Elektirik Ne Olarak Depolanır
-
Bilgisayar mühendisliği ikinci sınıfa geçen kuzenime bir soru sordum bu sene elektrik görmüşlerdi. Elimizde usb bağlantılı çoklu şarj aleti vardı 20 tane çıkışı olan bir şey. Küçük kuzen sordu iki telefon bağlanınca birine daha az gitmez mi dedi. Bende paralel bağlıdır herhalde dedim. Aklıma bir soru geldi paralelse voltları eşit demektir demekki piller voltu yüklüyor içine. sonra v: i.r aklıma geldi çok saçma oluyordu volt bir değer değil ki olsa olsa akımı yükler. Neyse ygs konularını unutmuşluğun hisssiyle kuzene sordum o da bilemedi yani hep ezberden bi kaç formül biliyoruz ama olayın aslını bilmiyoruz en azından ben ve kuzen için böyleydi.
Şimdi türibinlerdeki halkalar dönüp dönüp alternatif akım üretiyor evlere akım yani elektron pompalıyor.
Bunlar evimize 220 volt yani 220=akım.kablo direnci demek oluyor.
Bu şarj aletinden geçtikten sonra kablo bataryaya geliyor ve içine yine bataryanın direncine göre v:i.r formülü ile volt olarak depolanıyor diyebilirmiyiz ?
Doğru mudur ?
-
kardeş bir fizik dahisi olmayarak sadece fiziğe olan ilgimden dolaı birşeyler biliyorum ve cevap veriyorum öncelikle alternatif akımda kutup yoktur faz ve nötr vardır.
paralel bağlı kaynaklar voltajları aynı olduklarında toplan akım kadar akım verirler örneğin araba akülerindeki hücreler..
volt değilde elektron volt desek uygun olabilir mi bilmem ama akülerde yada kuru bataryalarda kimyasal enerji olarak depo edilirler yani elektron olarak. umarım anlatabildim yada anlattıklarım arasında aradığın bilgiler vardır... selametle ...
-
Hocam kafandaki herşeyi sil önce.
Bahsettiğin şarjlı piller genellikle lityum iyon pillerdir.Doğru akımda + ve - kutuplar bulunur.Volt dediğin potansiyel farkın birimidir.Potansiyel fark dediğimiz elektrikte iki kutup arasında oluşan elektron farkıdır.Depolama konusuna gelince pillerin içinde kutuplarına göre belli kimsayallar vardır.Sen bu kimyasal maddelere elektron gönderirsen iyonize olup 2 kutup arasında bir elektron farkı oluştutur.İhtiyaç duyduğunda da 2 kutbu bir devre ile tamamlayarak aradaki potansiyel fark sayesinde elektron akışı sağlarsın.
Kafamda tam toparlayamadım biraz anlaşılması güç olmuş olabilir ama işim matematiğine girince olaylar daha karmaşık oluyor :D
torpedo_XL tarafından 06/Eyl/12 20:58 tarihinde düzenlenmiştir -
Piller, bataryalar, akuler elektrigi kimyasal olarak depolayan birimlerdir. Arkadasin da dedigi gibi elektrigi verince iyonize olup ayrisir, daha sonra kisa devre yaparsan - cektigi akima gore - yavas yavas bosalir.
Ancak senin kuzenin dogru soylemis cunku coklu sarj aletlerinin saglikli olmasi dusunulemez. Kimi bataryalar 5 gucuyle dolarken, kimisi 6 gucuyle dolar. Sarj aleti ise tek bir volt ve amperle guc pompalar. Ayni anda takilmasi durumu ise tam bir sacmalik. Cunku paralelse akim bolunur, seriyse voltaj..
Yani kuzenin aslinda hakli. Saglikli bir sarj edilmemis olur. Bataryanin omru cok hizli bir sekilde kisalir. Coklu sarj aletini uretse buyuk firmalar uretirdi.
-
zeybekustasi bunu yazdı
Bilgisayar mühendisliği ikinci sınıfa geçen kuzenime bir soru sordum bu sene elektrik görmüşlerdi. Elimizde usb bağlantılı çoklu şarj aleti vardı 20 tane çıkışı olan bir şey. Küçük kuzen sordu iki telefon bağlanınca birine daha az gitmez mi dedi. Bende paralel bağlıdır herhalde dedim. Aklıma bir soru geldi paralelse voltları eşit demektir demekki piller voltu yüklüyor içine. sonra v: i.r aklıma geldi çok saçma oluyordu volt bir değer değil ki olsa olsa akımı yükler. Neyse ygs konularını unutmuşluğun hisssiyle kuzene sordum o da bilemedi yani hep ezberden bi kaç formül biliyoruz ama olayın aslını bilmiyoruz en azından ben ve kuzen için böyleydi.
Şimdi türibinlerdeki halkalar dönüp dönüp alternatif akım üretiyor evlere akım yani elektron pompalıyor.
Bunlar evimize 220 volt yani 220=akım.kablo direnci demek oluyor.
Bu şarj aletinden geçtikten sonra kablo bataryaya geliyor ve içine yine bataryanın direncine göre v:i.r formülü ile volt olarak depolanıyor diyebilirmiyiz ?
Doğru mudur ?
hacı ne sorduğunu anlamadım
dikkatimi çeken birkaç şeyden bahsedeceğim
aslında elektrik potansiyel( yada elektrostatik potansiyel) dediğin şey birim yük başına düşen elektrostatik enerjidir
ve birimi volttur
http://tr.wikipedia.org/wiki/Elektrik_potansiyeli
http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_potential
akımı(I)biz fizikde belli bir kesitten birim zamanda geçen parçacık olarak görüyoruz( nükleer fizik,nötron fiziği,yüksek enerji fiziği vvsvsvs)
bunuda elekterikte elektronların yükü cinsinden söylüyoruz
bu sefer olay birim zamanda bir kesitten geçen yüke dönüşüyor
devam edersek yukarıdaki açıklamadan
ve şu tanımı kullanırsak enerjideki değişim yapılan işe eşittir
enerji = yük x potansiyel
iş = kuvvet x yol
enerji=iş
yük x potansiyel = kuvvet * yol
kuvvet=yük x (potansiyel / yol)
buradan baktığında devredi elektronların dolaşması için gerek olan kuvveti
potansiyel sağlar
yani akım gerilimi yaratmaz gerilim akımı yaratır
wert tarafından 06/Eyl/12 21:40 tarihinde düzenlenmiştir -
Hocam şimdi şarj olayının gerçekleşebilmesi için şarj cihazının geriliminin şarj edeceğin pilden büyük olması gerekiyor(Akım yüksek potansiyelden düşük potansiyele akar). Birden çok pil bağlaman şarj süresini arttırmaktan başka hiçbir dezavantaj oluşturmayacaktır. Tek bir pili 1 saatte şarj edecekken 4 pili 4 saatte şarj edeceğini düşünebilirsin. Pil kapasiteleri de AmperxSaat olarak ifade edilir. Sen bu kapasiteyi 1 saatte de doldurabilirsin daha uzun süredede
-
aercys bunu yazdı
Hocam şimdi şarj olayının gerçekleşebilmesi için şarj cihazının geriliminin şarj edeceğin pilden büyük olması gerekiyor(Akım yüksek potansiyelden düşük potansiyele akar). Birden çok pil bağlaman şarj süresini arttırmaktan başka hiçbir dezavantaj oluşturmayacaktır. Tek bir pili 1 saatte şarj edecekken 4 pili 4 saatte şarj edeceğini düşünebilirsin. Pil kapasiteleri de AmperxSaat olarak ifade edilir. Sen bu kapasiteyi 1 saatte de doldurabilirsin daha uzun süredede
bu tanımada şöyle bir açıklama getirebiliriz
elektikte güç = V x I
önceki postumdan bakarsan enrji = iş
iş = güç x zaman
yani pilin içindeki enerji
E= V x I x saniye (E joule olarak çıkar)
pilini alırken zaten V sini bilerek alıyorsun
V = 1.5 V olsun
pilin 2000mAh(yani 2 amper - saat-7200 amper-saniye gibi dönüşümleri yapmak mümkün) içinde depoladığı enerji
E= 1.5 V x 2 A x 3600s olarak karşına çıkar
-
wert bunu yazdıaercys bunu yazdı
Hocam şimdi şarj olayının gerçekleşebilmesi için şarj cihazının geriliminin şarj edeceğin pilden büyük olması gerekiyor(Akım yüksek potansiyelden düşük potansiyele akar). Birden çok pil bağlaman şarj süresini arttırmaktan başka hiçbir dezavantaj oluşturmayacaktır. Tek bir pili 1 saatte şarj edecekken 4 pili 4 saatte şarj edeceğini düşünebilirsin. Pil kapasiteleri de AmperxSaat olarak ifade edilir. Sen bu kapasiteyi 1 saatte de doldurabilirsin daha uzun süredede
bu tanımada şöyle bir açıklama getirebiliriz
elektikte güç = V x I
önceki postumdan bakarsan enrji = iş
iş = güç x zaman
yani pilin içindeki enerji
E= V x I x saniye (E joule olarak çıkar)
pilini alırken zaten V sini bilerek alıyorsun
V = 1.5 V olsun
pilin 2000mAh(yani 2 amper - saat-7200 amper-saniye gibi dönüşümleri yapmak mümkün) içinde depoladığı enerji
E= 1.5 V x 2 A x 3600s olarak karşına çıkar
Hocam orda bahsetmek istediğim enerji birimi değildi, zaten enerji ile amper-saat farklı şeyler karışmasında :)
-
aercys bunu yazdıwert bunu yazdıaercys bunu yazdı
Hocam şimdi şarj olayının gerçekleşebilmesi için şarj cihazının geriliminin şarj edeceğin pilden büyük olması gerekiyor(Akım yüksek potansiyelden düşük potansiyele akar). Birden çok pil bağlaman şarj süresini arttırmaktan başka hiçbir dezavantaj oluşturmayacaktır. Tek bir pili 1 saatte şarj edecekken 4 pili 4 saatte şarj edeceğini düşünebilirsin. Pil kapasiteleri de AmperxSaat olarak ifade edilir. Sen bu kapasiteyi 1 saatte de doldurabilirsin daha uzun süredede
bu tanımada şöyle bir açıklama getirebiliriz
elektikte güç = V x I
önceki postumdan bakarsan enrji = iş
iş = güç x zaman
yani pilin içindeki enerji
E= V x I x saniye (E joule olarak çıkar)
pilini alırken zaten V sini bilerek alıyorsun
V = 1.5 V olsun
pilin 2000mAh(yani 2 amper - saat-7200 amper-saniye gibi dönüşümleri yapmak mümkün) içinde depoladığı enerji
E= 1.5 V x 2 A x 3600s olarak karşına çıkar
Hocam orda bahsetmek istediğim enerji birimi değildi, zaten enerji ile amper-saat farklı şeyler karışmasında :)
onu biliyorum
ama en azından pilin üstündeki
amper - saat bize pilin depolaya bildiği enerji hakkında bilgi veriyor
onu anlatmaya çalıştım ben :D
-
wert bunu yazdıaercys bunu yazdıwert bunu yazdıaercys bunu yazdı
Hocam şimdi şarj olayının gerçekleşebilmesi için şarj cihazının geriliminin şarj edeceğin pilden büyük olması gerekiyor(Akım yüksek potansiyelden düşük potansiyele akar). Birden çok pil bağlaman şarj süresini arttırmaktan başka hiçbir dezavantaj oluşturmayacaktır. Tek bir pili 1 saatte şarj edecekken 4 pili 4 saatte şarj edeceğini düşünebilirsin. Pil kapasiteleri de AmperxSaat olarak ifade edilir. Sen bu kapasiteyi 1 saatte de doldurabilirsin daha uzun süredede
bu tanımada şöyle bir açıklama getirebiliriz
elektikte güç = V x I
önceki postumdan bakarsan enrji = iş
iş = güç x zaman
yani pilin içindeki enerji
E= V x I x saniye (E joule olarak çıkar)
pilini alırken zaten V sini bilerek alıyorsun
V = 1.5 V olsun
pilin 2000mAh(yani 2 amper - saat-7200 amper-saniye gibi dönüşümleri yapmak mümkün) içinde depoladığı enerji
E= 1.5 V x 2 A x 3600s olarak karşına çıkar
Hocam orda bahsetmek istediğim enerji birimi değildi, zaten enerji ile amper-saat farklı şeyler karışmasında :)
onu biliyorum
ama en azından pilin üstündeki
amper - saat bize pilin depolaya bildiği enerji hakkında bilgi veriyor
onu anlatmaya çalıştım ben :D
Tamam hocam pardon :) -
zeybekustasi bunu yazdı
....
Şimdi türibinlerdeki halkalar dönüp dönüp alternatif akım üretiyor evlere akım yani elektron pompalıyor.
Bunlar evimize 220 volt yani 220=akım.kablo direnci demek oluyor.
Bu şarj aletinden geçtikten sonra kablo bataryaya geliyor ve içine yine bataryanın direncine göre v:i.r formülü ile volt olarak depolanıyor diyebilirmiyiz ?
Doğru mudur ?
Temel olarak batarynaın direnci olmaz.. İdeal bataryanın yani.. Direnci bile olsa enerjiyi "direnç" üzerinde depolamaz..
Bataryalar şarj ve deşarj oluken kimyasal reaksiyon oluşur.. Şarj olurken moleküller yüksek enerji düzeyine geçerler ve böylelilkle elektrik enerjisi kimyasal potansiyele dönüştürülerek depolanır..
Sonuçta belli bir miktar elektrik yükü yüksek enerji düzeyine çıkartılmış olur.. 1,5 v 3 v her neyse.. bunu 1kiloluk kütlenin 1.5 metre ya 3m ye çıkarılması ya da o kadar suyun çıkarılması gibi düşün .. o suyu aşağı akıtırsan enerji ve iş elde edersin..
Pilin sana vereceği toplam enerjiyi de yukarıdaki bir su deposu gibi değerlendirebilirsin.. 100kiloluk bir depon varsa saniyede 1k akış için sana 100 saniye boyunca 1kg/sn akış debisinde hizmet verir.. 2kg/s akıtırsan 50 saniye..
Elktrik akım birimi Amper ; saniyede 1 coulmbluk yük akışını temsil eder.. Bu yüzden 1coulom yerine 1amper x saniye de yazabilirsin.. Bu pratikte küçük olduğu için Amper saat kullanılır
1,5voltluk pilin üzerinde 200mAh yazıyosa
200*0,001*3600=720ampersaniye
yani 720 tane " culom taneciği" 1,5volt "yüksekte" bekliyor demektir tepe tepe kullan..
