ÖSYM'nin Büyük Terbiyesizliği (!)
-
2009 döneminde son kez yapılan ÖSS sınavında öğrencileri Türkçe sorularıyla ters köşeye yatıran ÖSYM, bu sene de sosyal bölümdeki sorularla öğrencileri ters köşeye yatırdı. Sene başından beri bangır bangır "bilgi ağırlıklı değil yorum ağırlıklı sözel" diye bağıran ÖSYM'nin bu sene neredeyse sözel 2 bölümünde çıkacak olan soruları birinci bölüme taşımasına kimse anlam veremedi. Bütün özel dersaneler ve devlete bağlı okullar büyük şaşkınlık içerisinde kaldı. Ben de sınav sistemini tanımak üzere sınava girenlerden birisiyim. Birbiriyle çelişkili seçenekler, komisyon tarafından sürekli incelendiği söylense de (!), içinde iki seçenek bulunan matematik soruları, yıllardır alışılmış olan soru kalıplarının dışında ve içerisinde bol anlatım bozukluğu olan, anlamsal olarak değerini yitirmiş felsefe soruları, bütün öğretmenler konuları yetiştirebilmek adına canını dişine takarak hizmet vermesine karşın bütün kalıpları göz ardı ederek "aşağıdakilerden hangisi kimya bilimine katkıda bulunmamıştır?" şeklinde ucube sorular ve en son 1972 yılında sorulmuş bir mantık sorusu... Sanki, gecesini gündüzüne bağlayan ve tüm gücüyle emek harcayan öğrencilerin sarf ettikleri bütün emekleri yok etmek üzere hazırlanmış bir YGS sınavıydı. Hiçbir yayının kaynaklarında göremeyeceğimiz terimler ve lanet olsun diyeceğimiz türden bir emek. Gerçekten ÖSYM, büyük bir terbiyesizliğin altına imza attı. Her ne kadar siyasi olan konulardan uzak durmuşsakta, sınavda siyasi bir emel sezmediğimi belirtmeden edemeyeceğim. Matematik konuları gerçekten öğrencilerin moralini düzeltecek türdendi; amenna ama bu diğer bozuklukları kapatmaya yeter mi? Yıl boyunca yoruma dayalı sözel derslerle boğuşan bir milletin öğrencilerine, tamamiyle bilgi içerikli olan bir sözel getirmek ne kadar insaflı? Söyleyip söylememek konusunda çok düşünsem de, belirtmeden edemeyeceğim: bu sınav tamamen imam hatip lisesi öğrencilerinin işine yarayan bir sınavdı. Peki neden? Genel liseler ve anadolu liseleri, sözel konuları genelde yüzeysel olarak işleyip geçtiler. İmam hatip liselerinin ise sözel becerileri ve sözel anlamdaki bilgi seviyeleri asla yadsınamaz. Hatta bu konuda genel liselerin ve anadolu liselerinin, imam hatip liselerinin eline su dökemeyeceğini belirtmek isterim; çünkü imam hatip liselerinin işlemiş olduğu konular göz önüne alındığında, hiçte göz ardı edilemeyecek bir sözel kabiliyetleri olduğunu belirtmek isterim. YGS sınavı da, bu kadar sözel bilgi ve beceri gerektiren bir sınav olduğu göz önüne alınırsa, bu yaman çelişkinin bir tesadüf olduğunu elbette kimse düşünemez. Özellikle, en son 1970'lerde çıkan bir mantık sorusunu Türkiye'de kaç kişi yapmıştır acaba? Ya da bu soruyu çözebilen öğrenciler, hangi liselerden mezun olmuş öğrencilerdir? Birçok genel lisede ve anadolu liselerinde bu konu müfredatta yok diye zaten işlenilmedi. Kimse beni yanlış anlamasın, burada siyasi bir taraf belirtmek üzere yazmıyorum yazımı. Haklı olan neyse onu savunuyorum. Kimseye karşı bir tavır aldığım yok; ama birilerinin önünü açmak adına, genel liseleri ya da anadolu liselerini ara eleman konumuna düşürmek nasıl bir adalettir? Allah korkusuda mı yok kimsede? Kimsenin zoruna gitmesin, genel ya da anadolu liseleri imam hatip liselerine gidecek olan öğrencilere kapılarını mı kapattı? Madem üniversite gibi bir idealiniz var neden imam hatip lisesi öğrencisi oldunuz? Şimdiyse bize haksızlık yapılıyor diye, genel ve anadolu liselerinin çiğnediğiniz haklarını görmezden geliyorsunuz. Bu ülkenin ara elamanlarına da ihtiyacımız vardır. Üniversite ideali olanlar, imam hatip yerine genel ya da anadolu liselerine gitselerdi? Çok kızacaksınız bana biliyorum; ama bu benim gerçekleri söyleyemeyeceğim anlamına gelmez. Tek gerçek şu var ki; çok kişinin hakkı yenildi, çok kişiye ayıp etti ÖSYM.
Okuduğunuz için teşekkür ederim.Kendi yazmış olduğum bir yazıdır. Kendi blog sayfamda ve facebook köşemde yayınladığım bir yazı. Burada paylaşmam geç oldu ama sizin de düşüncelerinizi almak istedim. Sevgiler...
-
herkesi memnun etmek imkansız.senin aksine millet, sayısal çok kolaydı diyor.tırt sorulara gelince altı üstü 2 tane soru.o ikisini yapamadın diye dünya yıkılmayacak.ortada bir yanlış varsa dava açılır sorular iptal edilir. elbet..kalkıp kendi başarısızlığını çeşitli kurumlara yükleyerek siyasi boyutta bir eleştri getirmen ösym'nin yanlışından daha büyük bir yanlıştır.kimya sorusuna gelince, kimyaya zaten iyi çalışmışsan isimlere de aşinasındır.6 ay boyunca günde yarım saatini ayırdığın bir derste (kimya) emeği geçen insanların adını bilmemen sınava hazırlanmadığının bir göstergesidir.herkes o soruya takmış ama bence ösym kıyak yapmış..adam formül neyim sormuyor direkt isim soruyor.şeye benziyor bu..
davlumbaz fırın saatte kaç kw elektrik harcar diye kazık bir soru sormak yerine elektriği kim bulmuştur diye soru sormaya...
-
hereisnopeace bunu yazdı:
-----------------------------
herkesi memnun etmek imkansız.senin aksine millet, sayısal çok kolaydı diyor.tırt sorulara gelince altı üstü 2 tane soru.o ikisini yapamadın diye dünya yıkılmayacak.ortada bir yanlış varsa dava açılır sorular iptal edilir. elbet..kalkıp kendi başarısızlığını çeşitli kurumlara yükleyerek siyasi boyutta bir eleştri getirmen ösym'nin yanlışından daha büyük bir yanlıştır.kimya sorusuna gelince, kimyaya zaten iyi çalışmışsan isimlere de aşinasındır.6 ay boyunca günde yarım saatini ayırdığın bir derste (kimya) emeği geçen insanların adını bilmemen sınava hazırlanmadığının bir göstergesidir.herkes o soruya takmış ama bence ösym kıyak yapmış..adam formül neyim sormuyor direkt isim soruyor.şeye benziyor bu..
davlumbaz fırın saatte kaç kw elektrik harcar diye kazık bir soru sormak yerine elektriği kim bulmuştur diye soru sormaya...
-----------------------------ooo. Şapkamı çıkarırım böyle bir yorumda. Harikaydın kardeşim, eleştiriye açık olan biri olarak beni çok memnun ettin.
-
hereisnopeace bunu yazdı:
-----------------------------
herkesi memnun etmek imkansız.senin aksine millet, sayısal çok kolaydı diyor.tırt sorulara gelince altı üstü 2 tane soru.o ikisini yapamadın diye dünya yıkılmayacak.ortada bir yanlış varsa dava açılır sorular iptal edilir. elbet..kalkıp kendi başarısızlığını çeşitli kurumlara yükleyerek siyasi boyutta bir eleştri getirmen ösym'nin yanlışından daha büyük bir yanlıştır.kimya sorusuna gelince, kimyaya zaten iyi çalışmışsan isimlere de aşinasındır.6 ay boyunca günde yarım saatini ayırdığın bir derste (kimya) emeği geçen insanların adını bilmemen sınava hazırlanmadığının bir göstergesidir.herkes o soruya takmış ama bence ösym kıyak yapmış..adam formül neyim sormuyor direkt isim soruyor.şeye benziyor bu..
davlumbaz fırın saatte kaç kw elektrik harcar diye kazık bir soru sormak yerine elektriği kim bulmuştur diye soru sormaya...
-----------------------------
yazıyı iyi oku adamda sayısal zordu demiyor.. Ve dediklerindede tmamen hklı btün sene anlam die kafamı beynmi sktim bilgi sorusu çkı .. bu nedir ? kim izah edebilir ? -
@paragrafi, anlayışın için saol.forumun senin gibi eleştriye açık ve zeki insanlara ihtiyacı var.her nekadar dediklerine katılmasamda eğitim vb. konularda tepki verebilmen bile takdire şayan bir davranış..
muhrip; peşimde dolaşma artıkh.sırf bana uyuz olduğun için her yazdığım mesajın arkasından cvp yetiştiryorsun.
-
hereisnopeace bunu yazdı:
-----------------------------
@paragrafi, anlayışın için saol.forumun senin gibi eleştriye açık ve zeki insanlara ihtiyacı var.her nekadar dediklerine katılmasamda eğitim vb. konularda tepki verebilmen bile takdire şayan bir davranış..
muhrip; peşimde dolaşma artıkh.sırf bana uyuz olduğun için her yazdığım mesajın arkasından cvp yetiştiryorsun.
-----------------------------Estağfirullah teşekkür ederim.
-
öss geçen yıl türkce sorularında ters köşeye yatırmadı sadece zor sordu, zor sormakla ters köşeye yatırmayı aynı kabul ediyorsan bişey diyemem ama turkce sorularında asla sacma-yanlıs-eksik birşey yoktu
enson 1970 yılında cıkan mantık sorusunu tekrar sorulmasının sacmalık oldugunu soylemişsin, milli egitimin müfredatında ders kitaplarında mantık diye bi konu var ve okullarda da gayet guzel işleniyo, ösym son 10 yıldır cıkan konulardan soru soracam gibisinden bir acıklama yapmadı, müfredatta olan her konudan soru sorabilirdi vede sordu, ustelik gecen yıl soru sayısı azken bile biz mantıktan 40 yıl once cıkmıs belki yine cıkar diye onlarca soru çözdük ama cıkmadı, bu yıl soru sayısıda arttı, ve hedefi olan bi ogrencinin mantıgada calısması gerekiyordu, enazından niye mantık sorusu cıktı diye sınav sonrasında ösym ye bok atmaması gerekir.
össde simdiye kadar cıkan bütün sorular okulda dagıtılan müfredat kitaplarında gecer, edebiyata okadar calışırsın ezberlersin yalar yutarsın ama hiç adını duymadıgın bi adamı sorarlar, ama müfredat kitabına bakarsan ufak bi ayrıntıda adamın adı gecmiştir ama kimsenin dikkatini cekmemiştir,
matematik bolumu moral düzeltecek cinstendi diyosun, öss ogrencinin moralini duzeltip bozmayı hedefleyen bi sınav değil, her sene bi kac bolum zor olur bikac bolum kolay olur, cıkmıs öss sınavlarını cozersen bunu anlarsın
ama sunuda belirteyim yanlış soru vardır ona bişey diyemem, ösymnin ayıbıdır, ama bu konuyuda millet kendi cıkarına kullanıyo
medyatik olma çabaları sonunda bol keseden atılıyor, 2009 össden sonra 5 soru iptal olacak diye birsuru dersane bangır bangır bagırdılar ama hiçbişey olmadı yanlıs soru falan yoktu
son olarakta bir tane soru yanlış cıktı diye yada türkce zor cıktı diye olayı nası siyasi bi hale getirdigini gercekten kavrayabilmiş deilim, bu bana göre tamamen öküzün altında buzağı aramaktan başka birşey deil
ösym yıllardır bu sınavı yapıyor, yıllardır genel olarak aynı sınav taktiğini uyguluyor, ve ara sıra hatalı sorular cıkıyor,ve bazı bölümlerden bazı yıllarda zor sorular gelebiliyor,
cok fazla anlam yüklememek lazım bir sınava. -
Sınav sorularının tamamını görmedim. Fakat genel ağırlık
"Aşağıdakilerden hangisi kimya bilimine katkıda bulunmamıştır?" sorusu üzerine
Sorunun cevabı ünlü heykel sanatçısı "Michelangelo"
Hiç ÖSS'ye çalışmayan biri dahi bunu yapabilmeli. Genel kültür sorusudur. Ünlü heykeltraşın tanınmama olasılığı oldukça düşüktür.
Bu sınavlarda sırf kimya üzerine, mat üzerine soru sorulduğu zaman inek kılıklı, sırf onlardan ibaret insanlar oralara yerleşiyor ve ülkemizde gördüğünüz üzere doğru düzgün bilimadamı çok nadir çıkıyor. O çözülen soru tipleri dahi ezberdir. Yol, yordam, yöntem gerekiyor aşağı yukarı herşey için.
Fakat böyle genel kültüre yönelik sorularla gerçekten insanların ufkunu ölçebilirsiniz. Umarım bu tür sorulardan daha çok çıkar. -
hereisnopeace bunu yazdı:
-----------------------------
@paragrafi, anlayışın için saol.forumun senin gibi eleştriye açık ve zeki insanlara ihtiyacı var.her nekadar dediklerine katılmasamda eğitim vb. konularda tepki verebilmen bile takdire şayan bir davranış..
muhrip; peşimde dolaşma artıkh.sırf bana uyuz olduğun için her yazdığım mesajın arkasından cvp yetiştiryorsun.
-----------------------------
aha :D kendini ne sanıon hoca :) Bende ygsye girdim ve bütün sene çalışmam filan bi boka yaramadı .. Senle özel bi nefret bağım yok yani.. -
o değilde felsefeden ters köşe olduk sosyalden tercih yapma hayallerim felsefe yüzünden suya düştü amk
-
Mantık konusu ters köşe oluyor(Birçok anadolu lisesinde mantık konusu işlenmiyor birkaç rahatsız matematik öğretmeni dışında), aslında sınav genel olarak ters köşe, nedeni ise yıllardır dershane mantığıyla hazırlanmış sorular bir den yerini okul müfredatı, derslerde işlenen konulara ve benzer biçimlere bırakıyor. Yoksa hepimiz biliyoruz dershane ile okulun en ufak bir alakası yok.
Terbiyesizlik konusuna gelirsek, ÖSYM Türkiye de bir kurum ve Türkiyenin kurumlarının birincil ve en önemli özelliği terbiyesizliktir. Şaşırtmadı beni...
