Bana Bak! Ne Diyorsun Sen (!)
-
phoneix bunu yazdı:
-----------------------------
paragrafi ne demek peki kardeşim
-----------------------------Paragraf ve grafik keliemelrinin birleşimi diye düşünüyorum ben... Paragrafi sadece tahmin :)
-
Yazınız ana fikir olarak son derece önemli bir konuya değinmiş.
Fakat okduğumda gözüme batan bir iki nokta var:
-Öncelikle yabancı dillerden bazı kelimeler dilimize doğal yollardan girer ve insanlar bunu dayatma olmaksızın kabullenirler ve o kelimeler artık Türkçeleşmiş olur. Kafe kelimesinin de bunlardan biri olduğunu düşünüyorum. Nasıl ki örnek olarak verdiğiniz "Keyif Salonu"ndaki kelimeler Türkçe kökenli değilse ama dilimize yerleşmişse Kafe kelimesi de aynı şekilde dilimize girmiştir. "Kıraathane" de diyebiliriz diyenleri duyar gibi oluyorum ne yazık ki o da yabancı kökenli kelimelerden oluşmuş.
Yabancı kelimeleri kullanarak aydın yada "entel" olma konusu ne yazık ki milletimizde yüzyıllardır devam eden bir hastalık. Bugün çalıntı kelimelerimizi İngilizce, Fransızca gibi batı dillerinden seçerken, cumhuriyet öncesinde çalıntı kelimeler Arapça ve Farsça'dan seçilmekteydi.
Özellikle Divan Edebiyatı denilen özenti edebiyatına bugünkü "tiki"lerin edibiyatına gıcık olduğum kadar gıcığım. Gidip her dilden bir kelime seçip şiirimsi birşeyler yazıyorlar, araya bir iki de Türkçe fiil yerleştiriyorlar ve "Entel" edebiyatı olarak dayatıyorlarmış. Bugünkü özentilerin Osmanlı'daki özentilerden pek bir farkı yok. Osmanlı Arap ve Farsa hayranmış, bugün batıya hayranız(!)
-Yazıda dikkatimi çeken ikinci nokta da "Bugün o vatandaşlarımızın örnek aldığı ülkeler bugün adamsa, Osmanlı Devleti'nin sayesinde adam" cümlesi. Bugün Amerika ve İngiltere Osmanlı Devleti sayesinde mi adam? Hiç sanmıyorum.
-Değineceğim 3. konu da, McDonalds'daki ürün isimleri. McDonalds'ın ismi Türkçe olsaydı ve ürülerin isimleri de Türkçe olsaydı daha önce buraya gitmemiş birisinin ilk gittiğinde yabancılık çekmesi yine normal olurdu. Çünkü orada satılan ürünler markalaştırılmaya çalışılmış. Yani adamlar Hamburger, İçecek, Dürüm satmıyorlar, bunlara marka değeri katarak, yaratıcı isimler bularak satıyorlar. Örnek veriyorum, ürünler Türkçe olsaydı bu tür şeyler olabilirdi: DürDürüm, Dondurak gibi gibi. Yani adam kendi ürün adını uydurup öyle satıyor. Pazarlama yöntemi o şekilde.
-
MaviEkran bunu yazdı:
-----------------------------
Yazınız ana fikir olarak son derece önemli bir konuya değinmiş.
Fakat okduğumda gözüme batan bir iki nokta var:
-Öncelikle yabancı dillerden bazı kelimeler dilimize doğal yollardan girer ve insanlar bunu dayatma olmaksızın kabullenirler ve o kelimeler artık Türkçeleşmiş olur. Kafe kelimesinin de bunlardan biri olduğunu düşünüyorum. Nasıl ki örnek olarak verdiğiniz "Keyif Salonu"ndaki kelimeler Türkçe kökenli değilse ama dilimize yerleşmişse Kafe kelimesi de aynı şekilde dilimize girmiştir. "Kıraathane" de diyebiliriz diyenleri duyar gibi oluyorum ne yazık ki o da yabancı kökenli kelimelerden oluşmuş.
Yabancı kelimeleri kullanarak aydın yada "entel" olma konusu ne yazık ki milletimizde yüzyıllardır devam eden bir hastalık. Bugün çalıntı kelimelerimizi İngilizce, Fransızca gibi batı dillerinden seçerken, cumhuriyet öncesinde çalıntı kelimeler Arapça ve Farsça'dan seçilmekteydi.
Özellikle Divan Edebiyatı denilen özenti edebiyatına bugünkü "tiki"lerin edibiyatına gıcık olduğum kadar gıcığım. Gidip her dilden bir kelime seçip şiirimsi birşeyler yazıyorlar, araya bir iki de Türkçe fiil yerleştiriyorlar ve "Entel" edebiyatı olarak dayatıyorlarmış. Bugünkü özentilerin Osmanlı'daki özentilerden pek bir farkı yok. Osmanlı Arap ve Farsa hayranmış, bugün batıya hayranız(!)
-Yazıda dikkatimi çeken ikinci nokta da "Bugün o vatandaşlarımızın örnek aldığı ülkeler bugün adamsa, Osmanlı Devleti'nin sayesinde adam" cümlesi. Bugün Amerika ve İngiltere Osmanlı Devleti sayesinde mi adam? Hiç sanmıyorum.
-Değineceğim 3. konu da, McDonalds'daki ürün isimleri. McDonalds'ın ismi Türkçe olsaydı ve ürülerin isimleri de Türkçe olsaydı daha önce buraya gitmemiş birisinin ilk gittiğinde yabancılık çekmesi yine normal olurdu. Çünkü orada satılan ürünler markalaştırılmaya çalışılmış. Yani adamlar Hamburger, İçecek, Dürüm satmıyorlar, bunlara marka değeri katarak, yaratıcı isimler bularak satıyorlar. Örnek veriyorum, ürünler Türkçe olsaydı bu tür şeyler olabilirdi: DürDürüm, Dondurak gibi gibi. Yani adam kendi ürün adını uydurup öyle satıyor. Pazarlama yöntemi o şekilde.
-----------------------------Yazını baştan sona okudum kardeşim. Çok farklı bir biçimde ele almışın konuyu; ama tabii ki bu da bir bakış açısı. Ve haklı olmadığını da söyleyemeyeceğim. Teşekkür ederim kardeşim.
-
Hocam yazını zevkle okudum.Düşüncelerini çok güzel yansıtmışsın,ellerine sağlık.
Ayrıca bir şey söylemek istiyorum.Dil Anlatım hocamız bizi Türk Dil Kurumu'nun sitesine üye yaptı ve söz bul diye bir kısım var oraya kayıt yaptığınız zaman ücretsiz e-mailinize Türk Dil Kurumu'ndan ileti geliyor.İleti içeriğinde yabancı sözlere TDK'nin uyarladığı Türkçe karşılık,yazım kuralı,deyim/atasözü oluyor.Her gün size bu ileti geliyor.Çok yararlı oluyor ve insanın kelime hazineside gelişiyor.Size tavsiye ederim :) -
hocam eline sağlık etkileyici bir yazı olmus...
-
OveRTaX bunu yazdı:
-----------------------------
Hocam yazını zevkle okudum.Düşüncelerini çok güzel yansıtmışsın,ellerine sağlık.
Ayrıca bir şey söylemek istiyorum.Dil Anlatım hocamız bizi Türk Dil Kurumu'nun sitesine üye yaptı ve söz bul diye bir kısım var oraya kayıt yaptığınız zaman ücretsiz e-mailinize Türk Dil Kurumu'ndan ileti geliyor.İleti içeriğinde yabancı sözlere TDK'nin uyarladığı Türkçe karşılık,yazım kuralı,deyim/atasözü oluyor.Her gün size bu ileti geliyor.Çok yararlı oluyor ve insanın kelime hazineside gelişiyor.Size tavsiye ederim :)
-----------------------------Söz Bul uygulamasına ilk başladığı günden beri üyeyim. Güzel bir uygulama hem kelime haznesini genişletiyor hem de bilmediğim Türkçe kelimeleri öğrenmeme yardımcı oluyor.
-
bye bye Türkçe Kitabını okumuştum...
İyiki ele almışsın bu konuyu tam destek arkandayım
-
kendin ol Worldüm :) (sanki kendim miyim kendim dediğim)
-
Desteklerinizden ve beğenilerinizden dolayı çok teşekkür ediyorum arkadaşlar.
Aradan süre geçmesine karşın, konunun tekrar güncele geçmesi beni çok sevindirdi.
Sağ olun.
