarihi: 24/Eylül/2007
    Erkek

    yav kesin bir bilgisi olan yok mu benim için gelecek meselesi ! seçeceğim üniversiteyi etkileyecek bahçeşehir olmassa kocaeliyi düşünüyorum :S ama iş uzadıkça uzuyor...

    kesin bir bilgisi olan varsa lütfen yazsın :S

  5. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    C_e_Z_a
    C_e_Z_a's avatar
    Kayıt Tarihi: 30/Ağustos/2005
    Erkek
    Selam arkadaşlar konu uzadıkça uzamış ben uğur dershaneleri bünyesinde çalışıyorum sahibi giresunludur bugün bahçeşehir ünv.sahibidirde kendisi giresunludur Adı Enver Yücel İzmir ankara ve istanbulda genel koordinatör olarak yeğenleri çalışmaktadı Yücel Yücel gibi... Ben 2 senedir çalışıyorum bu bünyede böyle bişeye rastlamadım .... Sadece A.d.d üyelerinin çok etkili olduğunu biliyorum o kadar.... Selametle...   

    Makaleyaz.Net - Türkiye'nin Makale Alım-Satım Platformu
  6. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    tbtmad
    tbtmad's avatar
    Kayıt Tarihi: 03/Mart/2008
    Erkek
    BiGGest bunu yazdı:
    -----------------------------
    tbtmad bunu yazdı:
    -----------------------------

    DEVSIRME bunu yazdı:
    -----------------------------
    bilen yok mu yav çok önemli bir konu !
    -----------------------------

    Sanane kim şöyle kim böyle Dersaneye giden gider gitmeyen gitmez.Sebatayist sede kendi tercihi.İnsanları sebatasyisti kafiri hristiyanı diye bölmeyin.


    -----------------------------

    adam belki uğur dershanesine gidicek..sabtayist se eğer gitmek istemiyo diyelim..bişeyler duymuş bunu kesin sonuca bağlamak istiyo .. bu adama "sanane" demek ne kadar dogru..


    -----------------------------

    Sen 3 tane varsayımlamı yola çıkıyorsun ..

    Böyle saçma işlere her zaman sinir olurum adamlara bu lafı ne ye dayanarak söylüyursun?Kimin kimi karalamaya hakkı var Sananane lafı az bile.. 


    Kod yazmakla adam olunmaz:D
  7. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    tbtmad
    tbtmad's avatar
    Kayıt Tarihi: 03/Mart/2008
    Erkek
    DEVSIRME bunu yazdı:
    -----------------------------
    tbtmad bunu yazdı:
    -----------------------------

    DEVSIRME bunu yazdı:
    -----------------------------
    bilen yok mu yav çok önemli bir konu !
    -----------------------------

    Sanane kim şöyle kim böyle Dersaneye giden gider gitmeyen gitmez.Sebatayist sede kendi tercihi.İnsanları sebatasyisti kafiri hristiyanı diye bölmeyin.


    -----------------------------

    yav kardeşim ben uğur dersanesine gitmeyin gibi birşey söyledim mi ? direk sanane diye tersliyorsun uğur deranesine gitmek istemiyorum fakat bahçeşehir üniversitesine gitmek istiyorum! ama eğer sebataistse gitmeyeceğim !

    hıristiyanı kafiri diye bölmeyin diyon yok ya masonu yahudisi kardeş kardeş geçinelim tıpkı onların gazzede kardeş kardeş geçindikleri gibi !


    -----------------------------

    Adamlar sevayistse gitmem deme o zaman kardeşim.Onların tercihine saygı duy .Bu Yaptgın tamamıyla karalamaktır.Belki bunu yapmak gibi bir niyetin yok ama Uğur dersanesine karşı bir ön yargı uyandırıyorsun Millette. 


    Kod yazmakla adam olunmaz:D
  8. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    ricin
    ricin's avatar
    Kayıt Tarihi: 16/Mayıs/2007
    Erkek
    c0ldmAniac bunu yazdı:
    -----------------------------

    AntiOksidan bunu yazdı:
    -----------------------------
    hepsi şerefsiz demek ne kadar doğru,bence değil.
    -----------------------------

    katılıyorum hocam.Çünkü, o zamanlarda ülkeye,millete yararı dokunan  birçok sabetayist de vardı.. Örn. kurtuluş savaşı sırasında osmanlı devletindeki bazı yahudi sabetayist kesimlerin savaşa katkıda bulunduğunu okudum.Hatta şarkı bile yazıp bestelemişler.Sözleri aklımdaydı ama unuttum şu an. :)


    -----------------------------

     

    nazlı ılıcak o.suna küfretmek elde değil....sence bu iyi bir sabetayist'mi ama bir özelliği var girdiği her paritiyi zamanında kurutmuştur inşallah sonuncuyuda öyle yapar : oğluda aynı bokun kokusu a.q ne dolandırıcılıklar yapmışlar youtubeden konuşmalarını izleyin de bakın neler var ...


    üniversite öğrencilerine devre tasarımı yapılır...! tekdag-elektronik.blogspot.com/
  9. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    Naacal
    Naacal's avatar
    Kayıt Tarihi: 06/Nisan/2007
    Erkek
    DEVSIRME bunu yazdı:
    -----------------------------

    yav kesin bir bilgisi olan yok mu benim için gelecek meselesi ! seçeceğim üniversiteyi etkileyecek bahçeşehir olmassa kocaeliyi düşünüyorum :S ama iş uzadıkça uzuyor...

    kesin bir bilgisi olan varsa lütfen yazsın :S


    -----------------------------

    birader böyle saçma bi soruyla konu açarsan dağılır tabi.uğur dersanesi sabetayistmi? öyleyse gitmeyecem,değilse gidecem. Biz nerden bilelim sahibinin,kurucusunun kökenini,soyunu,sopunu,inancını.Fetoş cu değilmi ? Değil. Öyleyse sorun yok git.Sanki seni orda sabetayistmi yapacaklar.Derse girip çıkacaksın.Bu kadar basit 

  10. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    DEVSIRME
    DEVSIRME's avatar
    Kayıt Tarihi: 24/Eylül/2007
    Erkek
    c0ldmAniac bunu yazdı:
    -----------------------------
    DEVSIRME bunu yazdı:
    -----------------------------

    yav kesin bir bilgisi olan yok mu benim için gelecek meselesi ! seçeceğim üniversiteyi etkileyecek bahçeşehir olmassa kocaeliyi düşünüyorum :S ama iş uzadıkça uzuyor...

    kesin bir bilgisi olan varsa lütfen yazsın :S


    -----------------------------

    birader böyle saçma bi soruyla konu açarsan dağılır tabi.uğur dersanesi sabetayistmi? öyleyse gitmeyecem,değilse gidecem. Biz nerden bilelim sahibinin,kurucusunun kökenini,soyunu,sopunu,inancını.Fetoş cu değilmi ? Değil. Öyleyse sorun yok git.Sanki seni orda sabetayistmi yapacaklar.Derse girip çıkacaksın.Bu kadar basit 


    -----------------------------

    a.q yuhudi dönmelerin dersanesinde okuyacağıma gider fetoş dediğiniz adamın yanında okurum !

    @ tbtmad

    ben gitmeyin diye birşey demedimmmmmmmm! bir bak yazılara ! kimi karalıyorum adamlara en ufak bir lafım oldu mu ? en ufak birşey de demedim ! sadece sebatiyistse gitmeyeceğim dedim tıpkı sizin feme gitmek istemediğiniz gibi ! gideceğim yerleri araştırıyorum sadece !

     

    sorunun cevabını bilen varsa yazsın bilmeyen varsa karışmasın !

    uğur dersanesi sebatayist mi?       (o kadar daha ilerisi yok)

Toplam Hit: 6216 Toplam Mesaj: 36