Fotografçılık ve Digital Fotograf Makineleri - Video Kameralar
Diyafram Ve Enstantane Ayarı.
Diyafram Ve Enstantane Ayarı.
-
Arkadaşlar merhaba,
Pentax MX analog makinem ile siyah beyaz fotoğraf çekiyorum şu sıralar. Çekim ayarları için bir pozometrem yok ve farazi ayarlarla hareket ediyorum. Bilen varsa yorumları ile beni aydınlatsın lütfen,
Şöyle ki, özellikle dışarıdaki bulutlu gri havayı düşünürsek kullandığım 400 ASA lık siyah beyaz film ile ışık sıkıntısı çektim bugün. Saat 4 civarıydı ve belli ayarlar düşündüm. Akşam üzeri ve bulutlu olan hava beni diyaframda aşağılara çekti ve alan derinliğinin azaldığını bildiğim için oldukça yakın fotoğraflar çektim.
Sigma 28mm ile f: 2.8 ve 1/60 flaş enstantane ile çekime başladım. Çekimleri oldukça beyaz dokularda ve bina çevrelerinde çekmeye başladım fakat, daha karanlık alanlarda da enstantaneyi düşürmeye başladım. En son 1/15 e kadar düştüm. Bu durumdan Kaynaklı olarak makinayı sabit tutmaya Özen gösterdim fakat, bunlar emin olduğum ayarlar değil.
1/15 ens hızı, 2.8 f ile 28mm objektife Çekilen 400 ASA lık bir fotoğraf, akşam üstü olarak düşünülecek bir saatte nasıl çıkar ? Hem diyafram hem de ens hızının düşmesi neye yol açar.
not: Fotoğraflar en fazla 5 metreden çekilmiştir.
teşekkürler
Düzenleme;
Bulunduğumuz mevsim şartlarında, kapalı havalarda denemeler yaparken, düşük diyafram değerleri ve uzun enstantanelerde karşılaşacağım sonuçları merak etmiştim.
Arkadaşlar sonuçları almıştım ama buradan sonuçları bildirmeyi unutmuşum. Aşağıda göreceğiniz üzere, fotoğraflardaki derinlik hissi kaybolmuş fakat gereken ışık yakalanmış. Pozlar çıkmış, problem olmamış çok şükür. Elbette ki bu tür havalarda fotoğraf çekmek pek tatlı sonuçlar doğurmuyor fakat, bu bana göre, bir engel değil. Özellikle 400 ASA'lık bir film ile çok zorlanılabilir. Bir kaç örnekle sonuçları ekliyorum;
Bu arada kamera PENTAX MX kasadır. 1980.
Film ise FujiFilm 200ASA -
Siyah-beyaz fotoğrafta ne olur tahmin edemiyorum şu an ama ben diyafram ve enstantane için yanımda olymus digital makineyi gezdirip ölçüm için kullanıyordum. Onun verdiği ayarlara yakınını makineden ayarlayıp çekiyordum.
Fikir vermesi açısından deneyebilirsin.
-
Şimdi öyle birşey ki ışık olayı her saatte homojen dağılan bir bulutlu hava yada açık hava. Buna net cevap vermek zor. Ancak o ışık ortamını bilip çekmek lazım ama çok net sonuç olmamakla birlikye. Android ve ios larda pozometre programını google play yada apple stordan indirebilirsin. Ama akşam üstü normal bir ışık ortamında iso 400 lük bir.filmde 2.8 diyframa 1/50 gibi bir estantene normal gibi geliyor. Dahada düşersen fotoğrafta patlama dediğimiz fazla pozlanmadan kaynaklanan beyaz yerler fazla olacaktır. Estnatene ne kadar düşük olursa ışık okadar filme çok düşer. Diyafram ne kadar düşük olursa ışık o kadar çok yerden içeri girer. Bunun artıları eksileri var elbet düşük diyafram alan derinliğini azaltır ışığı çok alır. Portre için ideal. Düşük estantene de ise ışık çok girer içeri fotoğrafa hareket etkisi vermek için bire bir. Yürüyen bir kalabalık. Akan bir trafik için bire bir. Ama düşük enstantene için.diyaframı artırman gerekecek. Düşük diyafram için enstanteneni hızlandıracaksın ki temiz fotoğraf elde edebilmek için. Işığın bol olsun. F2,8 se enstantene 1/50 li bir exif ile iyi kareler elde edersin tabi kesin bişi diyemem çünkü o ışığın içinde olmak lazım. Yada.bir tane kompakt makine al onun.pozlama ayarlarını kullan öğrenene kadar.
-
En iyi yol deneme yanılma ile bulacağın yoldur.
-
belli bir süre sonra alışırsın hangi ışıkta ne ayarlar kullanacağını rahatlıkla tahmin edebilirsin fakat o zamana kadar pozametre kullanmalısın.
büyük ihtimalle çok sakat durumlar olmamıştır ayarların bahsettiğin ışık şartlarına göre ideal değerler duruyor.
Ayrıca http://camerasim.com/apps/original-camerasim/web/ Burdaki simulator tahmini bir şeyler çıkarırsın.
-
PsychoDawn bunu yazdı
belli bir süre sonra alışırsın hangi ışıkta ne ayarlar kullanacağını rahatlıkla tahmin edebilirsin fakat o zamana kadar pozametre kullanmalısın.
büyük ihtimalle çok sakat durumlar olmamıştır ayarların bahsettiğin ışık şartlarına göre ideal değerler duruyor.
Ayrıca http://camerasim.com/apps/original-camerasim/web/ Burdaki simulator tahmini bir şeyler çıkarırsın.
Simulator çok iyiymiş hocam. Beğendim. App Store'dan da Light Meter indirdim. Bunlar aklıma gelmemişti benim.
Şimdi telefondan da, bu simulatörden de değerleri girip kontrol ettiğim zaman bir sorun yok gibi görünüyor. Bakalım sonucu ne olacak. Buradan da paylaşırım, değerler ve sonuçlar diye bir ikame elde etmiş oluruz.
Ortalama 4 senedir fotoğraf çekiyorum hocam. Zaten fotoğrafçılığın ilk okulundan başlamak amacı ile alabileceğim en manuel makinayı aldım. Bu gibi değerlere inmek manuel bir makinada büyük risk olduğu için hiç denememiştim. Yani enstantanem 1/125 den, diyaframım f:4'den aşağı inmedi diyebilirim.
Askerden geldim ve aşırı bir heves ile fotoğraf çekmek istediğimde ise elbetteki bulutlu ve gri bir havaya mecbur kaldım; deneylemek için iyi de oldu aslında. Beni asıl endişelendiren nokta, 400 asalık bir siyah beyaz film ile çalışmış olmam. Zaten karanlık, filmin asa'sı da yüksek olunca tedirgin oldum.
Bakalım sonuç ne olacak.
Teşekkürler. -
Güncellendi.
-
Enstantane , Diyafram açıklığı fotoğrafa düşen toplam ışık enerjisi miktarını belirler
ışığı su gibi ,
diyaframı çeşmenin kesit alanı , gibi düşün
enstanatane ise zaten zaman , çeşmenin açık kalma süresi.. 1/125 1/250 1/500 saniye gibi
Her tam diyafaram stopları arasında diyafram açıklığı 2 kat artar ya da azalır.. f/2,8 in deliği f/4 ün iki katıdır ( f/2.8, f/4, f/5.6, f/8, f/11, f/16, f/22.)
şimdi diyelim bir fotoğraf çekecez..
f/4 , 1/250 pozmetre ışık güzel dedi (film 100ASA)
şimdi diyaframı 1 stop kısarsan ( f/5,6) yaparsan ışık yarı yarıya azalır bunu dengelemek için süreyi uzatman lazım enstantaneyi ( 1/125 yapmalısın )
iki katına çıkartman lazım ki önceki ayarla aynı miktarda ışık düşsün
öncelikle gözünü 100 asaya göre eğit.. 100 asa film kullan..
film kartonlarının içinde zaten yazar genel geçer ayarlar.. diyafram enstantane olarak
soruna gelecek olursak
Hem ens düşürüp hem diyaframı kısarsan ışık miktarını azaltmış olursun
Ama tabi her şey ışık değildir gölge de lazım :)
yoksa fotoğraf oluşmaz ...
Senin algıladığın fotoğraf ile çektiğn fotoğraf farklıdır çünkü beyin seçicidir..
Fotoğrafta ışık gücünün dağılımı önemli..
1 ve 3 numaraya bak gök yüzü patlamış bulutlar var sanırım ordan detay alamamışsın diyaframı kısman gerek
bu sefer de sokak çok kararacak.. yapacak bir şey yok.. birinden birini feda edeceksin, hangisi fotoğraf olarak güzel çıkar denemek lazımdır..
Bir de kullandğın filmler DAY LIGHT yani güneş ışığına ayarlıdır.. floresanda kullanırsan gördüğün gibi saçma bir yeşil çıkar.. akkor lamba sarı sıcak çıkar
Bu da Kadraj Dersi olsun
-
Filmi nerde yıkadınız. Bunlar dia tarayıcı mı yoksa fotoğraf kağıdını mı taradınız.
-
x-files bunu yazdı
Filmi nerde yıkadınız. Bunlar dia tarayıcı mı yoksa fotoğraf kağıdını mı taradınız.
Filmleri İstanbul Sirkeci'deki Kristal Foto'ya veriyorum hocam. Orada yıkaması yapıldı. Detayı hakkında bilgim yok.
Bu arada Itcelik hocam bilgilendirmeler için teşekkürler. Dengeli ışıkta güzel şeyler çıkıyor aslında ama zor ışıkları çalışmak istemiştim, tamamen manuel bir makine ile pek fazla seçme şansım yok.
Bir kaç tane de güzel ışıkta yaptığım çekimlerden paylaşayım madem; -
ltcelik bunu yazdı
Bu da Kadraj Dersi olsun
Bu fotoğraf kadraj dersi olamaz hocam, çünkü baş boşluğu fazla ve konudaki bayanın arkasındaki adamın kolları tamamıyla duygudaki özlem, hüzün vb. konuları alıp götürmüş. Aynı zamanda kadının baktığı yer fotoğrafa göre olan sol taraftaki boşluk ile sağ taraftaki boşluk aynı. Bu da kadrajının iyi olmadığını gösterir. Fotoğraftaki bakış açısına göre fotoğraf bizi yönlendirmemiştir. Bu benim kadraj hakkındaki fikrimdir.
Kadrajı en iyi olan çekimin 2. fotoğrafın hocam. ;)
Çekimlerin güzel bu arada, seninde söylediğin gibi eğer diyafram olayını halledebilirsen çok güzel fotoğraflar çıkartabilirsin..
Işığın bol olsun,
Saygılarla...