Uzun Süre Seyir Halindeyken Otomobili Boş Viteste Kullanımı Üzerine
-
Böyle bir alışkanlığım var arkadaşlar, seyir halindeyken aracımın vitesini boşa alıp gidiyorum, bunun araca bir zararı olurmu,
-
Araç motorundan hiç anlamam yol yardımına güveniyorum da
benimde bir sorum olacak vites boştayken fren boşalma olayı olurmu?
DJ_Alper tarafından 31/Eki/13 10:19 tarihinde düzenlenmiştir -
enjeksiyonlu arabalarda vitesi bosa atmanin yarari yok yakit acisindan
viteste gaza basmadigin zaman yakit yakmiyor zaten.
zarari varmi dersen yok.
-
Bir dizel makine mühendisi olarak soyleyim o zaman arabanın boş rolantide beklemesi ile boşta yokuş gitmesi arasında hiç bir fark yok o yüzden zararlı bir durum söz konusu değil, yalnız yeni araçlarda elektronik yakıt sistemi var bu sistem gaza basmadığınız zaman eğer tekelerlekler bir ivme sonucu motoru ve vites kutusunu çevirebiliyorsa yakıt oranı 0/100 km ye düşecektir ama aynı yokuşu boşta inersen yaklaşık modele göre 0,3 ila 1,2 lt /100km yakıt tüketeceksin bu anlattıklarımı göz önüne alarak aracını 5. viteste yokuşlara salarak gaza basmadan inmen en iyisi olacaktır. yinede bu bir tercih boşta inip ivmeni yükseltebilirsin.
Karbüratörlü araçlarda ise bunun tam tersi söz konusu maksimum boşta gitmeye gayret et çünkü o sistem hep yakar hep yakar
-
Tamircilerden şöyle bişey duymuştum azıcık mantıklı geldi ama;
Rolantide aracın çalışmasında bir sorun yok ama iniş aşağı giderken tekerleklerden şanzumanın bir kısmına kadar(debriyaj/baskı plakaya kadardır muhtemelen) yoldan gelen hareket enerjisi(adı neyse işte kinetik enerjidir belki) ile şanzumanda bir gerilme olduğu, bu nedenle de şanzumandaki bazı noktalarda bilye sorunu olabildiğini söylüyorlar. Yani aracın/yolun yükünün bazı bilyelere bindiğini söylemişler pedere. Ama vitesteyken tüm yük motora bağlanmış oluyormuş.
Ayrıca iniş aşağı vitesi boşa alırsanız araç daha fazla hızlanır ki iniş aşağı durmak daha zordur, frene basarsanız hem zor durursunuz hem de balatalar fazla ısınabilir. Bu sebeple bir yolcu otobüsünün balatalarından yangın çıkmış ve otobüsü yakmıştı ama arabada bu kadar olacağını sanmam sadece fren mesafesi uzar. Eğer araç viteste olursa motor dış etkiyle zorlanmış olacağından hem aşırı hızlanma olmaz hem de bir nevi motor freni vazifesi görerek yavaşlamayı kolaylaştırabilir.
-
Vitesi boşa aldığınız an motor freni olanağından yoksun kalırsınız. Bu da demek oluyor ki yokuş aşağı inerken sadece fren pedalını kullanarak hızınızı kontrol edebilirsiniz (ısınan fren diskleri ve balatalar, frenleme performansını düşürür). Aksi durumda çocukluğumuzdaki tornetlerden farkı kalmayacak 1-1,5 tonluk demir yığınının.
Motordan ne kadar güç alırsanız motor karakteristiğine göre yakıt harcarsınız. Bu durumda boştaki motor tabi ki daha az yakıt harcayacaktır (aksi durumda ivmelenme ile sürekli artan hızdan dolayı ortaya çıkan enerjiye karşılık aracınızın motoru da ters yönde çalışacak ve yaptığı işle paralel yakıt tüketecektir). @XmV'nin dediği olayı maalesef bilmiyorum ama her koşulda yakıt tüketimi olacağından eminim.
Bu kadar laf kalabalığı sonucu, "güvenlik her şeyden önemlidir" diyerek boşta kullanmaktan kaçınmanızı tavsiye ederim.
Fren boşalma olayı farklı. Otomobillerde (büyük araçlarla karışmasın diye vurguladım) frenler ile diğer aktarım organları arasında bir bağlantı yok. Başka şekilde ifade edersek vites kutusu ve vitesin frenlerle doğrudan ilgisi yok. Fakat yukarıda yazılanlar geçerli, fren boşalması durumunda motor freni ile güvenli olarak durabilirsiniz (tabi abs vs. güvenlik önlemlerinin getirdiği olanakları kullanmadan, büyük ihtimalle muharrik tekerleklerin kayması olayı ile karşılacaksınız).
-
enjeksiyonlu araçlarda boşta yada 1 vites üstünde kullanmak herhangi bir avatnaj yada dezavantaj yaratmak zaten boşta yada bir vites yukarda kullanmak yakıt tüketimini (anlık) 0/100' e kadar düşürür. Ancak eski tip motorlarda karbüratörlü motorlarda boş vitese kesinlikle atılmalı yapısı itibariyle yakıt kullanmaya endekslenmiş bir motordur.
-
Çalışan bir motorun minimum rolanti hızına her zaman ihtiyacı vardır, daha yavaşlarsa durur.
Bu noktada eğer vitesi boşa atarsan, alet devamlı benzin pompalayarak motoru çalıştırır,
Eğer vitesde gidersen, hareket enerjisini hızından alan motora benzin pompalanması durur.
Dolayısı ile boşa attığında yaptığın tek şey benzin harcamak.
Anlık benzin sarfiyatını gösteren yol bilgisayarlı bir araçta ikisinide deneyebilirsin.
Örneğin eski megan'da araç viteste iken 0.0 litre benzin yakarken boşta 0.8- 1.0 litre benzin yakıyordu.
-
DJ_Alper bunu yazdı
Araç motorundan hiç anlamam yol yardımına güveniyorum da
benimde bir sorum olacak vites boştayken fren boşalma olayı olurmu?
her yerde bi sigortaya bilmem neye gönderme yapıyor adam ya :)
Hocam fren boşalma olayıyla vitesin boşta olması alakasında "boş" kelimesi haricinde bir ilişki yok :D
-
mantıksız bir kere arabayı tam olarak kontrol edemezsin vites boştayken sonra ani hızlanma yapman gereken durum olabilir hızlanamazsın ayrıca motorun frenleme gücünü azaltırsın diskler sıcak olduğu için daha yüklenmen lazım frene yoksa arabayı durduramazsın amk
ayrıca vitesi boşa alıp gitmenin amacı ne? yakıttan tasarruf mu? enjeksiyonlu arabalarda zaten elektronik kontrol ünitesi var sen ayağını pedaldan çekince enjektörlere giden yakıtı kesiyo he anca karbiratörlü arabalarda vites boştayken yakıttan tasarruf edebilirsin ama vitesteyken ayağını gazdan çeksende benzin yakmaya devam eder ;)
hacı nerden alıyonuz ehliyeti anlamadım ki yokuş aşağı vitesi boşa alıyormuş Allaha emanet yolculuk :) -
Yokuş aşağı giderken boşa almıyorum vitesi, ayrıca ben öyle bir şey demedim, sadece böyle bir alışkanlığım var triptonik vites bile kulanırken belli bir hıza ulaşınca boşa atıyorum,