Mazot Vs Lpg
-
Dizelin en büyük artısı tork kuvveti. Uzun yolda daha az yakar.
-
LPG tüketimi benzine göre %20 %30 arası daha fazla oluyor. Lpg şuan fiyatından dolayı az gibi görünüyor fakat uzun vadede bakım onarım olarak ciddi potansiyel masrafları var.
Olayı derince ele almak gerekirse;
LPG li aracın uzun vadede ilk arızası subapların yanmasıdır. Markadan markaya değişmekle birlikte bazı markalarda direkt subap revizyonu gerektiriyor. En uzun ömürlü olarak ele alsak bile, 100 bin km de Subaplar sıkıntı çıkarmaya başlıyor. Subap revizyonu ve işçiliği aracına göre 5-6 bin tl den başlayarak 10-11 bin tl yi bulabiliyor. Sıfır araca lpg takıp montaj ücretini de dikkate alarak 7-8 yıl sorunsuz kullanılabilir. Sonrası kesinlikle yakıttan kaçırdığınız kuruşların bi kaç katı olarak size maliyet olarak yansıyabiliyor. Ek olarak fabrikadan lpgli araçlar hariç sonradan takılan sistemlerde kim takarsa taksın sorun çıkabiliyor. Soğutma sistemi, emme manifoldu, araç beyni, dolaylı olarak eksoz sistemi (fabrika değerlerinden fazla ısı olduğundan katalizör, eksoz manifoldu üzerinde bulunan bazı sensörlerin ömrü kısalıyor. lamda sensörü, o2 sensörü, geri dönüşüm sistemi sensörü vs. gibi.) Bu sistemlerde haliyle bayağı bir maliyet çıkarabiliyor. Ek olarak lpg li aracın periyodik bakımlarını da normal süreden daha erkene aldığı için burdan da bir maliyet doğacaktır. (Lpgli aracın yüksek ısılarda çalışmasından dolayı motor yağının ömrünü kısaltması, yağ eksiltmesi vs.)Dizele gelecek olursak, yeni tip dizel motorlarda bulunan DPF ve EGR sistemi kesinlikle kullanıma bağlı olarak şehir içinde lanet okutturuyor. Ayrıca periyodik bakım masrafları yine benzinli araca göre çok yüksek. Ayrıca tıpkı lpg de olduğu gibi periyodik aralığı dizelde de benzindeki gibi uzatamazsınız. Motorin kurum oluşturuyor, motor yağını daha erken kirletiyor. Bazı premimum yağ markaları benzinli araçlara 30 bin km /24 Ay bakım önerebilirken dizel araçların kesinlikle max 15bin km/1 yıl süreyle motor yağının değişmesi gerekiyor. İyi marka bir yağ almak isteseniz 600-700 TL vermeniz gerekiyor. Yine filtreler de aynı şekilde. Mann ya da Bosch filtre setleri 400 - 500 tl den başlıyor.
Ayrıca bulunduğunuz bölgenin iklim koşullarına göre dizel aracın yakıtı soğuklarda artabiliyor, kışları ateşleme bujilerinin eskimesinden dolayı çalışmayabiliyor. Araç ısınmadan şehiriçi kullanıyorsanız varacağınız yere gelmiş oluyorsunuz.
Tecrübelerime göre en ideali turbo benzinli motorlardır.
Yazının akışını bozmamak adına benzinli motorun da detaylarına giriş yapayım.
Benzinli motorlar aynı hacimlere sahip olarak diğer yakıtlarla çalışan motorlarla kıyaslanırsa daha uzun ömürlülerdir.
Temizliği ve solvent karışımları sabit, katkılı markaların yakıtlarıyla kullanıldığında yanma sisteminde bujilerin periyodik değişimlerine dikkat edildiğinde ekstra bir masraf çıkarma potansiyeli düşüktür.
Ek olarak bahsettiğim premium yağ ve kaliteli filtrelerle bakım aralıkları 20 -30 bin kmlere kadar uzatılarak zararsız bir şekilde tasarruf edilebilir.
İçten yanmalı dizel motorlardaki gibi yakıtı sıkıştırarak yakmadığı için dizel motora göre verimsizdir. Bu yüzden yakıtta litre olarak çok sarfiyatı vardır. Ama soğuk kar, kış her zaman benzinin yanıcılığından dolayı sıkıntısız çalışır. Bakımlı bir benzinli araç kolay kolay yolda bırakmaz.
-
lpg bence aracın ciğerini çıkartan orasını burasını deldirdiğin elektronik aksamıyla oynattığın bir sistem ve ben tamamen karşıyım
ekonomik olmasından değil sattığın adam arkandan bolca küfür ettiği için
karşılaştırmaya gelirsen lpgli araçlar hantal dizel araçlar seri lpg li araçlar sürekli sıkıntı karbüratör buji bok püsürük
dizel araçlar kolay kolay sorun cıkarmıyor
kıyaslamayı herşekilde yapmak gerekiyor aslında
gerçi.. bu devirde yaptığın hesap birkaç saat sonra değişebiliyor şuan en mantıklı yeni modellerde dizel araçlar olarak piyasada
seri ekonomik olarak görünüyorlar
alt sınıf araçlardan bahsedeyim aynı motor farklı araç kimisinde 7 lt mazot gösterirken kimisinde 8 9lara çıkabiliyor
üst sınıf araçlardan bahsedecek olursakta 5 lt gösterende var heybetine göre 10 lt gösterende
bu devirde az yakan araba diye bir tabir kalmadı en kötü 1.300 1.500 yakıyorlar
sen torosa brodwaya veya felicia favorit gibi araçlara binip tin tin gidersen 1 lira yaktırırsın
ama yeni arabalarda zor yani kasa çok hafif çok düşük motorlu bir araç alman lazım onada bisiklete bin daha iyi çünkü 10 liralık arabayı 50 liraya sokmaya çalışıyorlar
-
Şu anda LPG üzerinden plan yapmak çok mantıklı gelmiyor. LPG yi bu fiyatlarda tutmazlar. Sıra ona da gelecek gibi duruyor.
-
By_HC bunu yazdıMx0TBT bunu yazdı
Lpg tüketimi yaklaşık 1.2 katı benzinin, turbo motorlu benzinli araç öneririm. Megan 1.33 afyon sakarya ortalama tüketim 4.5 lt
Yolculuk kaç saat sürdü ? :) dizel arabalar bile 4 lü değerlere zor düşüyor yahu. Sakarya - Afyon olsa yukarıdan aşağı belki dicem ama :P
eco mod hep açýk olarak
Sakarya - Afyon yolculuðunda gidiþte 90-110 arasý hýzda 5.2 aracýn gösterdiði tüketim, dönüþte ortalama 90 hýz ile 3.8 tüketim ile yolculuðu tamamladýk. -
LPG li araç karşıtlarına anlam veremedim
Araba aldığımda ilk yaptığım sey LPG takar arkama yaslanirim onkadar kotulenmis ki LPG taktiranlar sıkıntılı insanlar sanki
Hep LPG li araca bindim hiç sorun yaşamadım bir tane LPG siz aracım oldu yakmıyor içiyor içiyor
LPG ile aracın uyumu önemli gerisi hikaye sen subao yaktığını bile bile gidip LPG takarsan bu sona hazirsin demektir
-
arabasına modeline teknolojisine göre değişir hocam . artı olarak fiyatlar çok değişken arada 10 lira fark var.
lpgli araç atmosferik mi yoksa sralı sistem mi. yoksa en son teknoloji direk sıvı gaz püskürtmeli sistem mi.
dizel araç atmosferik mi yoksa turbo lu mu. enjektörleri bakım lı mı.
dizel araba bakımlı düzgünse herzaman lpg ye benzine fark atar ekonomi olarak. çünkü doğuştan enjektörlüdür ve hava yakıt karışımında neredeyse hiç değişiklik olmaz. buda ekonomi demek.
karbüratör ıvır zıvır derdi yok. mazot direk psitona püskürtiüp sıkıştırılır pat diye patlar olay biter. 1920 model dizel motorlar bile ekonomiktir çünkü yakıt enjektörle sürekli eşit verilir motora.
bazı araçlarda enjektör işemesi yapar yavaştan. kullanıcı bu durumu bilmediği için arabamda sorun yok ama çok yakıyor der.
benzinli arabayı oldum olası sevmem. en son karbüratörü iptal edip direk enjeksiyonlu olanlar üretildikten sonra sevmeye başladım.
lpgli araçlarda sralı sistemliler ve en son çıkan direk püskürtmeliler güzel. iyi gaz ayarı yapılmış araç ta dizele kafa tutar ama bu sefer nemli yada soğuk bölgelerde ciddi yakıt fazlalaşır.
yazın 100km de 5 litre yakan araç kışın 7 llitre yakmaya başlar.
yani bu işler biraz değişken olur.
ama çok araba değiştirdim hiçbiri dizelin tadını vermedi.
yaz kış hep az yakardı dizel araba. bakımı iyi oldu mu baş ağırtmazdı.
hele bide multijet olacak varya izlanda voleybol maçına gidiyorsun keyfi veriyor insana.
boşuna mı taksiciler dizelden şaşmıyor.
-
Eş zamanlı kullandığım iki araç:
1)Hyundai Accent Blue 1.6 dizel 2011 (turbo)
2) Ford Mondeo 2.0 BenzinLPG 1998 (atmosferik)
İki ayrı yakıt olduğu için lt/km yerine kr/km hesabı yapıyorum. Şoför ikisinde de benim, kullanım karakteristiği aynı yani.
Aldığım her yakıt için araçların logları mevcut, ortalama yakıtları Blue'da 5,67 lt/100 km, Mondeo'da 11,07lt/100 km. Aynı tarihte (2020 Şubat) LPG 3.20 Tl iken mazot da 6.10 civarı geziyor.
Blue: 5,67*6,1= 34,59 TL/100 km
Mondeo: 11,07*3,2 = 35,42 TL/100 km
Rakamlar bunlar, hemen hemen aynılar. Rakamlar bu ama uzun süreli kullanımda LPG nin azıcık daha az yaktığını farkettim toplamda. Tabi burada hesaba sıralı sistem olduğu için yaktığı benzini de eklemek lazım ama cüzi bir miktar olduğu için saymıyorum.
Arabaların yıl/motor hacmi ve turbo farkını gözönüne alarak düşünecek olursak LPG daha avantajlı ama dizelin verdiği çekişi vermiyordu.
SONUÇ: Araca, modele, motora, şoföre ve birsürü etkene bağlı olan bu karşılaşmayı, yukarıda belirttiğim koşullarda eşit ilan ediyorum :)
-
Bundan onceki butun araclarim dizeldi. İlk defa benzinli ve lpgli bi arac kullandim bu son seferinde.
Normal benzinli araclarda bujiler eminim 40-50 bin km gider.
Ama lpg de kullaniyosan 15 binde bir degistircen.
Buji kablolari benzinli de, emin olmamakla birlikte belki 70 bin km gider.
Ama lpg de 20-30 bin en fazla.
Bujiler ve kablolar markaya gore ortalama 1000 liraya yakindir.
Yani muallaktayim hani.
Ekonomik mi evet.
Ek maliyetleri var mi var.
Sürüşte bi verim kaybi var mi var
Arabanin omrunu kisaltiyor mu? Amina bile koyuyor.
Deger mi degmez mi. Bilemedim.
Ama mantikli olan tabiki de benzinli alip lpg yi kendin taktirmak. Ondan sonra yillarca kullanip arabanin amina koyulmasindan kisa bir sure once satip kurtulmak.
Yok yok bu da milli servete ihanet amk.
Ben vazgectim en iyisi benzinli araç.
-