İş - Güç, E-Ticaret, Alışveriş
Cep Telefonu, Akıllı Saat, Tablet Ve Bilgisayarlar Artık Cayma Hakkı Kapsamında İade Edilemeyecek!
Cep Telefonu, Akıllı Saat, Tablet Ve Bilgisayarlar Artık Cayma Hakkı Kapsamında İade Edilemeyecek!
-
Bugün yayınlanan resmi gazete "MESAFELİ SÖZLEŞMELER YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK"
MADDE 13- Aynı Yönetmeliğin 15 inci maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bentler eklenmiştir.
“ı) 13/10/1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununa göre tescili zorunlu olan taşınırlar ile kayıt veya tescil zorunluluğu bulunan insansız hava araçlarına ilişkin sözleşmeler.
i) Tüketiciye teslimi yapılmış olan cep telefonu, akıllı saat, tablet ve bilgisayarlara ilişkin sözleşmeler.
j) Canlı müzayede şeklinde açık artırma yoluyla akdedilen sözleşmeler.
k) Tanıtma ve kullanma kılavuzunda satıcı veya yetkili servis tarafından kurulum veya montajının yapılacağı belirtilen mallardan kurulum ya da montajı yapılanlara ilişkin sözleşmeler.”
Bizim gibi suistimal konusunda çakal bir toplum için gecikmiş ama yerinde bir karar.
Edit: İadelerde kargo ücreti de alıcıya ait olacak diye bir şey okudum ama henüz kaynak bulamadım.
GoQaN tarafından 23/Ağu/22 11:43 tarihinde düzenlenmiştir -
Peki ya cihazı kullanıp memnun kalmadıysam ne yapacağım? Hoş, hiç yaşamadım ama hakkımın olduğunu bilmek rahatlatıyor.
En azından cayma hakkının süresi düşürülmeliydi bence.
-
Zaten çoğu site iade kabul etmiyordu. Buna sim kart takılmış garantisi başlamış vs gibi nedenler uyduruyorlardı. Tüketici hakem heyetine şikayet etmek gerekiyordu.
Amazon ise sorun çıkarmadan iade alıyordu hala alır muhtemelen ama bizim millet bokunu çıkartmaya devam ederse onlarda yakında vazgeçer. iPhone alıp 29 gün kullanıp son gün beğenmedim diye iade eden tipleri paylaşmıştım forumda.
Kaldı ki telefonda bir sorun yoksa bence keyfi iade biraz şımarıklığa giriyor. Günümüzde Youtube'ta tonla inceleme videosu ve kullanıcı yorumu var. Oda yetmezse elektronik mağazalarına veya operatör bayilerine gidip teşhir ürünleri canlı olarak denenebilir.
-
- Caymada iade kargo ücreti artık tüketici tarafından karşılanmak zorunda. Bunun olması için de ürünü alırken iade kargo ücretinin ne kadar olduğu gösterilecek. Gösterilmezse yine satıcı ödeyecek. Üründe ayıp varsa yine satıcı ödemek zorunda. Keyfi iadelerde artık müşteri ürüne zarar verip ayıplı mal yapıp iade eder. Olan yine satıcıya olacak.
mkyb tarafından 23/Ağu/22 13:20 tarihinde düzenlenmiştir
- Tüketici 14 gün içinde cayma hakkını kullandıktan sonra ürünü 10 gün içinde satıcıya göndermek zorunda idi. Artık 14 gün içinde göndermek zorunda. Yani önce en fazla 14+10 gün hak vardı, şimdi 14+14 gün hak var.
- Cayma hakkının istisnalarına şunlar eklendi:
---- Otomobil, kamyon vs. (13/10/1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununa göre tescili zorunlu olan taşınırlar) ile kayıt veya tescili zorunlu İHAlar
---- Tüketiciye teslimi yapılmış cep telefonu, akıllı saat, tablet ve bilgisayarlar (Yani kargodan teslim alınmazsa iade edilebilir.)
---- Canlı müzayede şeklinde açık artırma yoluyla akdedilen sözleşmeler
---- Tanıtma ve kullanma kılavuzunda satıcı veya yetkili servis tarafından kurulum veya montajının yapılacağı belirtilen mallardan kurulum ya da montajı yapılanlara ilişkin sözleşmeler.
(Beyaz eşya, televizyon, mobilya her şeyi dahil edebiliriz buna.)
- Önce hemen hemen her şeyde satıcı sorumluydu. Artık pazar yeri de eşit derecede sorumlu.
- Ürünü kargoya verdikten sonra en geç 14 gün içinde tüketici parası iade edilmek zorundaydı. Şimdi eğer satıcının anlaşmalı kargosu yerine farklı bir kargo ile gönderirseniz, ürün satıcıya ulaştıktan sonra başlıyor süre.
- Bankalara/kart firmalarına da gelen iade ücretini tek seferde limite ekleme zorunluluğu getirildi.
- Tüketici ürünü iade ederken satıcının anlaşmalı kargosunun şubesi bulunduğu yerde yoksa başka kargo ile ücretsiz gönderme hakkı vardı. Sorumluluk satıcıdaydı.
Satıcı pazar yerinin kargo anlaşmasını kullanıyorsa (Uygulama %90 bu şekilde.) artık pazar yeri sorumlu.
- Pazar yerleri satıcının haberi olmadan kampanya yapıyordu, yönetmelikte bir madde olmadığı için satıcı direkt bu durumlardan sorumlu idi. Artık direkt pazar yerleri sorumlu sayıldı. (THH ile veya Ticaret Bakanlığı aracılığı ile bu durumlar şikayet edilebiliyordu ama süreç düzene girecek.) -
Oh şükür.. Bugün yayınlanmış. Ben yayınlanmadan önce davlumbaz ve fırın almıştım (ankastre) Olurda bir aksilik olursa geri almamak için bir kulp uydururkardı çünkü şerefsizler. E tabi bir problem çıkımaz ürünlerde de güzellikle kullanırım.
-
kulaklıklarda da geçerli mi acaba ?
e-ticaret tablet telefon bilgisayar amazon iade telefon tüketici cayma hakkı