folder Tahribat.com Forumları
linefolder Derin Konular
linefolder İlk Defa Öğrenilen Bir Şeyle Tekrar Tekrar Karşılaşmak



İlk Defa Öğrenilen Bir Şeyle Tekrar Tekrar Karşılaşmak

  1. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    Tekken'deki Eddy
    Prometheus
    Prometheus's avatar
    Kayıt Tarihi: 25/Aralık/2002
    Homo

    algıda bilinçsiz seçicilik


    ________ inspired by love and guided by knowledge _______
  2. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    bayarbatuhan
    bayarbatuhan's avatar
    Kayıt Tarihi: 07/Mayıs/2011
    Erkek

    Programmer bunu yazdı:
    -----------------------------

    Yeni bir şeyle karşılaştığımızda onu aynı gün içinde veya ilerleyen birkaç saat veya dakika içinde tekrar karşıma çıkıyor? Sorduğum birkaç kişide de aynı şeyin olduğunu öğrendim. Bunun nedeni nedir?  Mesela bir şey(kavram) öğrendim diyelim, birkaç saat içinde başlığı yüzünden ilgimi çekip girdiğim bir haberin içinde aynı kavramla karşılaşıyorum. Bu haberle de kalmayıp değişik değişik yerlerde, mesela bir tv dizisinde karşıma çıkıyor.  Nedir bu?


    -----------------------------

    evet hocam bu olayla bende çok karşılaşıyorum  yeni öğrendiğim birşey  birkaçgün boyunca heryerde karşıma çıkar

  3. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    Abizittin
    Abizittin's avatar
    Kayıt Tarihi: 19/Haziran/2008
    Erkek

    sakat-at bunu yazdı:
    -----------------------------

    bknz: algıda seçicilik.


    -----------------------------

  4. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    dreampark87
    dreampark87's avatar
    Kayıt Tarihi: 16/Haziran/2006
    Erkek

    öğrendikten sonra beynindeki algı o nu önemsiyor daha önce de farkında olmadan karşına çıkıyordur...


    Zifir:10 mg nikotin:0.8 mg karbon monoksit:10 mg WINSTON
  5. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    Programmer
    Programmer's avatar
    Banlanmış Üye
    Kayıt Tarihi: 14/Temmuz/2011
    Erkek

    sonuç olarak bu olay psikolojide algıda seçicilik olarak tanımlanıyor yani bilimsel açıklama anlayana bu


    Ayet var, ayet
  6. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    SinusX
    SinusX's avatar
    Kayıt Tarihi: 14/Aralık/2010
    Erkek

    sakat-at bunu yazdı:
    -----------------------------

    bknz: algıda seçicilik.


    -----------------------------

    Aynen bu şekilde daha önce 1 milyon kere gördüğün halde algılamazsın ilgini çekmediği için ama bi kere algıladınmı her gördüğünde farkına varırsın onun


    Si vis pacem para bellum.
  7. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    MaviGozluDev
    MaviGozluDev's avatar
    Kayıt Tarihi: 05/Eylül/2005
    Erkek

    Programmer bunu yazdı:
    -----------------------------

    Yeni bir şeyle karşılaştığımızda onu aynı gün içinde veya ilerleyen birkaç saat veya dakika içinde tekrar karşıma çıkıyor? Sorduğum birkaç kişide de aynı şeyin olduğunu öğrendim. Bunun nedeni nedir?  Mesela bir şey(kavram) öğrendim diyelim, birkaç saat içinde başlığı yüzünden ilgimi çekip girdiğim bir haberin içinde aynı kavramla karşılaşıyorum. Bu haberle de kalmayıp değişik değişik yerlerde, mesela bir tv dizisinde karşıma çıkıyor.  Nedir bu?


    -----------------------------

    algıda seçicilik nedir bi bak derim hocam


    .
  8. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    fatX
    fatX's avatar
    Kayıt Tarihi: 06/Mart/2007
    Erkek

    Algıda seçicilik işte :| Öğrenmesen umursamıyacaktın, karşılaşmıyacaktın.

    Misal sigarayı bıraktığında herkes sigara içmeye başlar birden, ya da hamile bi kadın sokakta hep hamile kadınlarla karşılaşır vızvızvız..


    Altan naptın oğlum :|
  9. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    Brkkbn
    Brkkbn's avatar
    Kayıt Tarihi: 05/Nisan/2011
    Erkek

    Sadece dikkatini çektiği için öyle. Sıkıntı yok kafanda yerinde. Çok düşünme bunları hocam.


    Brk.Kbn
  10. KısayolKısayol reportŞikayet pmÖzel Mesaj
    manyakhacker
    manyakhacker's avatar
    Kayıt Tarihi: 28/Ocak/2010
    Erkek

    Algı : Somut dünyayı , çevremizde olan bitenleri ,  duyu organlarımız ile algılamaya denir.

     

    Göz ( Görme , okuma , izleme )

    El ( elleme , sıcak , soğuk , sert , yumuşak , ) 

    Dil ( Acı ,tatlı , tuzlu , ekşi , konuşma )


    Burun ( kokular )

    Kulak : Duyma

     

    Örnek : O günlerde savaşlarla ilgili bir çok kitap okursanız veya o konuya yoğunlaşırsanız  , televizyonda , haberlerde , gazetelerde  savaş haberleri daha çok dikkatinizi çeker.

    Örnek 2 : Ekonomik zorluk çeken birisinin ekonomi ile ilgilenmesi ilgili konulara  yoğunlaşması sonucu gene yukarıdaki basılı veya görüntülü medyadan veya evde , işyerinde sohbet ederken  ekonomi konularına daha çok dikkat kesilmesi gibi.

     

    Örnek 3 : Sağlık problemleri olan birisinin gördüğü kişilerde ilk önce karşısındakinin sağlığını sormaya başlaması gibi. 

     

    İlgili konu daha önceden ilgisini pek fazla çekmiyordur , fakat kendisi ilgili konuya bir zaman yoğunlaşınca artık o konu her ne ise çevresinde o konuları konuşanları , ilgilenenleri , televizyonda , gazetede o konular daha  çok dikkatini çeker.

     

    Bunu ileri götürürürse  akıl sağlığı açısından sakıncalı olur.

    Algıda seçicilik nasıl ileri götürülüp sakıncalı hale gelebilir bir bakalım ;

     

    Örnek :
    Kendisi o sıralar Hack ile uğraşıyordur ve yabancı bir site hacklamıştır. Televizyonlarda hackla ilgili haberler geçtiğinde kendisinden bahsedildiğini sanmaya başlarsa ,

    O sıralar bilgisayar fiyatlarından şikayet ediyor ve fiyatların düşürülmesi hakkında konuşurken veya bir forumda konudan bahsedince , ileride bir bilgisayar firması broşüründe bilgisayar indirim fiyatlarını görünce kendisinin düşündüğü ve yazdığı için firmaların bilgisayar fiyatlarını indirimine gittiğini zan etmeye başladı ise ,

    o sıralar kiralardan şikayetçidir ve bir yerlere yazı yazmıştır veya bunu ciddi ciddi kafa yorarak  düşünmüştür  ve felanca bir ilde kiraların düştüğü haberini televizyon , gazete vb medyada görünce benim yazılarımı takip ediyorlar veya benim düşüncelerimi okuyorlar ve kiralar düşüyor gibi fikirlere kapılırsa ,

    Memleket meseleleri hakkında enflasyonun düşmesi gerektiğini düşünüyorsa ve şu rakama düşecek , şu rakamlarda olmalı deyip bunu bir yerlere yazdı ise veya arkadaşları ile konuştu ise veya ciddi olarak kafa yorup düşündü ise buna mukabil başbakan veya herhangi bir devlet yetkilisi enflasyon ile ilgili televizyon , gazeteler vb bir bilgi verdiğinde kendisi yazdığı veya düşündüğü için böyle bir açıklamanın yapıldığı fikrine kapılırsa

    algıda seçiciliğin sınır safhalarını geçerse ve yukarıdaki örneklere benzer düşüncelere kapılırsa yavaş yavaş kişik bozukluklarından birisi olan şizofreniye geçiş yapmaktadır ve düşünce sistemini düzeltmesi kendine gelmesi gerekir.

     

    İnsanlar arası frekans uyuşmazlığı bazen bu durumlardan oluşur. Herkesin yaşına , cinsiyetine , mesleğine , ekonomik durumlarına göre ağırlık ve önem verdikleri konular zaman zaman farklılaşır. Bazen sizin çok önem verdiğiniz bir  konu diğer bir kişi için o sıralar önemsiz olabilir.

    İnternet ortamında bilhassa forumlarda , chat odalarında  insanların  bazı konularda anlaşamamasının ve anlaşılmamasının bir çok sebeblerinden biriside budur.

     

    //

    Aşağıda ise algıda seçiciliği maddeler halinde açıklayan güzel bir yazı var. Alıntıdır. Okuyabilirsiniz.

    Algıda seçicilik

    Dikkatimizi bir nesneye veya olaya yönelterek sadece onunla ilgili uyarıcıları algılamamıza algıda seçicilik denir.

    Örnek : Spor meraklısı bir gencin gazeteyi aldığında ilk önce spor sayfasını okuması

    Algıda seçiciliği etkileyen faktörler

    a) Dış faktörler

    1. Uyarıcının büyüklüğü : Normalden daha büyük olan uyarıcılar daha önce algılanır.

    Örnek : Bir gazetede büyük puntolarla yazılan yazı, diğerlerinden önce algılanır.

    2. Uyarıcıların kuvvetliliği : Şiddetli uyarıcıların diğerlerine göre daha önce algılanmasıdır.

    Örnek : Kuvvetli bir patlama daha çok dikkati çeker.

    3. Tekrar : Tekrar eden uyarıcıların diğerlerinden önce algılanmasıdır.

    4. Değişiklik : Aynı özellikteki uyarıcılar için-deki farklı uyarıcı daha önce algılanır.

    5. Hareket : Hareket eden uyarıcılar, sabit olanlara göre daha önce algılanır.

    6. Zıtlık (kontrast) : Aynı ortamda birbirine zıt olan uyarıcılar algıda seçiciliğe neden olur.

    Örnek: Kendi aralarında konuşan kişilerden tartışan kişilerin dikkati çekmesi.

    b) İç faktörler

    a. İlgi: Bireyler ilgi duydukları alanlara ilişkin uyarıcıları öncelikle algılama eğilimindedir.

    Örnek : Haberleri izleyen bir öğrencinin üniversite sınavlarıyla ilgili haberleri daha dikkatli bir şekilde dinlemesi.
    b. Meslek: Kişilerin meslekleri algıda seçiciliğe neden olur.

    Örnek: Sosyoloğun bireyin toplum içindeki davranışlarına diğer kişilerden daha çok dikkat etmesi.

    c. Güdü ve ihtiyaçlar: Kişilerin güdü ve ihtiyaçları algıda seçiciliğe neden olur.

    Örnek: Acıkan birisinin caddeden geçerken lokantadaki yemeklere dikkat etmesi.

    d. Beklenti: Kişinin beklentileri algıda seçiciliğe neden olur.

    Örnek: Üniversite sınavının sonucunu bekleyen öğrencinin gelen mektuplara herkesten çok önce bakması.

    e. Tutum: Kişinin tutumları algıda seçiciliğe neden olabilir.

    Örnek: Belirli markadaki elbiselerden hoşlanan bireylerin o elbiseleri öncelikle algılaması.

    f. Geçmiş yaşantı: Deneyim ve tecrübelerin birey hayatında bıraktığı olumlu ya da olumsuz etkiler algıda seçiciliğin gerçekleşmesinde etkili olabilmektedir.

    Örnek : Daha önceleri trafik kazası geçirdiği bölgeden geçen bireyin bu bölgeyi her seferinde algılaması gibi.

     

     

     

Toplam Hit: 4831 Toplam Mesaj: 40