Alevilik Inanci Ve Mezheblere Kuranî Yaklasim Ve Ortak Cözüm
-
"1400 yil önce gelen mail" isimli mcyargic kardesimizin actigi baslikta, Kutsal Kitap ile ilgili bir konuda multiyano arkadasimiz bir reaksiyonda bulunmus,
Alevi inancini tasiyan yurttaslarimiza dolayli olarak Kuran'a hak ettigi degeri vermediklerini vurgulamisti, ancak yöntemi biraz inciticiydi ve verilere dayandirilmadan toplumsal bir önyargi seklindeydi, konu tartismaya uzamisti, tarafimdan kisir tartismayla ilgili iletiler silindi.
Bunun burada ya da baska bir yerde herhangi bir inancin ve/veya mezhebin tartisilamayacagi anlamina gelmedigini göstermek adina orada yazdigim Kuranî verilere dayanan yazimi yeni bir basliga tasiyarak, burada BILIMSEL, direk KAYNAKLARA ve VERILERE dayanan, her tür düsünce sahibi kardeslerimize bu konuyu paylasma ortami olusturmak istedim..
Alevi inanciyla ilgili ne tür düsünceniz olursa olsun, bu tartismaya katilmak isteyen arkadaslar her türlü veri ve düsünceyle katilabilirler..
"Benim Alevi bir arkadasim var, beni satti", "Bizim Alevi komsularimiz var seker gibi", "Cemevleri cümbüs yeridir", "Onlarin ibadeti daha hos" gibi, tümcü genelci ve hicbir sosyolojik arkaplani olmayan veriler iceren bir tartisma degil, bu tarz ifadeleri sokakta konusmaya devam edin.. Söz, belgelerle, kisilerle, ritüellerle doktrinlerle konusmak isteyenlerindir.
Aleviler ayri insanlar, ayri bir toplum, ayri bir ülke degil bizim icimizde, sokagimizi, binamizi, isimizi, otobüsümüzü, stadimizi, sahildeki bankimizi paylastigimiz, bizim insanlarimiz.
Osmanli döneminden ve hatta daha eskiden beri Alevilere psikolojik baski ve toplumsal sindirme adina yapilan igrenc iftiralar ve asagilamalar, günümüzde hala toplumda, sokakta agza alinmaya deger bulmakta. Aleviler kendilerini ifade edecek, kendi kültürlerini gelistirip yasatacak bir ortama resmi olarak destek görmediler aksine baski gördüler bu acik.
Ancak resmi olarak sorun(!) olarak görülen bu inanca sahip yurttaslarimiz, bu sekilde mi kazanilacak?(kazanilan sey her ne ise?!) Karsi oldugunuz, katilmadiginiz bir düsünce ve eyleme karsi baskici zorba girisimlerin hicbir sonuc vermedigi aksine mazlum yarattigi 21.yy'da artik cok acik.
Su cümlelerimden su anlasilmasin, Alevi inancina sahip insanlar, kurtarilmayi bekleyen sapkin bir mezheb mensuplari. Bunu söylemek asla haddim degil, hic kimsenin de asla degil. Tamam, elbette ki yanlis bir inanca sahip olduklari düsünülebilir, bir Alevi de Alevi olmayan icin cennetin kapilarini sonuna dek acik düsündügünü sanmiyorum, bu her inancta böyledir.
Burada amac, dogruyu paylasmak, dogruculari kazanmak ise, bu hepimizin ortak paydasi, hepimizin ortak kimligi üzerinde bunu tartismak ve ortak söze gelmektir.
Türkiyedeki Müslüman halk adina konusuyorum, hepimiz ortak bir siarda müttefikiz, "TANIKLIK EDERIM KI ALLAH TEK ILAH, MUHAMMED O'NUN ELCILERINDENDIR." O halde buna sahip bir Sünni kadar da Alevi de kendince hak yoldadir. Hak nedir, nereden gelir? Iste cözüm oraya dogru kararli adimlarla yürümektedir.
Buradaki tartisma Aleviligi tartismak ve eksi artilar koymak amacini gütmemektedir. En büyük mezhepsel fark olan Alevilik ile baslamakta ve her tür mezhepsel farkliligi ortak paydamiz olan KUTSAL KITAP zemininde bilimsel anlamda, reel verilere dayanarak tartismak amacini güder.
Inaniyorum ki, bu basligin son iletileri inananlarin arasindaki kin ve nefret tohumlarinin teker teker döküldügü, karsilikli ellerin uzandigi Müslüman halklara yakisir bir sekilde olacaktir. Yanibasimizda sadece ALLAH'a ve Kutsal Kitaba sadece kendileri gibi inanmadiklari icin dogan farkliliktan ötürü kendilerini iki farkli etnik grup gibi gören Irak'taki Sünni-Şii catismasina capimizda bir cevap olur.
159. Dinlerini parça parça edip hizplere bölünenler var ya, senin onlarla hiçbir ilişiğin yoktur. Onların işi Allah’a kalmıştır. Allah onlara yapıp ettiklerini haber verecektir. 6/159 KK
103. Hep birlikte Allah'ın ipine yapışın, fırkalara (mezheplere) bölünüp parçalanmayın; Allah'ın üzerinizdeki nimetini hatırlayın. Birbirinizin düşmanı idiniz, Allah kalplerinizi uzlaştırıp kaynaştırdı da O'nun nimeti sayesinde kardeşler haline geldiniz. Ateşten bir çukurun kenarında idiniz; sizi oradan kurtardı. Allah size ayetlerini bu şekilde açıklıyor ki, doğruya ve güzele yol bulasınız.
104. İçinizden hayra çağıran, doğruluk ve güzelliği belirlenene özendiren, kötülük ve çirkinliği belirlenenden sakındıran bir topluluk olsun. Kurtuluş ve zafere erenler işte onlardır.
105. Kendilerine açık-seçik kanıtlar geldikten sonra, çekişmeye girip fırkalar halinde parçalananlar gibi olmayın. Böyle olanlar için çok büyük bir azap vardır.
Amacimiz ALLAH'in emriyle 104. ayetteki topluluklardan olmak, bir seye gücümüz yetmese de Yargi gününde safimizin belli olmasi umuduyla..
Selametle.. -
Aleviligin, inanç temellerinin, ritüellerinin evrensel degerlere göre olumlu ya da olumsuz yönleri tartisma konumuz olmadigindan bu acidan ele alinacak bir sey olmadigini söyleyerek baslamak istiyorum. Şiari eline beline diline sahip olmak, her zaman sevgi uzlasi ve kardeslikte sonuc aramak olan Alevilik inanci elbetteki kendi dinamikleriyle bir degerdir. Kuranî yaklasim ile baslamak istiyorum;
Alevi inancina mensup yurttaslarimizin tasidiklari saf Alevi inanci,
saf haliyle Kuranî degildir. Kuran"in ibadet ritüellerini, sekilcilik olarak ifade
edip onlardan uzak durmak Kuran acisindan büyük bir yanlistir.
Burada, direkt insanî yani beşerî olan ekol ve mezhepleri fikirleri
esas alarak yapilan elestiriler ne objektif ne evrensel olacaktir,
bizzat Islamin saf Islam oldugu Kuran"a inerek incelersek ortaya cikan
durumu su sekilde analiz edebiliriz;
ALLAH, Kuran"da namazi belirli vakitlerde emir kildigini aciklamistir.
"..Namazı kıldınız mı, gerek ayakta, gerek otururken ve gerek yan
yatarak hep Allah’ı anın. Güvene kavuştunuz mu namazı tam olarak kılın.
Çünkü namaz, mü’minlere belirli vakitlere bağlı olarak farz
kılınmıştır. " KK, 4:103
Siz Kurani okuyup 3 vakit anlamissinizdir, digeriniz 5.. Ama abdest
yani temizlenmesiyle, rüku ve secdesiyle, toplu halde kilinmasiyla
namaz farzlariyla birlikte bir ibadettir ve gereklidir, bunun orta yolu
yoktur.
ALLAH, Kuran"da orucu kendisine teslim olanlara emir kildigini,
Kuran"da apacik bir sekilde belirtmistir;
"Ey iman sahipleri! oruç sizden öncekiler üzerine yazıldığı gibi sizin
üzerinize de yazılmıştır. Bu sayede korunmanız umulmaktadır." KK, 2:183
Üstelik orucun da vakti esnek degil belirli bir ayda belirli bir
periyotta belirlenmistir, o ay Ramazan(bkz. KK, 2:185)"dir; kisi ve
kurumlar Kuran"in bu kirmizi cizgilerini asmaya yetkili degildirler.
Alevi mezhebine göre Islam"i anlayip yasayan yurttas kardeslerimiz
geleneksel olarak Muharrem ayinda oruç tutmaktadirlar.
Bu gelenek asla yanlis degildir, yanlis bunun sartlandirmaya
dayanmasi, ALLAH"in farzina uyulmamasidir. Aleviler eger Ramazanda
ALLAH"in emrettigi gibi oruclarini tutup bir de Muharrem"de de kendi
geleneklerine göre oruc tutarlarsa Sünniler"den daha faziletli
olduklarini gösterebilirlerdi.
Ayni sekilde, hac da ALLAH"in inananlarina emir kildigi bir görevdir.
Alevi inancinda, Islam"daki hac, kabe, namaz ve kible gibi gayet acik
konularda cesitli -gayet hos ancak ALLAH"in öyle demedigi- düsünceler
ile kendilerine öz düsünceler vardir. Örnek olarak;
"Kıble gönüldür, Kıble insan olamaz: Kıble ne insandır ne de kâbedir.
Alevi İslam inancında kıble gönüldür. Çünkü Hakk’ın nuru orada mekân
tutmuştur"
Eger ALLAH, kiblenin insan gönlü, yüzü ya da insanin kendisi olmasini
uygun görseydi, süphesiz bunu acikca Kitapta belirtecekti.
Buraya kadar geldigim nokta sadece esas noktalar idi. Amacim,
Alevilerin herhangi bir kisiye kuruma ya da mezhebe göre sapkin
olduklarini göstermek degildir. Zaten bir baska beşeri kurum inanç ve
mezhep her zaman digerine zitliklar gösterecektir.
Burada ortaya koydugum, KURAN"a göre Alevilerin dogru bir inanc
sürdürmedikleridir. ALEVI kardeslerimiz de, tipki SUNNILER gibi
atalarindan aldiklari mirasi ve kültür dinlestirmisler,
kutsallastirmislardir.
Süphesiz kendisine toplumsal ve kültürel kimlik olarak Aleviligi
kullanan, ve namaz ve orucu ve diger ritüelleri dosdogru uygulayanlar
da var. Zaten onlar o zaman dedigim gibi samimi bir Alevi olmuyorlar,
tipki her gün sakal trasi olan, kadinlarla el sikisan, sarik sarmayan
ve ben süphesiz hanefiyim diyen Sünniler gibi..
Alevi kardeslerimiz burada kendilerini net olarak ortaya
koymalidirlar, ya kendileri icin inanclarinin özünde süphesiz Kuran
oldugu, ya da Alevi inanci oldugu, eger ilkiyse durum ortada, eger
ikincisi ise süphesiz ortaya farkli bir din cikmaktadir. Süphesiz
Alevilik Islam"dan, Islam"in kaynagindan ve tarihi kisiliklerinden
esinlenen ayri bir din olarak karsimiza cikmaktadir. Ki, bu düsünceyi
savunan Aleviler, Aleviligin Hz. Ali öncesi tarihinin de felsefesinin
de bulundugunu ortaya koyarlar.
Burada ortaya konulan herhangi bir mezhebe karsi tutum degil tüm
mezheplere karsi Kuranî bir yaklasim sergilemektir.
Ben ALLAH"in kitabindan aldigimi, insanin koyduguna karsi koyuyorum,
Kuran"in deyimiyle hakki batilin beynine firlatiyorum da o onu
darmadagin ediyor ve geriye bir sey birakmiyor. ALLAH"in ayetleri
apacik kendisine belli olduktan sonra kalabaliklardan sakinip hakki
ortaya koymayandan daha zalim kimseleri göremiyorum.
Mezhepler, ilahi degil beşeri fikir ekolleridir. Ilahi olani beşer ve
yorumu ile harmanlamaktir. Ilahi olan ilahi kalmalidir. Beşeri olan
kutsallastigi anda, bu tarz gruplasmalar her zaman ayrilik ve hatta kan
ve gözyasi getirecektir. Cünkü bu düsturla,
SENIN ATAN HAKLIYSA, BENIM ATALARIM DA HAKLIDIR.
Halbuki HAKK, bizzat Hakk"ta, Hakk"in indirdigindedir, inananlar kendi
mezheplerini üstün kilmaya calismak ugruna canlar vermek onlari sehit
ilan etmek yerine, herkesin ortak paydasi Kutsal Kitabi merkez alarak
"nasil daha Kuranî yasayabiliriz" diye yasasalar ve canlarini
verselerdi, süphesiz ümmet, ikinci cahiliye karanligina tekrar
gömülmeyecekti..
MUSLUMAN HALKLAR, BU TAASSUPLA BU ANLAYISLA COK ZAMAN KAYBETTILER,
EVRENIN YARATICISININ MIMARININ SANAT ESERI OLAN USTUN ISLAM
MEDENIYETINI IKI YUZYILDA KENDI BESERI ZEHIRLERINE BOGARAK YOK ETTILER.
AMAÇ, hiç bir fikr ve ekolü direk olarak sapkin ilan etmek degil,
Islam"a göre neyin kutsal neyin tartisilmaz ve tabu oldugunu ortaya
koymak, dolayisiyla tek tartisilmaz ve tabu olan kaynak Kuran"a göre
eksik ve fazlalari konusmaktir. Bu eksik ve fazlaliklar süphesiz
Alevilik de varsa Sünnilikte ve mezheplerinde de vardir.
Bir Alevi kardesim bu yazdiklarima Kuranî bir yanit yazmak isterse
beklerim. Ben yanliz müslümanlardanim diyenlerdenim, dolayisiyla ne
kadar Sünniysem, o kadar Aleviyim.. Ayrica isteyene kendi mezhebinden
bir cok örnekte getiririm. Süphesiz dosdogru yönlerini de.. Sahit
olarak Kuran yeter.. Selametle.. -
ÖnceLikLe şunu söyLeyeyim bu başLıkta bari kimse ukaLaLık yapmasın atıp tutmasın.1400 yıL önce gelen ...başlıklı konuda birisi;
Kuranı kerimde geçtiğini söyLediği bi cümLe yazmıştı,bana onun cevabını veremedi.Burda o arkadaşa şunu söyLüyorum sen din ayrımı mezhep ayrımı yaptın,şunu biLki o ayırdığın insanLar senden daha fazLa aLLah inancı vardır.Çünkü kuran-ı kerimde oLmayan bişeye var dedin banada kanıtını gösteremedin sustun..
Bi kere biLmeyen ve kuLaktan doLma sözLerLe buraya yazıLar yazmayaLım.Amacına uLaşabiLir o zaman...
Alevilikte hersey sevgiye, kardeslige dayanir. Din, dil, irk, mezhep ayrimi yapilmaz, insanlar düsüncelerinden, inançlarindan dolayi ayiplanmaz.Alevilik, bagimsiz düsünceye, özgür davranisa, çagdas olmaya uygun bir yasam biçimidir. "Eline beline diline sahip ol", "Koymadigini alma, görmedigini söyleme", "Incinsen de incitme", Döktügünü doldur, aglattigini güldür, yiktigini yap" ilkeleri, Aleviler'in yasam felsefesini olusturur. Haksizliklari vurarak kirarak degil, türküler, deyisler, ezgiler söyleyerek protesto ederler. Bugüne kadar Pir Sultanlarin, Nesimilerin yaptigi gibi..
Şimdi aLeviler namaz kıLmaz şöyLe yapmaz cart curt bir sürü şey söyLencek.."Kuran"da ibadetin tarifi yoktur. Bes vakit namaz yoktur. Kuran'da dua et, Allah'a dua et. Atin üzerinde, devenin üzerinde, yürürken, yanüstu yatarken, sirtüstü yatarken Allah'a dua edebilirsin yazar" derler. O nedenle, kendilerini nerede Allah"a yakin hissederlerse, orada ve Türkçe dua ederler. Bu onlar için namazdir. Alevi felsefesi insani kutsal kabul eder. O nedenle Aleviler namaz kilarken halka halinde, birbirlerine dönüktürler. Insanlar insanin yüzüne secde eder.
Bunun gibi daha birçok şey söylencek.yaLan yanLış şeyler yazmayın. -
sevgili hunturk kardesimizin yazisi, baslikta üstüne basa basa ifade etmemize ragmen sadece duygu ve düsünce aktardigi icin silinmistir. Işe duygu ve düsünce karisinca konunun icinden cikilmaz hale gelmesi en büyük korkumuz oldugundan ve bunu bir önceki baslikta da tecrübe ettigimizden tekrar tekrar uyarma gereginde bulunmamayi temenni ediyorum.
Sonraki bu tarz ifadeler uyarisiz silinecektir, YALNIZCA bilimsel yaklasim ve verilerle lütfen.. Saygilar..
IsLamiC_ForCe -
pillibebek dostum, senin arkadastan istedigin ve yok dedigin ayet, evet Kuran"da vardir, ancak neye göre ve ne icin söylenmistir, bunu aciklarsak okundugu gibi anlamina gelmedigini görmüs oluruz, yoksa Tevbe suresinin sadece 5. ayetini cimbizla cekip okusak, nerede bir inkarci görsek tutup cenk etmemiz gerekir, ki o ayet ateskes anlasmasini bozan silahsiz müslümanlarin kanini döken mekkelilere karsi bir savunma yetkisi veren ayettir. Islamda savas ancak savunma, adalet ve mazlumlari koruma adina yapilir ve ancak o zaman kutsaldir..
aslinda ona kizdigin hataya sen düsüyorsun, sen de okumadigini yaziyorsun.. ;) lütfen sen de bir daha dikkatli ol..
Ey inananlar! Yahudi ve hıristiyanları dost edinmeyin. Onlar birbirlerinin dostlarıdırlar. Sizden kim onları dost edinirse kuşkusuz o da onlardandır. Şüphesiz Allah zalimler topluluğunu doğruya iletmez. 5/51, KK
Tüm Müslümanlarin Hristiyan ve Yahudilere karsi Kuranî, ALLAH"in istedigi tutumu sudur;
"8. Allah sizi, din hakkında sizinle savaşmayan ve sizi yurtlarınızdan çıkarmayan kimselere iyilik etmekten, onlara adaletli davranmaktan men etmez. Allah, adaleti ayakta tutanları sever.
9. Allah sizi; ancak din hakkında sizinle savaşan, sizi yurtlarınızdan çıkaran, çıkarılmanıza yardım eden kimselerle dost olmaktan yasaklar. Böyleleriyle dost olanlar, zalimlerin ta kendileridir." 60/8-9, KK
Yoksa ne yemekleri, ne kizlari, ne de dostluklari müslümanlara haram olan yahudiler ve hristiyanlar bizim düsmanlarimizdir, onlar bizim kardeslerimizdir. Aramizdaki ayrilik icin karar yargi gününde ALLAH"indir. Sanki bir yahudi ile kiblesi bile bir olan müslümanin arasindaki ayrilik sünni ile sii arasinda da yasanmiyor mu? Tek fark, kültürel farkin zaman icindeki soyutlanmadan dolayi mevcudiyetidir. Ama bakislar aynidir.
"Onlar, haksız yere, sırf, “Rabbimiz Allah’tır” demelerinden dolayı yurtlarından çıkarılmış kimselerdir. Eğer Allah’ın, insanların bir kısmını bir kısmıyla defetmesi olmasaydı, içlerinde Allah’ın adı çok anılan manastırlar, kiliseler, havralar ve mescitler muhakkak yerle bir edilirdi. Şüphesiz ki Allah kendi dinine yardım edene mutlaka yardım eder. Şüphesiz ki Allah çok kuvvetlidir, mutlak güç sahibidir." 22/40, KK
"De ki: “Ey kitap ehli! Bizimle sizin aranızda ortak bir söze gelin: Yalnız Allah’a ibadet edelim. Ona hiçbir şeyi ortak koşmayalım. Allah’ı bırakıp da kimimiz kimimizi ilah edinmesin.” Eğer onlar yine yüz çevirirlerse, deyin ki: “Şahit olun, biz müslümanlarız.” 3/64, KK
Selametle.. -
yazdiklarindanve Kurani kerimden verdigin aytelerden bu konuda bilgili oldugun ( veya en azindan dini kobulardan kulaktan bilgiyi degilde Kurani referans aldigin ) belli oluyor .Malesef pilli bebek gibi bir cok kisi buraya Islam dini hakkinda bilmedikleri , hatta Islamdini nin ana kaynagi Kurana tamamen zit fikirler soyleyip konuyu farkli taraflara cekecekler . Malesef kimse Islam dinini bilmeyenler ne tam anlamiyla ogrenmek istiyorlar ne de Islam dininden vazgecmek istiyorlar.olmaz beyler . hem bu dinin semsiyesi altina giriup muslumanin diyeceksiniz hem de ibadetlerini yapmayacak , yasaklarina uymayacak sonra da benim kalbim temiz diyeceksiniz.
Alevilik te (butun aleviler degil ) boyle , hem muslumaniz diyorlar hem de Islami Kuran a gore degil kendi kafalarina gore anliyorlar.Farkli yorumlar olabilir ama bunlar cok bariz konularda degildlr .Hic bir mezhep namazla ilgili yok biz halka seklinde kiliyoruz , yok namaz sadece dua dir dememistir.Hepsinden onemlisi Peygamber efendimizin uygulamalari varken halka seklinde alakasi olmayan seyleri hicbir mezhep imami soylememistir,. Aleviler arasinda da namaz kilanlar vardir ve akli basinda hicbir alevi de namaz yoktur dememistir.
Bu konuya simdi dini bilgisi olmayan bircok kisi girip . hicbir dini kaynagi olmadan bence soyle , benim kalbim temiz v.s. v.s ile yazi yazacaklar ve konuyu acacn arkadasta tum iyi niyetine ragmen sonradan pisman olacak -
saçmalayacak arkadaşlar şimdiden uzaklaşsın bu konudan,ciddi ve yıllarca tartışılan bir konu üzerinde saçma sapan yazı yazan embesiller şimdiden görsün ciddiyeti.
-
student ve cevik arkadaslarima katildigimi belirtmek isterim.
-
ince bir kitapcik olusturacak kadar yazim, okumadiysan da ORTAK COZUM demem bile mi bunu yapiyor?
Uyariya ragmen bu tarz bir ileti yazman senin cözüm degil baska bir sey aradigini gösteriyor, ya da hatami düzelt, bunu yapacak bir yazi yaz..
IsLamiC_ForCe -
multiyanı ben konuda öle bi ayrımcılık yapıldığını görmedim
-
anlasildi, senin bazi konulara ve aciklik ve cözüm kavusmasina konusulmasina diyaloga tahammülün yok, forumda konusulmasindan sikayetcisin ama gelip yazilar yazmayi, kendi düsüncelerini aktarmayi unutmuyorsun, senin gibiler klasiktir, benim gibi düsünen on sayfa yazsin, düsünmeyen sussun..
iki defa uyarmama ragmen ayni seyi tekrarlaman üstelik maco agziyla uygun olmayan kelimeler sarfetmen, degil bu baslik adabina forum adabina uygun görülmediginden forumdan BANLANIYORSUN.
Diger arkadaslar sevgi saygi cercevesinde konuya devam edebilirler..
Selametle..
Toplam Hit: 15518 Toplam Mesaj: 62