Eğitim & Ödev & Bilimsel Döküman
Azerbaycan Nüfusunun Mezhepsel Kimliğine Dair
Azerbaycan Nüfusunun Mezhepsel Kimliğine Dair
-
ben de azerileri caferi olarak biliyorum o da şii mezheplerin içinde bir grup oluyor. ama şiilerin içinde sünniliğe en yakın mezheptir diye biliyorum caferilik için.
-
Hocam azerilerle cok uzun mesaim ev arkadasligim sinif arkadasligim oldu. Sii duymadim gormedim ama acem var. acemden de katien uzaktur sa dese alma sii de daha beter. Diyeyim net ne istiyon
-
cordelian bunu yazdı
Hangi makaleleri okudun bilmiyorum ama yardim istersen el atmak isterim vaktim varken.Alttaki bilgiler peer-reviewed olarak onaylanmis bir makaleden.
It shares a long history and most of its cultural
traditions with Iran. A far larger Azeri population in fact live south of the
border in Iran. The overwhelming majority of the population, around 95
percent, are Muslim. Shi’ism was the majority sect, especially strong in
the Baku region, and south of the country, near the Iranian border. The
Sunni population were traditionally scattered in the north and the west of
Azerbaijan. In recent years, the Shi’a–Sunni balance in the country, particularly
in Baku, seems to have shifted in favour of Sunnism; Sunnis are
estimated to compose 35 percent and Shi’as 65 percent of the population.2
A recent survey of 600 young people in Baku (aged 16–35) further indicates
a rise in the number of Sunnis among the young.3 However, a majority
of respondents in this survey, 57 percent, considered themselves
Muslims without distinguishing between the two sects.
----
Similarly,
much of the activities of the Wahhabi Islamist groups in the north of the
country, where the majority are Sunnis, were obstructed.----
This line of thinking is very much evident among the Wahhabis/Salafists in
Azerbaijan, a Sunni sect rapidly growing among the educated young in
BakuKaynak :
New Veiling in Azerbaijan
Gender and Globalized Islam
Farideh Heyat
LONDON AND BAKU
Sağolasın hocam. Anladığım kadarıyla bizim akademinin işgüzarlığı ve tembelliği bu çelişkinin yegane sebebi. Kesin olarak bir sınıfa dahil etme kaygısı ile sallamışlar. Alıntıladığın makaledeki gibi bir veri Türkçe literatürde yok. "Azerbaycan'ın %80'i Şiidir" deyip geçiyorlar. Buradaki Azeri arkadaşlar alınmasınlar,genelleme de yapmıyorum ama birçok Azeri tanıyorum, çok samimi olduklarım da var; bu arkadaşlar ne Vehhabi/ Selefi ne de Şii. Çok acayip elemanlar :) Geçen sene AZR - İRN çalışırken konuştuğumda sormuştum da "yoo biz hep Sünniyiz, Şiiler çok az" demişlerdi.Şu an Azerbaycan'a dair yürüttüğüm bir çalışma yok hocam. Yardım teklifin için teşekkür ederim. Yukarıda yazmıştım ama burada da belirteyim: Esas konum İkinci Dünya Savaşı Sonrasında Ortadoğu'da Rus Etkisi. Bir alt başlık olarak da İran'la ilişkilere yer veriyorum. İran dış politikasının genel hatlarını yeniden gözden geçireyim deyince yeniden bu Azerbaycan Şiiler'i meselesiyle karşılaştım. Burada da hem Azeri kökenli olan hem de Azerbaycan'da bulunanlar olduğunu hatırlayınca sormak istedim. Makaleye göz atmak isteyenler için link : http://www.orsam.org.tr/tr/trUploads/Yazilar/Dosyalar/2012823_bar%C4%B1%C5%9F.pdf
kuytul bunu yazdıben de azerileri caferi olarak biliyorum o da şii mezheplerin içinde bir grup oluyor. ama şiilerin içinde sünniliğe en yakın mezheptir diye biliyorum caferilik için.
Bunu bilmiyorum ama şöyle bir öngörüm var : Mezhepleri az çok bilirim. Şia daha genel yani makro bir kimlik iken, Caferilik daha mikro düzeyde bir kimliktir. Kafkasya ve Orta Asya coğrafyasının maruz kaldığı Sovyet politikaları ve bugün gelinen noktada, bu kadar hassasiyet gerektiren ve marjinal nitelik arz eden bir kimliği taşısalar bile adını dahi bildiklerini sanmıyorum. Ben Caferiyim diyebilmek için Caferi gelenekleri sağlam bir toplumsal yapı içerisinden gelmek gerekiyor. Azerbaycan'daki yegane gelenek Azerilik bilinci. Bunun dışında öne çıkan pek bir şey yok.
scarletbeard bunu yazdıHocam azerilerle cok uzun mesaim ev arkadasligim sinif arkadasligim oldu. Sii duymadim gormedim ama acem var. acemden de katien uzaktur sa dese alma sii de daha beter. Diyeyim net ne istiyon
Ben de bizatihi birçok Azeri tanıyorum. Yediğimiz içtiğimiz ayrı gitmeyen adamlar da buna dahil. Hem sınıf hem de ev arkadaşlığı yaptım. Bakımlı olmak hususunda abartıya kaçmak ve fazla hemşerici olmak dışında pek bir anormalliklerini göremedim. Acem kelimesi ile genelde İranlılar kastedilir. Zannediyorum o Acem dedikleri Güney Azerbaycan'dan ( Tebriz / İran ) gelenlerdir. Sizin çoğunluk Şii mi Sünni mi diye sorabilirsin hocam eğer yardımcı olmak istiyorsan. Ben sordum, Sünni ağırlıklıyız cevabı aldım. Ama kaynaklar Şia çoğunlukta diyor. cordelian'ın paylaştığı makale alıntısı işi biraz daha açığa kavuşturdu. Güney Azerbaycan'a yakın olanlar Şiilik etkisi altında sanırım. Ancak şu da var; Güney Azerbaycan'daki Azeriler'de Şia aidiyeti değil Azerilik kimliği yani milliyetçilik ön plandadır. Bu iki veriyi harç edince genel tablo az çok ortaya çıkıyor.
-
Hocam siilik cok az ama etkisi vardir. bildigim benim tanidiklarimda agishka turku vs cogunluktu hatta bu agiska turkleri die geciyor bildigin turkiye turku. Ama azeri die bildiklerimde ikiye ayriliyor acem olanlar azeri olanlar dedim acem olanlarda cok lanetti benim gordukleeim orf adet gorgu edep sifirdi. Hepsi icin bisey demiorum katien benim karsilastiklaeim. Acem var ise bu demektirki sii de vardir iran etkisine girende.
Ama hic sii ye denk gelmedim.
-
Konu hafiften ilgimi cekince yakin zamanda kullanmasini ogrendigim google scholar ile biraz "bilimsel" :D arastirma yaptim.
http://web.aua.am/xmlui/bitstream/handle/123456789/619/Nelli_Minasyan.pdf?sequence=1 bu master tezi sayfa 33 e gore 65% $ii kalani da sunniymis.. (tezin sahibi ermeni diye atar yapmayalim :)
Bunu aldigi kaynak olarak da amerikalilarin dis isleri bakanliginin sitesinde bir dokumani gostermis, muhtemelen dogrudur http://www.state.gov/documents/organization/192997.pdf
-
azeri 2 tane arkadaşım oldu birine sormuştum hangi mezheptensin diye mezhepçilik yapmam amel ederim ben sadece dedim e anan babanın mezhebi yok mu ? ameli nerden öğrendin dedim babamında yok dedi halamlar şii ama dedi, diğer arkadaşım hanefi mezhebindendi
edit halası şii olan arkadaşım ek olarak kendileriyle mezhepleri olmadığı için halaları ile araları soğuk olduğunuda söylemişti
akmarky tarafından 30/Nis/15 01:12 tarihinde düzenlenmiştir -
kendimden biliyorum azerbaycan %80 civarı caferidir.. caferilik şia mezhebinde yer alır.. sunni'lik içindeki hanefi gibi.. iran vari bir sert bikültür yoktur ama hiçbir( azeriyi %95 ihtimalle) mutaassıp veya muhafazekar olarak göremezsiniz.. sex ve alkol tel olarak benliğimizde var heralde..haa ama konuştuğunuzdfa veya sorduğunuzda en büyük müslüman (ameli maksimum olan anlamında kullanıyorum) biziz derler, muharrem ayı önemlidir oruç namaz önemlidir.. ama gel görki uygulamada öyle değildir.. egeli izmirli hanefi neyse azeri caferilerde o şekildedir.. belki azeri kardeşlerim kızacaktır okuyunca ama tribe gerek yoktur dönünü bi kendinize bakın demek isterim :)
-
ya alakasiz olacak ama su soruyu ne imanli ne imamli ne akademik ne de papaz kimse cevap veremedi mantikli.
Bu kadar ayrilma var da var bide ayni din icinde bile.
Sorum su.
Ahmet putperest,Cevat ise radikal islamci.
Ahmetle Cevat ayni evde yasayip ayni tuvaleti kullaniyor.Ayni mutfakta yemek pisirip ayni yemegi yiyip hayatta kalabiliyor.
Ayni tip yatakta uyuyabilip ayni okulda ders gorup ayni sinavdan gecebiliyor.
Ayni isyerinde calisip ayni parayi kazanip ayni sekilde eglenebiliyor.
Soyununca ikisininde pipisi iki memesi ve iki kulagi var.
Eee amk demezler mi bu kadar ayrimin sonucunda kim hakli,ya da herkes tek tip yerden geldi tek tip yere gitmiyor mu?>
Mesela 10 ulkeden 10 cocugu biraraya koy oynarlar amk.Buyuyunce farkli yerlerden ogrendiginiz farkli seyler sizi degistiriyor olmasin? Teoloji neden var anlamis degilim daha.
Gecen gun bi tane orjinal olarak rusca ve SSCB zamaninda yazilmis bir matematik kitabina denk geldim.Utandim amk benim okuduklarimla karsilastirinca.Adi mathemathical circles/Russian experience.Acin bakin.
cordelian tarafından 30/Nis/15 02:57 tarihinde düzenlenmiştir -
Kardeşim hiç şii azeri görmemene şaşırdım. Yarı azeriyim, hiç sünni azeri görmedim desem yeridir.
Kendilerine Caferi dedikleri için yanlış anlamış olabilirsin. İnançları sünni'likten farklıdır, misal namaz kılarken elleri açık kılarlar, sünnet namazlar kılınmaz, namaz cem edilir, 12 imam inancı çok ağırdır, hala imamlık müessesesi vardır, hocalara axund derler,vs,vs.
-
cordelian bunu yazdı
ya alakasiz olacak ama su soruyu ne imanli ne imamli ne akademik ne de papaz kimse cevap veremedi mantikli.
Bu kadar ayrilma var da var bide ayni din icinde bile.
Sorum su.
Ahmet putperest,Cevat ise radikal islamci.
Ahmetle Cevat ayni evde yasayip ayni tuvaleti kullaniyor.Ayni mutfakta yemek pisirip ayni yemegi yiyip hayatta kalabiliyor.
Ayni tip yatakta uyuyabilip ayni okulda ders gorup ayni sinavdan gecebiliyor.
Ayni isyerinde calisip ayni parayi kazanip ayni sekilde eglenebiliyor.
Soyununca ikisininde pipisi iki memesi ve iki kulagi var.
Eee amk demezler mi bu kadar ayrimin sonucunda kim hakli,ya da herkes tek tip yerden geldi tek tip yere gitmiyor mu?>
Mesela 10 ulkeden 10 cocugu biraraya koy oynarlar amk.Buyuyunce farkli yerlerden ogrendiginiz farkli seyler sizi degistiriyor olmasin? Teoloji neden var anlamis degilim daha.
Gecen gun bi tane orjinal olarak rusca ve SSCB zamaninda yazilmis bir matematik kitabina denk geldim.Utandim amk benim okuduklarimla karsilastirinca.Adi mathemathical circles/Russian experience.Acin bakin.
senin örneğin üzerinden gidelim :)
yne aynı kişiler olsun.. tek fark putperest ahmet üniversiteye kayıt olmasın ama diğer her şeyi aynı yapsın, yani sınavlara girsin hep yüksek not alsın.. her şey aynı :)
4 yıllk lisans dönemi tamamlanınca putperest ahmet'e diploma verilir mi? Aynı şeyleri yapmak aynı sonuçları vermeyebiliyor.. Çünkü ilk başlangıçta kayıt olması gerekiyor. İşte imanın önemi de böyledir..