Fizikten, Bilimden Anlayan Bir Baksın Hele
-
az önce arkadaşla elektrikli arabalardan bahsederken,
bi konu açıldı ve idda ortaya attı
demesine göre standart düz yolda tüm deneylerde sabit hızla giden ve aynı şartlarda bir elektirikli arabanın pili fabrika üretimi 11 saat olsun diyelim
arkadasın attıgı fikire gore bu arabanın önden ceker oldugunu varsayarsak arkaya dınamo ve aracın pili ile aynı boyutta bir pil daha koyup arka dinamo ile şarj edip 11 saatlik sürenin üstüne cıkarım diyor
ben ise tam tersi olur normalde 11 saat gidiceğine 9,5+2 saat gidersin diyorum
o ise 10+7,5 giderim diyor
rakamlar tabiki sallamasyon
1. senaryo arkadas 2. ben
benim düşünceme göre araca ekstra agırlık yuklemek ve arka dinamonun vereceği yavaslatma 11 saatlik pili 1. senaryoya gore daha fazla yorup 2. bataryanında dolmasını saglayacak bir enerji üretmeyecektir
nedeni ise ana elektrik motorunun verimsizliği ve yola aktarmadaki kayıp rüzgar direnci vs vs derken bin watt ana motora elektirik verip yola 500 ünü aktatırırız
birde arkadaki jenaroturun bu verimsizlikte haddiden fazla verimlilikle calısıp elektirik üretmesi bana mantıklı gelmiyor
siz ne diyorsunuz?
:)
yazı karısık olmus olabilir kusura bakmayın
Edit. Benim hesap 9+2.5: 11.5 cikmis yanlis yazmisim 10.5 olacak
DestinatioN tarafından 29/Kas/17 18:00 tarihinde düzenlenmiştir -
Arkadaşın hakli
-
Ama nasıl :)
-
Şimdi şunu ele almakta fayda var: Sürtünmeleri ihmal edersek aracın sabit hızda gitmesi için motora ihtiyaç yok. Motor sadece o hızı kazandırmak için. Senin aracındaki kayıplar:
1. İç kayıplar (dişliler vs).
2. Motorun verimi (100 birim enerjiyle 98 birim iş yapması).
3. Teker ile zeminin sürtünmesi,
4. Kaportanın rüzgarla sürtünmesi.
Arkadaşının dediğini de ekleyelim:
5. Dinamonun bağlı bulunmasının ortaya çıkaracağı güç kaybı.
İki durumda da sen ekstra bir pil daha ekliyorsun. Normalde 2x toplam depolanan enerji olması gerekirken 5. maddedeki olay yüzünden (2x - y) birim kullanabileceğin enerji olduğunu varsayabilirsin. Dinamonun verimi de %100 olmadığına göre toplamda (2x - y - z) kadar enerjin var. y ve z, x yanında oldukça küçük olacağından senin toplam yeni enerjine z dersek;
x < z < 2x olacaktır. Yani 11 ile 22 saat arasında bir şey fakat ne 11'e ne de 22'ye eşit.
Arkadaş haklı.
-
Beyler o zaman one 1 arkaya 10 tane pil koyalım madem dinamonun sağlayacağı enerjinin yanında kaybettireceği çok da önemli değilse toplam 11 pili değiştire değiştire sonsuz enerji elde etmiş olmaz mıyım? Bu sonuç çıkarsa da, bu sonucun çıkmasını sağlayan "dinamonun kaybettireceği enerji kazandıracağının yanında çok etkisiz kalır" hipotezini değiştirmem gerekmez mi?
-
Anlatım bozukluğu dolu mesajım için özür dilerim. Yani özetle bana enerjinin korunumu kanununu düşününce @DestinatioN haklı geldi.
Bi dk. DestinatioN da ilk enerjiden fazla bi enerji söylemiş onu da kabul etmiyorum :D
Toplam enerji kesinlikle 11den az olur hem de dinamonun ağırlığını falan hesaba katmadan
kofcu tarafından 29/Kas/17 17:57 tarihinde düzenlenmiştir -
Aracın 11 saatten fazla gitmesi arkadaki dinamodan değil eklediği pilden kaynaklanıyor. Hatta arkadaki dinamo tamamen gereksiz. Dinamoyu burada elektriksel yük gibi kabul edebilirsiniz.
-
@Kofcu 11 den az olmali benim mantigima gore yanlis yazip cizmisim 10.5 gibi bi deger yazdim ben.
@aercys pil bos olucak aracta sark olacak
-
Sen haklısın hocam. Hiçbir sistemde verdiğin enerjiden fazlasını alamazsın. NET.
Örneklerle açıklayalım.
Sadece motor olması durumunda araç 11 saat gidiyor. ve pil tükeniyor.
Motor + dinomo durumunda. araç 6 saat gidiyor ve dinomo veriminede %90 dememiz durumunda 5 saatlik bir enerji birikimi daha yapılıyor.
Bu 5 saatlik yapılan enerji birikimiyle yine dinomolu araçta 2,5 3 saat gidebilirsen güzel. Bunu yanında 2.5 saatlik enerji birikimi yaptığını düşünelim.
Bakın demem o ki fibonacci tarzı sürekli bi birikim olacak ama sonsuza dek sürmesine rağmen 11 saate ulaşamayacaktır.
Basit düşünün normalde pil ile sadece motor tahrik ediliyordu. ikinci seneryoda tekerler sayesinde dinomoda tahrik edilmeye başlandı. Sürtünmeler ve kayıplar arttı. Verimler ne kadar iyi olursa olsun araçtaki ağırlığın artmış olması bile maks yol süresine etki eder. Diğer türlü fiziğe aykırı :)
-
DestinatioN bunu yazdı
@Kofcu 11 den az olmali benim mantigima gore yanlis yazip cizmisim 10.5 gibi bi deger yazdim ben.
@aercys pil bos olucak aracta sark olacak
O zaman 11 saat bile gitmez hocam.
Düzenleme: Kapasiten zaten 11 saat. (Arabayı hareket ettirirken harcadığın kayıp + arkadaki dinamoyu tahrik ederken harcadığın kayıp + arkadaki pili şarj ederken harcadığın kayıp) ları eklenince 11 saatlik süreyi de göremezsin
-
DestinatioN bunu yazdı
@Kofcu 11 den az olmali benim mantigima gore yanlis yazip cizmisim 10.5 gibi bi deger yazdim ben.
@aercys pil bos olucak aracta sark olacak
pardon hocam o zaman sen haklısın :)
ayrıca şöyle bi açıklama yapayım:
diyelim elimizde 11 enerjilik bir pil var
sürtünme olmasın
herşey ağırlıksız olsun (gerçi sürtünme olmayınca bi anlamı kalmıyor)
dinamo ve motor %100 verimli olsun
yine de elde edilen iş, 11 enerjinin yapacağı işin üstünde bir iş olamaz.
ki sürtünme var, ağırlık var, ve dinamo ve motor %100 verimli değil.