Fizik Sorusu
-
Bir araba eğimli bir virajda dönmektedir. Virajın eğrilik yarı çapı R, eğim açısı Q ve sürtünme katsayısı k dır.
a)Aracın yukarı ya da aşağı kaymadan dönebileceği hız aralığını belirleyiniz.
b)Minimum hızın 0 olması için k sürtünme katsayısı ne olmalıdır ?
c) Eğer R =100 m , Q=10 derece ve k=0.1 ise mümkün olan hız aralığı nedir ?(kayma şartları nedir ?)
bunları işlemleriyle birlikte çözebilir misiniz ? -
formulünü yaz çözeyim
-
TnGu bunu yazdı:
-----------------------------
Bir araba eğimli bir virajda dönmektedir. Virajın eğrilik yarı çapı R, eğim açısı Q ve sürtünme katsayısı k dır.
a)Aracın yukarı ya da aşağı kaymadan dönebileceği hız aralığını belirleyiniz.
b)Minimum hızın 0 olması için k sürtünme katsayısı ne olmalıdır ?
c) Eğer R =100 m , Q=10 derece ve k=0.1 ise mümkün olan hız aralığı nedir ?(kayma şartları nedir ?)
bunları işlemleriyle birlikte çözebilir misiniz ?
-----------------------------
a) cisim belli bir hızdan sonra yukarı cıkacaktır ya da belirli bir hızdan aşağısında aşağı doğru kayacaktır... bu durum yukarı cıkmaması için gereken hıza max aşağı kaymaması için gereken hıza min diyeceğiz... şimdi işleme başlayalımmax hız için
V^2<= R.g(cosQ+sinQ.k)
min hız içn
V^2 >= Rg(cosQ-sinQ.k)
b) min hızın 0 olabilmesi için Karekök içinde (R.g(cosQ-sinQ.k)) = 0 olması gerekmektedir...
bu durumda cosQ-sinQ.k=0 dan cotQ=k olmalıdır...
c)R=100 Q=10 k=0.1 ise
max hız V^2=100.9,81(cos10+sin10.0,1)
V^2=981(0,985+0.017)
V^2=982,962
V=31.352
min hız V^2=Rg(cosQ-sinQ.k)
V^2=981(0,985-0,017)
V^2=949.608
V=30.816
-
şu araba eğim viraj falan hiç anlayamamıştım bu konuyu zaten :/
-
sirpence bunu yazdı:
-----------------------------
şu araba eğim viraj falan hiç anlayamamıştım bu konuyu zaten :/
-----------------------------
4 yıl olmuştu bunları göreli unutmuşum bayağı da biraz bakınca hatırladım...bu arada bu sorular öss mi yoksa univde hocanın sorduğu sorular mı merak ettim...
-
ödevdi, yeni geldim okuldan . üni sorusu. yanlış çözmüşsün ama uğraştığın için çok sağol :D
edit: bugax ile oda arkadaşı olduğum için onun açık hesabından yazmışım =)
-
crafty bunu yazdı:
-----------------------------TnGu bunu yazdı:
-----------------------------Bir araba eğimli bir virajda dönmektedir. Virajın eğrilik yarı çapı R, eğim açısı Q ve sürtünme katsayısı k dır.
a)Aracın yukarı ya da aşağı kaymadan dönebileceği hız aralığını belirleyiniz.
b)Minimum hızın 0 olması için k sürtünme katsayısı ne olmalıdır ?
c) Eğer R =100 m , Q=10 derece ve k=0.1 ise mümkün olan hız aralığı nedir ?(kayma şartları nedir ?)
bunları işlemleriyle birlikte çözebilir misiniz ?
-----------------------------
a) cisim belli bir hızdan sonra yukarı cıkacaktır ya da belirli bir hızdan aşağısında aşağı doğru kayacaktır... bu durum yukarı cıkmaması için gereken hıza max aşağı kaymaması için gereken hıza min diyeceğiz... şimdi işleme başlayalımmax hız için
V^2<= R.g(cosQ+sinQ.k)
min hız içn
V^2 >= Rg(cosQ-sinQ.k)
b) min hızın 0 olabilmesi için Karekök içinde (R.g(cosQ-sinQ.k)) = 0 olması gerekmektedir...
bu durumda cosQ-sinQ.k=0 dan cotQ=k olmalıdır...
c)R=100 Q=10 k=0.1 ise
max hız V^2=100.9,81(cos10+sin10.0,1)
V^2=981(0,985+0.017)
V^2=982,962
V=31.352
min hız V^2=Rg(cosQ-sinQ.k)
V^2=981(0,985-0,017)
V^2=949.608
V=30.816
-----------------------------yanlışın var gibi burada merkez kaç kuvvetinin etkilerini göz önüne almamışsın
böle olması gerek pek uğraşmadım :s

-
doğrumu laaaa :s
-
crafty bunu yazdı:
-----------------------------
TnGu bunu yazdı:
-----------------------------
Bir araba eğimli bir virajda dönmektedir. Virajın eğrilik yarı çapı R, eğim açısı Q ve sürtünme katsayısı k dır.
a)Aracın yukarı ya da aşağı kaymadan dönebileceği hız aralığını belirleyiniz.
b)Minimum hızın 0 olması için k sürtünme katsayısı ne olmalıdır ?
c) Eğer R =100 m , Q=10 derece ve k=0.1 ise mümkün olan hız aralığı nedir ?(kayma şartları nedir ?)
bunları işlemleriyle birlikte çözebilir misiniz ?
-----------------------------
a) cisim belli bir hızdan sonra yukarı cıkacaktır ya da belirli bir hızdan aşağısında aşağı doğru kayacaktır... bu durum yukarı cıkmaması için gereken hıza max aşağı kaymaması için gereken hıza min diyeceğiz... şimdi işleme başlayalımmax hız için
V^2<= R.g(cosQ+sinQ.k)
min hız içn
V^2 >= Rg(cosQ-sinQ.k)
b) min hızın 0 olabilmesi için Karekök içinde (R.g(cosQ-sinQ.k)) = 0 olması gerekmektedir...
bu durumda cosQ-sinQ.k=0 dan cotQ=k olmalıdır...
c)R=100 Q=10 k=0.1 ise
max hız V^2=100.9,81(cos10+sin10.0,1)
V^2=981(0,985+0.017)
V^2=982,962
V=31.352
min hız V^2=Rg(cosQ-sinQ.k)
V^2=981(0,985-0,017)
V^2=949.608
V=30.816
-----------------------------Benim çözümüme göre sin ve cos yer değiştirecek onun dışında doğru. 3. şık için cevaplar ise 16,5 ve 8,67 çıkıyor. Merkezkaç kuvvetinin (aslında merkezcil kuvvet) hareket düzlemine paralel olduğunu düşünüyorum.
-
açı 90 derece olunca
düşün bakalım düzleme paralel olur mu
kuvvetin adı adı merkez kaç kuvvetidir
merkezcil kuvvet yada ivme farklıdır
merkezcil ivme aslında(F=ma) dairesel harekette yarı çapına dğurudur ve merkezcil kuvvette o yönde olmalıdır
ama merkez kaç kuvveti dışa doğrudur ki bizim sistemimizdede aldığımız kuvvet budur ;)
-
wert bunu yazdı:
-----------------------------
açı 90 derece olunca
düşün bakalım düzleme paralel olur mu
kuvvetin adı adı merkez kaç kuvvetidir
merkezcil kuvvet yada ivme farklıdır
merkezcil ivme aslında(F=ma) dairesel harekette yarı çapına dğurudur ve merkezcil kuvvette o yönde olmalıdır
ama merkez kaç kuvveti dışa doğrudur ki bizim sistemimizdede aldığımız kuvvet budur ;)
-----------------------------açı 90 derece olursa mesela bir ipin ucunda sallanan bir cisim için düşünürsek gene merkezcil ivmenin hareket düzlemine paralel olduğunu görürüz. Senin yaptığın gibi yeryüzüne paralel olduğunu düşünürsek 90 derecelik bir harekete imkan olmaması gerekir.
İkincisi merkezcil ivme cismin dairesel hareket yapması için cismi merkeze bağlayan ivmedir. Merkezkaç kuvveti ya da ivmesi ise dönme hareketini yapan cisim üzerindeki gözlemciye etkiyen bağıl kuvvettir. Mesele hareket eden bir otobüs durduğu anda bizi ileri fırlatır ama biz burada bizi ileri fırlatan bağıl kuvvetten hiç bahsetmeyiz ama otobüsü durduran negatif bir ivme olduğunu herkes kabul eder. Burada merkezcil ivme otobüsü durduran negatif ivmeye karşılık gelir, merkezkaç ivmesi ise otobüsün içindeki bizi ileri fırlatan bağıl ivmeye karşılık gelir.
